وزیرخارجه فرانسه برای کاستن از خشم مسلمانان جهان راهی الازهر مصر شد


«جان ایو لودریان» دیروز وارد قاهره پایتخت مصر شد و سپس، به دانشگاه الازهر رفت و در آنجا سخنرانی کرد. این اقدام با هدف کاهش خشم مسلمانان علیه مقامات فرانسوی صورت گرفته است. اخیرا نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» دست به انتشار کاریکاتورهای موهن ضد اسلامی زده و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، نیز از این اقدام شارلی ابدو حمایت کرده بود. این حمایت، موجی از خشم را علیه فرانسه به راه‌انداخت و در این میان، «احمد الطیب» شیخ الازهر، خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شده بود. این تحریم نیز خسارات هنگفتی را به اقتصاد فرانسه وارد کرده است.
به اعتقاد کارشناسان، فرانسه بخش قابل توجهی از کالاهای خود را در کشورهای اسلامی می‌فروشد و ماجرای اخیر نشان داد که این اقتصاد در برابر یکپارچگی و اراده جهان اسلام، کاملا شکننده است.
این آزادی بیان نبود
«مُراد بیال» نویسنده و شاعر فرانسوی، طی یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، سخنان و مواضع اخیر رئیس‌جمهور فرانسه علیه اسلام و مسلمانان را «اشتباهی فاحش» توصیف کرد. به گزارش فارس، بیال که از مادر الجزائری و پدر فرانسوی متولد شده و ساکن فرانسه است، در گفت‌وگو با روزنامه «الشروق» الجزائر، اظهار داشت: اگر رئیس‌جمهور فرانسه می‌گفت برخی از مسلمانان دچار بحران هستند، قابل درک بود، اما وقتی گفت کل اسلام در بحران است، اشتباه بزرگی را مرتکب شده و نتایج آن نیز صددرصد فاجعه‌بار بوده است. امروز که دارم با شما مصاحبه می‌کنم، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، از موضع خود عقب نشست، اما شایسته بود که اصلا این اشتباه را مرتکب نمی‌شد.


بیال با اشاره به اقدام برخی مسلمانان در نقاط مختلف دنیا در تحریم کالاهای فرانسوی گفت: سخنان ماکرون سبب زیان اقتصادی به فرانسه شد، چرا که [برخی کالای] فرانسه را تحریم کردند. این شاعر فرانسوی به اقدام نشریه «شارلی ابدو» در اهانت به ساحت پیامبر اعظم - صلی‌الله علیه و آله و سلم- نیز اشاره کرد و گفت: من نظرم این نیست و اصلاً قانع نمی‌شوم که آنچه [نشریه] شارلی ابدو انجام داد، آزادی بیان است... آزادی بیان حد و مرز دارد و ابتدای این مرز هم عدم توهین به ادیان است. چندی پیش، به دنبال توهین تکراری نشریه «شارلی ابدو» فرانسه نسبت به پیامبر اسلام(ص)، خشم جامعه مسلمانان برانگیخته شد. اما ماکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان، طی توئیتی به دو زبان عربی و انگلیسی، از اقدام موهن شارلی ابدو حمایت کرد و آن را آزادی بیان دانست!
با این حال، پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظاهرات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: «به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها به این (موضوع) دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم»!
پس از آن نیز رئیس‌جمهور فرانسه چندین بار در مناسبات مختلف تأکید کرد که دولت وی هیچ‌گونه دشمنی با اسلام ندارد و تنها به دنبال مبارزه با افراط‌گرایان است.
واکنش قاطع
«احمد الطیب» شیخ الازهر، در دیدار وزیر خارجه فرانسه با وی، اعلام کرد: ما هر که به پیامبر گرامی مان اهانت کند را در دادگاه‌های بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهیم داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، الطیب گفت: اهانت به پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) تحت عنوان آزادی بیان، مردود است. ما هر که به پیامبر گرامی مان اهانت کند را در دادگاه‌های بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهیم داد و اگر همه زندگی را صرف آن کنیم این اقدام را انجام خواهیم داد.
وی افزود: ما با آنچه تروریسم اسلامی خوانده می‌شود، به شدت مخالفیم. ما فرصت و وقت ورود به اصطلاحات را نداریم و همه باید به کارگیری این اصطلاح را فورا متوقف کنند، زیرا احساسات مسلمان دنیا را بر می‌انگیزاند و این اصطلاح مغایر با حقیقتی است که همه آنرا می‌دانند.
شیخ الازهر تاکید کرد: اروپا مدیون دین اسلام و پیامبر ما حضرت محمد(ص) است، زیرا این دین به مثابه نوری برای همه بشریت است.