دولت تنبل شده و از قبول مسئولیت خودداری می‌کند!

سرویس سیاسی-
سازندگی در مطلبی به نقل از مصطفی‌هاشمی طبا با انتقاد از طرح تأمین کالاهای اساسی در مجلس نوشت: تأمین کالای اساسی برای زنده ماندن در این شرایط بر عهده دولت است»
در ادامه این مطلب آمده است: «متأسفانه از یک‌سو بدنه دولت تنبل شده است و از قبول مسئولیت خودداری می‌کند و از سوی دیگر مجلس برای اینکه خودش را راحت کند به سمت تصویب چنین طرح‌هایی می‌رود تا بگوید این ما بودیم که برای مردم کار کردیم و نه دولت.»
لازم به ذکر است مدعیان اصلاحات بااینکه قبول دارند دولت موردحمایتشان «تنبل» است و «از قبول مسئولیت خودداری می‌کند» نمی‌خواهند و نمی‌توانند ببیند که نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم هستند!


بانیان وضع موجود همچنان مشغول گره زدن معیشت مردم به مذاکره
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟» نوشت: «انتخابات آمریکا یکی از وقایع مؤثر در روند اقتصادی جهان است، ازاین‌رو که تغییر ریاست جمهوری این کشور و رفتن ترامپ و آمدن بایدن به کاخ سفید می‌تواند به معنای تغییر سیاست‌های آمریکا در برابر سایر اقتصادهای جهان ازجمله ایران باشد. هرچند که به گفته کارشناسان اقتصادی و سیاسی رفتار دولت آمریکا در مقابل ایران همیشه خصمانه بوده و همین‌طور هم خواهد ماند و صرفاً نوع اجرای سیاست‌هایشان تغییر می‌کند، اما تا همین امروز هم روند کنونی تحولات انتخابات آمریکا در بازارهای مالی و پولی ایران ازجمله ارز و به‌تبع آن سکه و طلا، خودرو، مسکن و...تأثیراتی را داشته است.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «کاهش چند هزارتومانی نرخ دلار خوشحال‌کننده است هرچند که با نرخ واقعی خود فاصله بسیاری دارد،‌ اما همین چند هزار تومان کاهش تأثیر خودش را در سایر بازارها گذاشته است و کارشناسان امیدوارند با بهبود وضعیت تعاملات سیاسی ایران با جهان و تغییر رویکرد آمریکا در کاهش فشار تحریم‌ها دلار بیش از این‌ها شاهد کاهش نرخ باشد.»
مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته تأکید داشتند که اگر ایران درباره صنعت هسته‌ای مذاکره کرده و با آمریکا به توافق برسد، فتح الفتوحی عظیم در حوزه اقتصادی رخ خواهد داد.
این جریان همه امور کشور و حتی آب خوردن مردم را به مذاکره و توافق با آمریکا گره زد. اما درنهایت قیمت دلار که پیش از امضای برجام حدود 3 هزارتومان بود، در پسابرجام تا حدود 32 هزارتومان افزایش یافت.
قیمت خودرو، سکه، مسکن، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و...نیز به طرز سرسام‌آوری افزایش یافت.
حالا همان طیفی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد و وضع فعلی را به وجود آورد، همچنان با گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی در پی استمرار شرطی‌‌سازی اقتصاد کشور است.
مدعیان اصلاحات
در پی افتادن دیگربار در چاه اعتماد به دشمن
محمدرضا تابش از مدعیان اصلاح‌طلبی دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «آن چیزی که مردم را درنهایت به جایی می‌رساند که در رفتار خود این‌گونه واکنش نشان دهند که نتیجه انتخابات آمریکا در زندگی آنها تأثیر دارد، مجموعه اتفاقاتی است که روی زمین رخ می‌دهد. نمونه آن سیر اتفاقات بعد از امضای برجام است؛ جایی که تا قبل از قدرت گرفتن ترامپ رشد اقتصادی در کشور رقم می‌خورد و اوضاع اقتصادی چشم‌انداز کاملاً مثبتی می‌گیرد اما به‌محض تغییر سیاست در واشنگتن و تقابل کاخ سفید با برجام، تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد چنان‌که رئیس‌جمهوری هم تأکید دارند ریشه بسیاری از مشکلات کشور در کنار کرونا، همین تحریم‌های حداکثری دونالد ترامپ است.»
وی آورده است: «نه ترامپ قدرت برانداختن جمهوری اسلامی را داشت و نه بایدن انگیزه و تمایلی برای سر و سامان دادن به اقتصاد ما دارد. عمده مسئله ما در داخل کشور است که اتفاقاً تشخیص دقیق و درست تحولات آمریکا به‌عنوان یکی از مسائل مهم سیاست خارجی ایران است که می‌تواند فرصت واقعی تحول در داخل را ایجاد کند. اتفاقاً اصرار بر داشتن یک سیاست واحد در قبال هر دو حزب آمریکا از جهتی می‌تواند عکس آنچه مدنظر این سیاست است، عمل کند و اهمیت تأثیر رفتارهای آمریکا بر مسائل ما را افزایش دهد. می‌طلبد راهبرد مرتبط با سیاست‌های احتمالی جو بایدن را طراحی کنیم و از فرصت‌های احتمالی ناشی از تفاوت رویکرد او با دونالد ترامپ به نفع منافع ملی بهره ببریم.»
درباره ادعاهای فوق گفتنی است؛ اولاً، اگر اوضاع اقتصادی کشور تا پیش از روی کار آمدن ترامپ خوب بوده، چرا شهریور ۹۴ وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند «اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، بیم آن می‌رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد.» (؟!) دولت یازدهم تورم را به قیمت رکود مطلق در کشور کاهش داد تا جایی که شمار زیادی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی ورشکسته و هزاران کارگر بیکار شدند.
ثانیاً، رئیس‌جمهور طی 4 سال اخیر، در حالی ریشه مشکلات کشور را ترامپ جا می‌زند که دولت با اعتماد به دشمن و برجام‌زدگی پیشران‌های اقتصاد را معطل وعده‌های پوچ غرب گذاشت، عرصه مسکن را به مدت 5 سال رها کرد در حالی که رونق آن می‌توانست 250 شاخه شغلی و صنعتی را رونق دهد، نقدینگی را به بخش‌های مولد اقتصادی هدایت کند، تولید را جهش دهد و تورم را بکاهد. سهمیه‌بندی بنزین را حذف کرد و خسارت 144 هزار میلیارد تومانی به اقتصاد کشور وارد کرد، حقوق‌های نجومی پرداخت کرد و به ذخایر طلا و دلار چوب حراج زد. این موارد نشان می‌دهد، ریشه و علت مشکلات کشور، سوءمدیریت دولت است.
ثالثاً، مدعیان اصلاحات که با برجام، منافع ملی را فدای مطامع سیاسی نامشروع خود کردند، نه‌تنها از خسارت محض برجام عبرت نگرفتند که با بزک بایدن، در پی‌انداختن دیگرباره ایران در چاه مذاکره و اعتماد به دشمن هستند. این در حالی است که مشخصاً چهل درصد کل تحریم‌های اعمال‌شده در طول چهل سال اخیر، در دوره اوبامای دموکرات تصویب و به اجرا گذاشته شده است که بایدن معاون او بوده است. برجام در روز نخست اجرا با تحریم‌های ضدایرانی در دولت اوباما نقض شد. همچنین، شروط بایدن برای بازگشت به برجام، عیناً خواسته‌های ترامپ است.
تعمیر موتور 206، سال قبل 4 میلیون، امسال 24 میلیون
ارگان دولت طی گزارشی نوشت: «مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در فصل تابستان ۱۳۹۹ را اعلام کرد. در این گزارش رشد تورم بخش خدمات در تابستان امسال به تابستان پارسال بیش از ۳۴ درصد و نسبت به بهار به بیش از ۱۳.۵ درصد رسید... در گزارش مرکز آمار آمده است که تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل قبل- بهار- (تورم فصلی) در فصل تابستان ۱۳۹۹ به ۱۳, ۸ درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (۶.۷) ۷ واحد درصد افزایش دارد.»
در این مطلب همچنین آمده است: «بخش دیگر خدمات که بالاترین رشد را بعد از حمل‌ونقل ثبت کرد. تعمیرات وسایل نقلیه موتوری بود. این بخش از خدمات از دو زیر بخش دستمزد و قطعات یدکی تشکیل می‌شود. دستمزد تعمیرکاران هم با توجه به افزایش اقلام خوراکی و نیز انتظارات تورمی ارز بیش از ۲ برابر شد و قطعات یدکی هم به دلیل تحریم‌ها و کمبود آن و نیز قاچاق آن‌که با نرخ آزاد ارز محاسبه می‌شود بیش از ۶ برابر شد. برای مثال تعمیر یک موتور خودرو پژو ۲۰۶ که در سال گذشته حدود ۴ میلیون تومان تمام می‌شد امسال به بیش از ۲۴ میلیون تومان رسید که مهم‌ترین دلیل افزایش آن قیمت قطعات یدکی بود.»
روایت روزنامه اصلاح‌طلب
از ضربات سهمگین مذاکرات برجام به کشور
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «مذاکره شوخی‌بردار نیست» به قلم یکی از دیپلمات‌های کشورمان نوشت: «معمولاً بی‌تدبیری و سوء مدیریت و خوش‌بینی افراطی باعث شده که کشور متحمل ضربه‌های سنگین شده و اقتدار ملی آسیب‌پذیر شود. رهبری انقلاب در پی تشکیل دولت تدبیر و امید در یک اقدام تاکتیکی و بی‌نظیر و تاریخی نرمش قهرمانانه را اتخاذ کردند تا راه برای مذاکره هموار شود. این «بزرگ‌ترین و عالی‌ترین اقدامی» بود که «فرصت طلایی» را برای کشور بعد از پیروزی انقلاب به وجود می‌آورد. اما متأسفانه این اقدام مهم به‌درستی فهم و درک نشد و با عدم مدیریت صحیح بزرگ‌ترین فرصت تاریخی بعد از انقلاب نابود شد. ما در مذاکرات برجام اولاً «بی‌جهت برای به نتیجه رسیدن عجله داشتیم» و کار به این عظمت را می‌خواستیم به هر قیمتی زود به نتیجه برسانیم و لذا همه ازجمله رهبری تحت‌فشار این شتاب‌زدگی غلط و بی‌مورد بودند. ثانیاً آن‌طور که بایدوشاید از «ظرفیت‌های ملی» در مذاکرات برجام استفاده نشد و لذا از همان اول کشور به «دودستگی و تفرقه» در این امر مهم دچار شد و نتوانست اجماع ملی و نخبگی را به همراه خود داشته باشد.»
این روزنامه در ادامه با اشاره به متن بسیار ضعیف، نامتوازن و یک‌طرفه برجام نوشت: «چگونه این‌قدر پایه‌های این تفاهم سست بود که با یک اشاره قلم ترامپ فروریخت؟ آیا این سؤال بزرگی نیست؟ چطور است که «تزامن و تضامن» در بده‌بستان‌ها پیش‌بینی نشده بود؟ چطور است که ما باید همه نقدها را در برابر نسیه‌ها بدهیم و بعد دستمان برای مطالبه بسته و خالی باشد. چطور است که این قرارداد نباید جنبه‌های حقوقی بین‌المللی به همراه تضامین مطمئن داشته باشد؟ چرا نباید برجام به‌عنوان یک معاهده حقوقی به امضای رؤسای کشورهای ۵+۱ و دبیرکل سازمان ملل به‌عنوان ناظر و ضامن اجرا می‌رسید و در پارلمان‌های آنان به تصویب می‌رسید؟»
در این یادداشت همچنین با اشاره به اجرای یک‌طرفه تعهدات از سوی ایران در ازای وعده‌های پوچ و توخالی آمریکا و اروپا و درنهایت بازگشت به تحریم‌های سخت‌تر از قبل آمده است: «سؤال مهم و اساسی دیگر این است که چرا اصلاً بده‌بستان‌ها نباید متزامن و تدریجی می‌بود؟ مثلاً برای پایین آوردن سطح غنی‌‌سازی باید فلان دسته از تحریم‌ها برای همیشه لغو شود، با جمع‌کردن تعداد آبشار فلان اقدامات باید صورت پذیرد، سطح غنی‌‌سازی را پایین آوردیم. محدودیت‌های شدید نظارتی را پذیرفتیم. کاهش دستگاه‌های شتاب‌دهنده را پذیرفتیم. رآکتور تولید آب سنگین را تعطیل کردیم. در مقابل مابه‌ازای صفر و وعده‌ای پوچ و توخالی و در نهایت بازگشت به تحریم‌های سخت‌تر از قبل. ۱۲ تن اورانیوم غنی‌‌سازی را که این همه خون­ دل خورده شده بود را با ثمن بخس دادیم رفت و در مقابل تا به الان به دنبال وعده‌های پوچ اروپایی و آمریکایی می‌دویم و قس‌علیهذا. چرا باید این طور باشد؟»
سوءاستفاده اصلاح‌طلبان از واژه «پوپولیسم»
روزنامه شرق در شماره دیروز خود تیتر و عکس یک خود را به موضوع انتخابات آمریکا اختصاص داده و مانند دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای ذوق‌زدگی خود را از پیروزی بایدن ابراز کرده است. این روزنامه در حالی تیتر مطلب فوق را ذیل عکس «جو بایدن» این‌گونه درج کرده «دست رد به پوپولیسم» که در صفحه دوم خود نوشتاری با این عنوان منتشر کرده: «خطر رواج پوپولیسم پارلمانی از نگاه حسین مظفر.»
در نوشتار صفحه دوم شرق آمده: «یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: برخی نمایندگان مجلس، وزرا را به استیضاح، سؤال و تحقیق‌وتفحص تهدید می‌کنند و درنهایت برخی مسائل به مسئولان اجرائی و دولت تحمیل می‌شود که در اولویت نیست.»
در ادامه این مطلب می‌خوانیم: «حسین مظفر که دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی هم بوده، بر رواج «پوپولیسم پارلمانی» در قوه مقننه صحه می‌گذارد و معتقد است این تفکرات پوپولیستی بیش از هرجا در پارلمان ظهور و بروز می‌کند. او با اشاره به افزایش شعارهای پوپولیستی سیاسیون کشور، به‌ویژه در آستانه انتخابات‌ها گفت:...متأسفانه به دلیل رواج سیاست‌زدگی و گروه‌گرایی در کشور، احزاب نقش آگاهی‌بخشی را ایفا نمی‌کنند و فقط به دنبال یارگیری حزبی خود هستند. مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب باید دنبال آگاه‌کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد، اما متأسفانه نامزدها از آگاهی‌نداشتن و احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند که سبب می‌شود شعارهایی که ضمانت اجرائی ندارد و منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیستند، ارائه شود...»
این نوشتار افزوده: «او با تأکید بر اینکه رواج تفکر پوپولیستی بیش از همه به نهاد مجلس [!!] آسیب می‌زند، گفت: پیش از هر چیز تقویت نگاه ملی [!!] نمایندگان ضرورت دارد، نه اینکه آنها به مسائل حوزه انتخابیه خود بی‌توجه باشند [!!]. اما اکنون فقط به شرایط خود و رضایت اعضای حوزه انتخابیه‌شان [!!] توجه دارند و نگاهی به مصالح کشور ندارند؛ هرچند باید به مسائل منطقه هم توجه داشته باشند.»
نخست آنکه سوءاستفاده این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب در برقراری پیوندی نانوشته میان پوپولیسم آمریکایی و مجلس کاری غیراخلاقی است که متأسفانه در میان این طیف سابقه دارد.
دوم آنکه حالا که مردم پس از تجربه مجلس دهم، نمایندگان انقلابی را برای مجلس یازدهم انتخاب کرده‌اند می‌بینید که خطر پوپولیسم هم ناگهان عود می‌کند و ازقضا کاملاً اتفاقی!! مجلس را بیش از همه‌جا تهدید می‌کند.
سوم اینکه خوب بود این روزنامه اصلاح‌طلب لیستی از قول‌ها و وعده‌های دولت موردحمایتشان (دولت تدبیر و امید) و یا شورای شهر تهران را که کاملاً در اختیار آن‌هاست تهیه می‌کردند تا ببینند پوپولیسم بیشتر شایسته چه گروهی است.
نکته چهارم اینکه حسین مظفر که وزیر آموزش‌وپرورش در دوره اصلاحات بوده ابتدا گفته نگاه ملی نمایندگان تقویت شود و در ادامه گفته نه اینکه به مسائل حوزه انتخابیه خود بی‌توجه باشند و سپس گفته درحالی‌که نمایندگان بیشتر به حوزه انتخابیه خود توجه دارند! و نگاهی به مصالح ملی ندارند. این تضادها در این چند جمله در حالی است که نمایندگان مجلس یازدهم می‌گویند نگاه آنها ملی است و همه باهم در جهت حل مشکلات مناطق مختلف حرکت می‌کنند.