صف‌آرایی طرفداران ترامپ و بایدن مقابل هم

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان شامگاه شنبه رسانه‌های آمریکایی مثل سی ان ان، آسوشیتدپرس و فاکس نیوز،
«جو بایدن» 78 ساله را پیروز انتخابات ریاست جمهوری 2020 معرفی کردند. بدین ترتیب بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا 20 ژانویه(اول بهمن) راهی
کاخ سفید خواهد شد. اما این همه ماجرا نیست چرا که بلافاصله و همان طور که انتظار می‌رفت ترامپ با صدور بیانیه‌ای از پذیرش شکست خودداری کرد.
در بخشی از بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا آمده:«همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز به شدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند.آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسماََ برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی که به بازشماری آراء رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع ارائه داده که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند». ترامپ بامداد یکشنبه نیز در توئیتی که تمام کلمات آن با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده و نشان از خشم او از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات دارد، نوشت: «من انتخابات را پیروز شدم، ۷۱ میلیون رأی قانونی گرفتم. اتفاقات بدی افتاد و ناظران ما نتوانستند ببینند چه شده است. هرگز قبلا رخ نداده بود. میلیون‌ها رأی پستی برای کسانی ارسال شد که نخواسته بودند». او سپس در توئیتی دیگر اظهاراتش را این طور تکمیل کرد: «۷۱ میلیون رأی قانونی، بیشترین میزان رأیی که یک رئیس‌جمهور مستقر می‌توانست بگیرد».


رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیروز با یک توئیت دیگر اعلام کرد: ما باید رای‌ها را بررسی کنیم. ما تازه داریم مرحله جدول‌بندی را شروع می‌کنیم. ما باید ادعاهایی که مبنی بر تقلب در انتخابات است را بررسی کنیم. ما داریم می‌بینیم که چندین نفر شهادت داده‌اند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است. در این کشور ما تاریخی پر از مشکلات انتخاباتی داریم».
«رودی جولیانی» وکیل ترامپ نیز بعد از اینکه رسانه‌های آمریکایی «جو بایدن» را پیروز انتخابات اعلام کردند با حضور در نشستی خبری گفت در حالی که شکایت‌ علیه نتایج انتخابات در جریان است ترامپ شکست را نخواهد پذیرفت. این انتخابات تا پایان خود خیلی فاصله دارد. تا وقتی که سرنوشت 600 هزار رای نامعلوم است ترامپ چرا باید شکست را بپذیرد. بر اساس گزارش‌ها نیز هیچ نشانه‌ای از پذیرش شکست از سوی ترامپ و طرفداران عصبانی و البته مسلحش وجود ندارد.
شبکه «فاکس‌نیوز» در این ارتباط به نقل از یک منبع ارشد در کاخ سفید گزارش داده «زمانی که ترامپ مطمئن شود شانسی برای پیروزی ندارد، شکست را می‌پذیرد و به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت متعهد می‌شود» رویترز نیز در گزارشی از قول دادستان‌های سابق نوشته احتمالا گرفتاری‌های حقوقی دونالد ترامپ بعد از ریاست جمهوری شدیدتر و عمیق‌تر خواهد شد چون در ماه ژانویه(دی ماه) او دیگر از حمایت‌هایی که نظام حقوقی آمریکا برای یک رئیس‌جمهور مشغول به کار در نظر می‌گیرد دیگر بهره مند نخواهد بود. نیویورک‌تایمز هم اینطور نوشت که «دستیاران ترامپ که از چهار سال آشفتگی و پریشانی، خسته و فرسوده شده‌اند، اکنون قصد دارند به رئیس‌جمهور فضا بدهند تا شکست را هضم کند». روزنامه انگلیسی «دیلی میرر» نیز نوشته «ترامپ همچنان در حال و هوای جنگ علیه انتخابات است و می‌گوید بایدن یک رئیس‌جمهور جعلی است و روز بیستم ژانویه (اول بهمن) در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کند؛ زیرا این کار توهین به دموکراسی خواهد بود».
ادامه آشوب‌ها
از تحولات اجتماعی آمریکا نیز خبر رسیده، اوضاع در بسیاری از شهرهای این کشور همچنان ملتهب است. شامگاه شنبه و به دنبال اعلام پیروزی بایدن بسیاری از طرفداران وی به خیابان‌ها آمدند و به شادی پرداختند در جبهه مقابل نیز تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که طرفداران ترامپ با سلاح گرم به خیابان آمده و به پیروزی نامزد حزب دموکرات اعتراض کردند. شبکه «الجزیره» از ایالت‌های آریزونا و جورجیا گزارش داد که طرفداران ترامپ برای اعتراض به خیابان‌ها ریخته‌اند. بنابر اعلام گزارشگر این شبکه، بسیاری از آنها همراه خود سلاح‌های گرم از جمله کلت کمری و مسلسل‌های خودکار حمل می‌کنند. در برخی تجمعات نیز میان طرفداران ترامپ و جو بایدن درگیری رخ داد. برخی اعتراض‌ها هم با دخالت نیروهای پلیس سرکوب شد. در نیویورک اما مردم پرچم‌های ترامپ-پنس را به آتش کشیدند. در واشنگتن نیز فعالان جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» با چترهای سیاه به رغم بارانی نبودن هوا حاضر شدند و از کاخ سفید راه‌پیمایی خود را آغاز کردند. در مناطق اطراف کاخ سفید تجمعات ادامه دارد. از کالیفرنیا نیز گزارش رسیده طرفداران ترامپ و بایدن به جان هم افتاده‌اند.
ادامه واکنش‌ها
واکنش‌ها به تحولات انتخاباتی آمریکا نیز متفاوت و بعضا متناقض بوده است. در اروپا بسیاری از سران دولت‌ها که طی چهار سال گذشته زیر شدیدترین فشارها از سوی ترامپ بودند از پیروزی بایدن استقبال کرده‌اند. در جهان اسلام نیز گروه‌های مقاومت در واکنش به این خبر اعلام کرده‌اند تغییری در سیاست‌های استعماری آمریکا ایجاد نخواهد شد. ترکیه نیز اعلام کرده با رفتن ترامپ چیزی تغییر نکرده است. به دنبال شکست ترامپ بسیاری از دوستداران جبهه مقاومت در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی سید مقاومت را بعد از شهادت شهیدان سلیمانی و ابومهدی منتشر کردند. سید حسن نصرالله در آن سخنرانی گفته بود: «ترامپ و دولت وی منطقه را باخته‌اند و انتخابات را نیز خواهند باخت و اگر این هدف محقق شود که انشاالله محقق خواهد شد در آن صورت آزاد‌سازی قدس در تیررس قرار خواهد گرفت».
جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرده: «ما هیچ حسابی روی تغییر سیاست‌های آمریکا در برابر مسئله فلسطین بعد از پیروزی بایدن باز نمی‌کنیم. هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا با پیروزی جو بایدن در برابر مسئله فلسطین به وجود نمی‌آید و ما تجربه‌های تلخی با دولت‌های مختلف آمریکا داریم». جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرده تغییر افراد در دولت آمریکا هیچ تغییری در سیاست استعماری آن ایجاد نخواهد کرد. در همین حال، «احمد حامد»، مدیر دفتر نخست‌وزیر دولت نجات ملی صنعا وابسته به انصارالله یمن گفته:« میلیاردها دلار پولی که حکومت‌های عربستان و امارات برای شکست بایدن هزینه کرده بودند، از بین رفت».
اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس نیز با تاکید بر اینکه جانبداری از رژیم اشغالگر صهیونیستی از سیاست‌های ثابت همه دولت‌ها در آمریکا بوده است، گفت: «ترامپ رفت در حالی که قدس برای همیشه می‌ماند». به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) روز شنبه گفت دونالد ترامپ که به دنبال نابودی مسئله فلسطین بود، رفت و ناپدید شد، در حالی که قدس می‌ماند و هرگز ناپدید نخواهد شد.
بایدن دوست بزرگ اسرائیل!
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با انتشار توئیت‌هایی ضمن تبریک پیروزی به جوبایدن از ترامپ به دلیل دوستی‌اش با رژیم صهیونیستی تشکر کرد. نتانیاهو در توئیتر نوشت: «تبریک به جو بایدن و کامالا هریس. جو ما یک رابطه دیرین و گرم شخصی برای نزدیک به ۴۰ سال با یکدیگر داریم و من می‌دانم که شما دوست بزرگ اسرائیل هستید. منتظر همکاری با شما و تقویت هر چه بیشتر ائتلاف ویژه میان آمریکا و اسرائیل هستم».
دوران سخت آمریکا
پایگاه خبری «دویچه وله» آلمان اما سعی کرده، با نیم نگاهی به تحولات جاری آمریکا، آینده سیاسی و اجتماعی این کشور را پیش‌بینی کند. این پایگاه خبری نوشته:«روحیه دموکراسی‌ستیزی و تخریبگری‌های دونالد ترامپ هنوز با پیروزی بایدن تمام نشده‌اند. آمریکا دوران سختی را پشت سر می‌گذارد اما سیاست خارجی آن هر چه بیشتر قابل پیش‌بینی می‌شود... شعار جنگی «اول آمریکا» برای ترامپ پیروزی‌اش که به آن امید داشت را رقم نزد اما هنوز این شعار تا ناپدید شدن، فاصله زیادی دارد. ترامپ اجازه داد آمریکایی‌های زیادی به ابراز عقاید نژادپرستانه، بیگانه ستیزی و زن ستیزی به صورتی علنی بپردازند و آنها به این کارشان ادامه خواهند داد. جو بایدن در انتخابات پیروز شده است. اما او همچنان بر نفرتی که ترامپ کاشت و باعث تعمیق شکاف‌ها در کشور شد غلبه نکرده است».