يك روز سياه ديگر در تقويم كرونايي ايران

گروه اجتماعي 
يك روز ديگر هفته و يك روز ديگر پاييز هم «سياه» لقب گرفت. وقتي پاييز شروع شد در ماه مهر به عددهاي سه‌رقمي با «3» عادت كرديم و حالا در شرايطي كه پاييز به نيمه‌ خود در آبان رسيده، داريم به عددهاي 3 رقمي با «4» عادت مي‌كنيم. اما اينها عدد نيستند عزيزان ما هستند و حالا روز هيجدم آبان هم به يك روز سياه ديگر در تقويم كرونايي ما ايراني‌ها تبديل شد. يك يكشنبه‌سياه كه در آن 459 نفر از عزيزان‌مان را از دست داديم. 
سخنگوي وزارت بهداشت مثل روزهاي ديگر آمد و از شناسايي 9هزار و 236 مورد جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور طي بيست و چهار ساعت منتهي به 18 آبان خبر داد و گفت: از اين ميان دو هزار و ۷۱۲ نفر در مراكز درماني و بيمارستان‌ها بستري شدند.
سيماسادات لاري گفت: ظرف شبانه‌روز منتهي به ۱۸ آبان ۱۳۹۹ و بر‌اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۹ هزار و ۲۳۶ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه دو هزار و ۷۱۲ نفر از آنها بستري شدند. مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسيد.
لاري همچنين توضيح داد: متاسفانه در اين مدت، ۴۵۹ بيمار كوويد۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان اين بيماري به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسيد.
سخنگوي وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاكنون ۵۲۰ هزار و ۳۲۹ نفر از بيماران، بهبود يافته يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. او ادامه داد: 5هزار و 523 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همچنين افزود: تا‌كنون پنج ميليون و ۲۲۴ هزار و ۲۵۲ آزمايش تشخيص كوويد۱۹ در كشور انجام شده است. لاري گفت: استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان‌شرقي، خراسان‌جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، كرمانشاه، كهگيلويه‌وبويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان‌رضوي، مازندران، چهارمحال‌و‌بختياري، البرز، آذربايجان‌‌غربي، مركزي، كرمان، خراسان‌شمالي، همدان، يزد و كردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. او همچنين افزود: استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان‌وبلوچستان نيز در وضعيت نارنجي و زرد قرار دارند.
استاندار تهران: احتمال تعطيلي دو هفته‌اي تهران منتفي شده است
در اين شرايط و بر‌اساس خبري كه ايسنا منتشر كرده انوشيروان محسني‌بندپي، استاندار تهران تاكيد كرد: پس از بررسي ابعاد تعطيلي دو هفته‌اي تهران، احتمال اين تعطيلي منتفي و مقرر شد فعاليت گروه‌هاي دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.
او با اشاره به منتفي شدن تعطيلي دو هفته‌اي تهران گفت: پس از بررسي ابعاد تعطيلي تهران تصميم گرفته شد كه فعاليت گروه‌هاي دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.
بر‌اساس گزارش روابط عمومي استانداري تهران، بندپي تاكيد كرد: درحقيقت ۴۳ شهرستان كه در ابتدا اسامي آنها اعلام شد و ۴۴ شهرستان ديگر هم بعدا به آنها اضافه شدند، مشمول اين تصميم شدند. در استان تهران نيز اين كار را اجرا مي‌كنيم تا تاثير آن را روي شيوع ويروس كرونا بررسي كنيم.
به گفته او، در دو، سه روز آينده وزارت كشور و بسيج طبق تفاهمنامه‌اي اقدامات مربوط به پيشگيري، شناسايي بهنگام، غربالگري و قرنطينه و اقدامات حمايتي از افراد نيازمند را اجرا خواهند كرد.


چرا مرگ‌هاي‌مان صعودي شده ؟
بر‌اساس اعلام كميته اپيدميولوژي بيماري كرونا در وزارت بهداشت، در هفته منتهي به ۱۶ آبان‌ماه موارد ابتلا و مرگ و مير كرونا در كشور همچنان بالاست و در ۱۴ استان نيز روند صعودي يا شروع پيك جديد مشاهده شده است.
به گزارش ايسنا، آمار جهاني مبتلايان به عفونت كوويد ۱۹ ناشي از كروناويروس جديد به ۵۰ ميليون و ۲۶۳ هزار و ۹۵۸ نفر رسيده و تاكنون مرگ يك ميليون و ۲۵۶ هزار و ۳۵۸ نفر نيز بر اثر ابتلا به اين بيماري تاييد شده است.
 بنابر تازه‌ترين آمارها ۳۵ ميليون و ۵۵۰ هزار و ۱۵۳ نفر از مبتلايان به كوويد‌۱۹ نيز تاكنون بهبود يافته‌اند. روند افزايش آمار ابتلا به بيماري كوويد‌۱۹ كه تاكنون در ۲۱۶ كشور و منطقه در جهان شيوع يافته، ادامه دارد و اين بيماري همچنان در دنيا قرباني مي‌گيرد. در ايران نيز تا ظهر 18آبان مجموع بيماران كوويد‌۱۹ به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر رسيده و متاسفانه ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر نيز به دليل اين بيماري جان باخته‌اند. همچنين خوشبختانه تاكنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر از بيماران، بهبود يافته‌ يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند. كميته اپيدميولوژي بيماري كرونا در وزارت بهداشت، تحليل استاني وضعيت بيماري در هفته منتهي به ۱۶ آبان ماه را منتشر كرد.
در محاسبات روند، در اين گزارش و گزارشات آتي، تعداد موارد جديد روزانه مبتلايان بستري و مرگ وارد آناليز مي‌شود. همچنين دسته‌بندي استان‌ها بر‌اساس ميزان بروز در آخرين هفته انجام گرفته و نمودار بر‌اساس تغييرات موارد ابتلا و مرگ در آخرين هفته نسبت به هفته قبل خواهد بود.
براي محاسبه روند تغييرات ابتلا و مرگ در سه روز اخير، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با ميانگين گرفتن از داده‌هاي همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس ميزان افزايش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در‌نهايت، تغيير روند ابتلا و مرگ هفته آخر با ميانگين گرفتن از اعداد به دست آمده براي چند روز آخر محاسبه شد.
براي تحليل احتمالي وضعيت منحني اپيدمي در هفته گذشته موارد ز‌يرمدنظر قرار گرفت: 
- در مواردي كه هر دو شاخص تغيير روند ابتلا و مرگ در چند روز اخير روند افزايشي داشت، منحني اپيدمي احتمالا روند افزايشي دارد.
- در مواردي كه شاخص تغييرروند ابتلا نزولي ولي شاخص تغييرروند مرگ صعودي بود، احتمالا اخيرا پيك اپيدمي رد شده است.
- در مواردي كه منحني اپيدمي تمام مي‌شود، وضعيت به حالت ثبات مي‌رسد و تغييرات در آن مختصر و نامنظم مي‌باشد. بايد توجه داشت هر لحظه اين روند مستعد يك پيك ديگر مي‌باشد.
- در مواردي كه هر دو شاخص تغيير روند ابتلا و مرگ در چند روز اخيرروند نزولي داشت، منحني اپيدمي احتمالا روند نزولي دارد.
منظور از ناسازگاري داده‌ها اين است كه روند داده‌هاي مرگ و ابتلا از يك الگوي قابل تفسير پيروي نكرده و تغييرات ناهمگن روند شاخص‌هاي ابتلا و مرگ ديده مي‌شود. در اين موارد تحليل بهتر را در روزهاي بعد و با داده‌هاي درست‌تر مي‌توان ارايه داد. ناسازگاري در داده‌ها به دلايل مختلفي مي‌تواند رخ دهد. از جمله دلايل بروز ناسازگاري مي‌توان به ثبت غيردقيق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود تركيبي از چند الگوي اپيدمي در استان يعني شروع اپيدمي در نقطه‌اي از استان و اتمام اپيدمي ديگر در نقطه ديگر، بيمارپذيري يا بيمارگريزي گسترده در استان و تغيير روند مهاجرت بيماران در طول زمان اشاره كرد.
تقسيم‌بندي استان‌ها از نظر ميزان گزارش
استان‌ها بر‌اساس ميزان بروز در هفته آخر موارد بيماري به سه دسته پرگزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پايين تقسيم شدند و روند بيماري در آنها در جدول و نمودارهاي مرتبط مورد بررسي قرار گرفت. تحليل براساس اين شاخص‌ها، احتمالي بوده و انتظار است تيم كميته اپيدميولوژي استان‌ها همراه با ساير شاخص‌ها و تحليل‌هاي دقيق‌تر، شواهد بهتري از روند اپيدمي در استان‌ها و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ارايه دهند.
تحليل روند بيماري در هفته منتهي
به ۹ آبـان ماه
بنابر اعلام كميته اپيدميولوژي بيماري كرونا در وزارت بهداشت، موارد ابتلا و مرگ و مير در كشور بالاست و روند آن ثبات با تغييرات مختصر صعودي بوده است. در ۹ استان ايلام، لرستان، مركزي، كرمان، خراسان‌شمالي، البرز، اصفهان، گيلان و هرمزگان روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي مشاهده شد. در ۱۴ استان يزد، خراسان‌جنوبي، همدان، آذربايجان‌غربي، آذربايجان‌شرقي، زنجان، خراسان‌رضوي، چهارمحال‌و‌بختياري، تهران، قزوين، خوزستان، گلستان، فارس و سيستان‌و‌بلوچستان روند صعودي يا شروع پيك جديد مشاهده شد. در سه استان كرمانشاه، مازندران و بوشهر روند ثبات با تغييرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. به نظر مي‌رسد استان اردبيل اخيرا يك پيك را پشت سر گذاشته است. در استان كردستان روند ثبات با تغييرات مختصر نزولي و در استان كهگيلويه‌و‌بويراحمد روند نزولي نشان داد. در دو استان قم و سمنان ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نمي‌دهد. بايد مد‌نظر داشت كه يك استان مي‌تواند چندين پيك منحني را تجربه كند. 
چرا موارد ابتلا و مرگ ناشي از كوويد‌ ۱۹ در اروپا افزايش يافته است؟
پس از افت موارد جديد ابتلا و مرگ ناشي از كوويد‌۱۹ از اواسط خرداد تا اواسط شهريور در اروپا، اكنون گزارش موارد ابتلا و مرگ بسيار بالاتر از موج قبلي است. ظاهرا اين بيماري در ايالات‌متحده امريكا نيز در حال تجديد حيات است. نگاهي به روند ابتلا و مرگ ناشي از كوويد‌ ۱۹ در اروپا نشان مي‌دهد كه از اواسط اسفند ۱۳۹۸ تا اواسط خرداد ۱۳۹۹، به ‌طور ميانگين روزانه بين ۳۵ تا ۳۸ هزار مورد ابتلا گزارش شده است. پس از آن در بيشتر روزها تا اواسط شهريور، اروپا كمتر از ۲۰ هزار مورد در روز گزارش مي‌داد، اما در يك ماه گذشته، شاهد افزايش چشمگير موارد ابتلا و مرگ در اروپا هستيم.
موج دوم همه‌گيري كوويد‌۱۹ در اروپا بسيار بدتر از موج اول آغاز شده است. گرچه دلايل مختلفي در پشت افزايش مجدد ابتلا و مرگ در اروپا و ساير نقاط جهان وجود دارد، اما كارشناسان به دو عامل گسترده احتمالي اشاره مي‌كنند: 
- كاهش عمومي رعايت پروتكل‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي پس از روند نزولي ابتلا و مرگ در تابستان
- كاهش دما كه مي‌تواند تشديدكننده انتشار ويروس باشد (علاوه بر آنكه بيشتر فعاليت‌ها در محيط بسته انجام مي‌شود، هواي سرد و خشك مي‌تواند به زنده ماندن و قدرتمند ماندن ويروس كمك كند، گرچه شواهد موجود در اين مورد قطعي نيست).
بعد از پايين آمدن تعداد موارد ابتلا و مرگ در اروپا، مردم براي اوقات فراغت سفرهاي خود را شروع كردند و اين كار به موجي كه اكنون شاهد آن هستيم، كمك كرده است. اين همان چيزي است كه ما بايد در مورد اين بيماري ياد بگيريم؛ ويروس جايي نمي‌رود (حتي اگر تعداد ابتلا به آن در يك دوره كاهش يابد)، منتظر فرصتي مجدد است. به عنوان مثال، اسپانيا در مردادماه‌ ۲،۵ ميليون نفر گردشگر خارجي داشته است، در حالي كه در فروردين و ارديبهشت ماه عملا هيچ گردشگري نداشت. چيزي كه تعجب‌آور است، اين است كه انتظار مي‌رفت كشورهاي اروپاي غربي براي كنترل اپيدمي اقدامات موثرتري انجام دهند، اما به نظر مي‌رسد كه اين اتفاق نيفتاده است. در ميان نااميدي عمومي و افزايش موارد ابتلا و مرگ در اروپا، چالش برگزاري جشن‌هاي سال جديد ميلادي پيش روي اين كشورهاست. اين كشورها نمي‌دانند در شرايطي كه ناچار شده‌اند به دليل افزايش شديد ابتلا و مرگ ناشي از كوويد‌۱۹ محدوديت‌ها را در اين چند ماه مانده به كريسمس افزايش دهند، در مقابل جمعيت خسته از ويروس، چگونه مانع از برگزاري مراسم‌هاي كريسمس شوند.