تجربه غیرکمدی مهران نوجوان انیمیشن‌ساز و طلاق ملانیا؟


 
 
مهران غفوریان در مسیر‌تجربه‌های غیرکمدی


بازیگر آثار کمدی قصد دارد اولین سریال خود را ویژه نمایش خانگی در ژانر درام بسازد
 
مهران غفوریان تازه‌ترین چهره‌ای است که قصد دارد وارد نمایش خانگی شود و اولین سریال خود را ویژه این مدیوم جلوی دوربین ببرد. او این خبر را در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «پشت صحنه» اعلام کرده و گفته است که این مجموعه درام و غیرکمدی خواهد بود. البته که این سریال اولین تجربه غفوریان در نمایش خانگی است، اما او پیش از این هم تجربه کارگردانی سریال داشته است. سریال‌سازی در تلویزیون مهران غفوریان بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می‌شود، اما او در زمینه کارگردانی هم فعالیت کرده و تاکنون سه سریال «این چند نفر»، «زیر آسمان شهر» و «همسایه‌ها» را در تلویزیون ساخته است. مجموعه «زیر آسمان شهر» که سال 80 از شبکه سه پخش می‌شد، در زمان پخش مورد استقبال خوب مخاطبان قرار گرفت و جزو سریال‌های محبوب تلویزیون به حساب می‌آید. این سریال به دلیل استقبال مردم تا فصل دوم و سوم هم ادامه یافت، اما ادامه آن به اندازه فصل اول مخاطبان را راضی نکرد. سریال «همسایه‌ها» آخرین تجربه کارگردانی غفوریان است که سال 95 روی آنتن رفت و اثر ضعیفی در کارنامه اوست. اولین سریال غیرکمدی غفوریان مهران غفوریان پیش از این با مجموعه‌های کمدی آیتمی مانند «شوخی کردم» و «عطسه» ساخته مهران مدیری و سریال «سیگنال موجود است» به کارگردانی مهدی مظلومی، تجربه حضور در نمایش خانگی را داشته است. او اکنون قصد دارد اولین سریال خود ویژه این مدیوم را بسازد. این مجموعه برخلاف دیگر آثار او کمدی نیست و ساخت یک سریال غیرکمدی چالش متفاوتی برای این بازیگر خواهد بود. طبق توضیحات او، این مجموعه فعلا در مرحله نگارش است و نوشتن فیلمنامه آن هشت ماه زمان خواهد برد. سعید هوشیار که سابقه همکاری با غفوریان را در سریال «همسایه‌ها» دارد و جزو گروه نویسندگان «عطسه» و «در حاشیه 2» بوده  است نویسندگی این سریال را برعهده دارد. در انتظار «قورباغه» مهران غفوریان پس از سال‌ها فعالیت در زمینه کمدی و ایفای نقش کاراکترهای طنز، به زودی با سریال غیرکمدی «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی، در نمایش خانگی دیده خواهد شد. با توجه به فضای معمایی، اکشن و جنایی که «قورباغه» دارد، طبیعتا شاهد یک نقش و شاید بازی متفاوت از مهران غفوریان باشیم. او قرار است در فیلم «آهک زنده» به کارگردانی رامیار مُشایی هم بازی کند و در سینما نیز بار دیگر چالش حضور در یک اثر غیرکمدی را تجربه کند. غفوریان پیش از این در فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی هم نقشی منفی و جدی را بازی کرده بود، اما این فیلم توقیف شده و به اکران نرسیده، بنابراین انتشار سریال «قورباغه»، فیلم «آهک زنده» و ساخت اولین سریال غیرکمدی در نمایش خانگی، اتفاقات مهمی پیش روی غفوریان هستند.               خبر متفاوت  ملانیا در آستانه جدایی از ترامپ؟   «همسر رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا قصد دارد به «ازدواج معاملاتی» 15 ساله‌شان پایان دهد و برای طلاق از همسرش پس از خروج وی از کاخ سفید به دنبال شکستش در انتخابات 3نوامبر، لحظه ‌شماری می‌کند.»به نوشته روزنامه دیلی میل، «اوماروسا مانیگو نیومن»، یکی از دستیاران سابق کاخ سفید مدعی شد: علت آن که ملانیا در حالی که ترامپ رئیس جمهور است، از او جدا نمی‌شود این است که اگر ملانیا بخواهد ترامپ را این گونه تحقیر و خوار کند و در حالی که ترامپ در کاخ سفید است او را ترک کند، دونالد ترامپ راهی برای مجازات ملانیا پیدا خواهد کرد.  نیومن به طور غیرمنتظره‌ای در دسامبر سال 2017 میلادی استعفا کرد و هم اکنون به یکی از منتقدان ترامپ تبدیل شده است. یکی از دوستان ملانیا تاکید کرد: در سال 2016 میلادی هنگامی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، ملانیا به پهنای صورت گریه کرد چرا که او به هیچ وجه انتظار نداشت شوهرش در انتخابات پیروز شود و پنج ماه بعد از مراسم تحلیف شوهرش از نیویورک به کاخ سفید در واشنگتن نقل مکان کرد آن هم ظاهرا به خاطر آن که پسرشان بارون باید دوره مدرسه خود را تمام می‌کرد.در همین حال، استفانی وولکوف، یکی از مشاوران ارشد سابق ملانیا گفته بود که وی با دونالد ترامپ یک قرارداد پس از ازدواج امضا کرده تا ترامپ سهم برابری از ثروتش را به بارون بدهد. وولکوف همچنین ادعا کرده ملانیا و دونالد ترامپ در کاخ سفید در اتاق‌هایی جداگانه زندگی می‌کنند و یک «ازدواج معاملاتی» دارند.       گفت و گو از 3سالگی انیمیشن می سازم   گفت وگو با نوجوانی که در چهارمین دوره المپیاد فیلم‎سازی کشور، مدال نقره به‎دست آورد  صادق جهانی|    خبر‎نگار چندوقت پیش چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان کشور، برندگان خود را در بخش‌های مختلف شناخت و مدال‌ها بین نوجوانان خلاق و مستعد این حوزه تقسیم شد. مدال نقره، سهم «ایلیا رمضانی»، نوجوان بوشهری بود؛ نوجوانی 16ساله که به گفته خودش از همان دوران کودکی و به‌واسطه فعالیت‌های پدر و مادرش وارد دنیای خاطره‌انگیز پویانمایی شده‌است، ایلیا در کارنامه هنری خود، دیپلم افتخار سازمان یونسکو را هم دارد. در «جوانه» امروز تصمیم گرفتیم با این هنرمند نوجوان گفت‌وگو کنیم.       اولین تجربه، اولین موفقیت ایلیا دانش‌آموز پایه دهم در رشته ریاضی است. او از علاقه و نحوه ورودش به دنیای رنگارنگ انیمیشن می‌گوید: «از وقتی یادم می‌آید، در دنیای انیمیشن به‌سر می‌بردم. پدر و مادرم کارگردان انیمیشن هستند و من هم به این سمت کشیده‌شدم ولی علاقه اصلی من، فعالیت درحوزه هوا،فضا و هوانوردی است و انیمیشن را در کنار آن ادامه می‌دهم. ساخت انیمیشن را از سه سالگی با کارهای تجربی و استفاده از کاغذ و میز نور شروع کردم تا این‌که اولین کار رسمی‌ام با نام «من فضا را دوست دارم» را ساختم و با آن در اولین جشنواره موج، مقام بهترین کارگردانی را کسب کردم. پدرم بنیان‌گذار انیمیشن بوشهر هستند و اولین انیمیشن خود را در سنین خیلی پایین ساختند و مادرم هم کارگردان انیمیشن، استاد راهنما و تهیه‌کننده پروژه‌های من هستند». کرونا، موضوع سومین انیمیشن  از ایلیا درباره سومین اثرش، «فضای زندگی» که مدال نقره المپیاد را برایش به‎ارمغان آورد، می‌پرسم: «موضوع فضای زندگی، درباره ویروس کروناست. در این انیمیشن دو دقیقه‌ای، فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن را به نمایش گذاشتم. در اثرم شخصیت‌پردازی زیادی نکردم و تمرکزم بیشتر روی کلیت ماجرا بود و این‌که ویروس کرونا برای مردم جهان چه مشکلاتی ایجاد کرده‌ است. ایده این کار را از استاد «داریوش غریب‌زاده» که خودشان استاد فیلم نامه‌نویسی و از بزرگان سینمای بوشهر و فیلم کوتاه هستند، گرفتم و ساخت آن تقریبا دو هفته طول کشید». شاید شما نوجوانان هم به ساخت پویانمایی علاقه‎مند باشید. از ایلیا درباره فرایند ساخت یک انیمیشن می‌پرسم: «برای ساخت یک انیمیشن اول از همه به قصه و ایده نیاز داریم که شروع کار محسوب می‌شود. با کار روی ایده و تبدیل‎اش به فیلم‌نامه، به سراغ ساخت اثر می‌رویم. انیمیشن‌سازی، سبک‌های متفاوتی دارد؛ برای مثال «استاپ‌موشن» یا عروسکی، «پیپرانیمیشن» یا دوبعدی و «تری‌دی» یا سه‌بعدی. هرکس می‌تواند با سلیقه خودش در یکی از این سه سبک فعالیت داشته‌ باشد. «فضای زندگی»، ترکیبی از «دوبعدی» و «سه بعدی » بود.    چالش جان بخشیدن به شخصیت ها  دنیای انیمیشن، نه فقط برای تماشاگران که برای سازندگانش هم هیجان‎انگیز و جالب است. ایلیا با سن کم‌اش، تجربه‎هایی در این زمینه داشته ‎است که می‎تواند ذهن ما را به این دنیا نزدیک کند. از این کارگردان نوجوان درباره جالب‌ترین و سخت‎ترین بخش ساخت انیمیشن سوال می‌کنم: «به‎ نظر من جان بخشیدن به کاراکترها بخش جذاب و چالش‎برانگیز این کار است. میزان دشواری این بخش در سبک‌های مختلف فرق می‌کند؛ تری‌دی یک‌سری دردسر دارد و سبک‎های دیگر هم همین‎طور و جذاب‌ترین قسمت کار هم اتفاقا همین انیمیت و جان بخشیدن به شخصیت‌ها و فضاهای داستان است». از ایلیا درباره مسیرهای ورود به حرفه انیمیشن، می‎پرسم: «مسیرهای مختلف و زیادی برای وارد شدن به این زمینه وجود دارد؛ مثل هنرستان‌ ، کلاس‌های انجمن سینمای جوان و کانون شهرها. نوجوانان با ثبت‌نام در این کلاس ها‌ می‌توانند به‌شکل درست و حرفه‌ای آموزش ببینند و امکان حضورشان در جشنواره‌ها هم فراهم می‌شود».