به داد كادردرمان برسيد

چند ماه پيش بود كه عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي با درخواست رييس‌جمهوري براي برداشت يك ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي به‌ منظور مقابله با ويروس كرونا در ايران موافقت كردند؛ ويروسي كه اين روزها دوباره و در شرايطي در شهرشهر ايران اوج گرفته و روزانه حدود 10 هزار نفر را مبتلا كرده و بعضي روزها حتي تا بيش از 400 نفر را نيز به كام مرگ مي‌كشاند كه اقتصاد ايران سخت‌ترين روزهاي خود را پشت سر مي‌گذارد.‌ گراني روزافزون كالاهاي اساسي و تعطيلي يا از رونق افتادن بسياري از كسب‌وكارها در روزهاي تلخ كرونا، همه و همه سبب شده تا علاوه بر مردم، بلندپايه‌ترين مقامات جمهوري اسلامي نيز زبان به انتقاد از عملكرد مسوولان و مشخصا دولت بگشايند. حالا به همه اين مصائب، قصه پُر غصه كادر درمان را نيز اضافه كنيد تا اين نمايش تراژديك به پرده اصلي و اوج درام برسد. بيش از 8 ماه است كه پرستاران و پزشكان و همه دست‌اندركاران درماني ايران همچون ساير كشورهاي جهان روزانه دست به گريبان با كرونا و ركوردشكني‌هايش هستند ولي شايد تفاوت پزشكان و پرستاران ايراني با همكاران‌شان در بسياري نقاط جهاني كه امروز عملا سراسر درگير كروناست، در شكل و شيوه حمايت دولت‌ها از كادر درماني نهفته است. وزير بهداشت ايران در دلنوشته‌ها و مرثيه‌سرايي‌هايش بارها و بارها از مشكلات «همكاران» خود در بيمارستان‌ها نوشته و گفته ولي از قرار معلوم همچنان اين مشكلات پابرجاست؛ چنان‌كه حالا رييس مجلس شوراي اسلامي را نيز بر آن داشته تا طي نامه‌اي به عالي‌ترين مقام انتخابي ايران، از چگونگي هزينه‌كرد يك ميليارد دلار برداشتي از صندوق توسعه ملي طرح پرسش كند.
دوم مهرماه بود كه سعيد نمكي در قامت وزير بهداشت ايران در دلنوشته‌اي اينستاگرمي كه خطاب به سردار قاسم سليماني، فرمانده سابق سپاه قدس نوشت، از نوع مواجهه مسوولان ايراني با ويروس كرونا انتقاد كرد و در شرايطي درباره يك ميليارد يوروي برداشت شده از صندوق توسعه ملي نوشت و تاكيد كرد كه ظاهرا تنها «سهم كوچكي» نصيب وزارت بهداشت شده كه روابط ميان قواي مجريه و مقننه باتوجه به حضور جدي‌ترين رقباي انتخابات رياست‌جمهوري 96 در راس آنها و تفاوت ديدگاه فاحش ميان نمايندگان و مسوولان دولتي، رو به تشنج گذاشته بود؛ تشنجي كه نوشته‌هاي وزير بهداشت مثال هيزمي، آتش اختلافات را شعله‌ور ساخت و سبب شد كه نمايندگان مجلس يكي پس از ديگري به نقد دولت برخيزند. آن روزها رييس‌جمهوري و مجموعه دولت ترجيح داد به‌طور مستقيم به اظهارات وزير بهداشت پاسخ ندهد اما عبدالناصر همتي، رييس‌كل بانك مركزي در يادداشتي اينستاگرامي، غيرمستقيم به اظهارات سعيد نمكي پاسخ داد و درباره چرايي تخصيص نيافتن تام و تمام مبلغ يك ميليارد دلار برداشتي از صندوق توسعه ملي به وزارت بهداشت، نوشت كه «بانك مركزي براي كنترل ترازنامه خود و مهار تورم چاره‌اي جز مقاومت برابر خواسته‌هايي كه در جاي خود شايد ضروري باشد، ندارد. اجتناب از تسعير ريالي تخصيص‌هاي ارزي صندوق توسعه ملي نيز در اين راستا است. بي‌ترديد كنترل نقدينگي و مهار تورم مهم‌ترين قدم در بهبود و اصلاح كلان اقتصادي است.» نگراني‌هاي رييس‌كل بانك مركزي از عواقب تزريق اين حجم از نقدينگي به بازار ايران و آثار تورمي آن البته از ديد كارشناسان اقتصادي بجا و پذيرفته بود اما سوي ديگر ماجرا، محدوديت‌هاي وزارت بهداشت در مسير مقابله با ويروس كرونا سبب مي‌شد تا بسياري از ناظران، حق را به كادر درمان و سكان‌دار وزارت بهداشت بدهند. جدال دولتي‌ها اما همين‌جا به پايان نرسيد. چندي بعد و پس از انتقادات وزير بهداشت، سازمان برنامه و بودجه «بخش اندكي» از يك ميليارد يورو اختصاص يافته به وزارت بهداشت براي مقابله با كرونا را تقديم اين وزارتخانه كرد. 
 
هرگز مبلغ اختصاص يافته اعلام نشد ولي از قرار معلوم آنقدر ناچيز بود كه وزير بهداشت صراحتا و در جريان يك سخنراني از آن انتقاد كرد و گفت كه آن را به دولت برگردانده تا مبادا موجبات برهم خوردن اوضاع اقتصادي ايران را فراهم آورد  اقتصادي كه البته به‌زعم بسياري از ناظران روز به روز در حال كوچك‌تر شدن است. وزير بهداشت آن زمان گفت كه «اصلا عوضي وزير شدم و اشتباه اين راه را آمدم. اين راه چيزهايي مي‌خواست كه من ندارم. اين كسوت داشته‌هاي ديگري مي‌خواست كه من نداشتم. من اهل ويترين‌آرايي، تضرع و ننه من غريبم بازي نيستم و اهل اين نيستم كه وقتي كشورم در تنگناي اقتصادي و در روزهاي سخت و اوج تحريم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمين بزنم و بگويم پول ندارم، ارز ندارم.» گفته‌هايي كه نقطه پايان جدال‌هاي لفظي دولتي‌ها بود ولي فشارهاي رسانه‌هاي اصولگرا از يك‌سو و نمايندگان اصولگراي پارلمان پس از آن، تازه آغاز شد؛ فشارهايي كه ناگهان با ماجراي اختصاص 120 ميليارد تومان به دانشگاه محل تحصيل دختر حسن روحاني چند برابر شد و شرايطي را رقم زد كه ديگر توضيحات  دولتي‌ها  نيز  راه  به جايي نمي‌برد.
اقدام   پارلمان
نمايندگان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي وارد كارزار رقابت دولتي‌ها شده بودند و در اين ميان بهترين فرصت براي محمدباقر قاليباف ايجاد شد كه در نقش يك منجي ظاهر شود. او كه كميسيون بهداشت را مامور كرده بود تا هر هفته اوضاع ويروس كرونا در ايران و نيازهاي وزارت بهداشت و كادر درمان را بررسي كند، به اين ميزان بسنده نكرد و در شرايطي نشست‌هاي اقتصادي با وزرا برگزار كرد كه علاوه بر چند نفر از نمايندگان مجلس، كنشگران رسانه‌اي و سياسي اصولگرا نيز يكي پس از ديگري از او حمايت مي‌كردند. بازي رسانه‌اي قاليباف جواب داده بود و او توانسته بود خود را به عنوان رييس قوه‌اي فعال و روحاني را رييس‌جمهوري منفعل معرفي كند تا اينكه ويروس كرونا اجازه فعاليت بيشتر را از قاليباف به عنوان يكي از كانديداهاي بالقوه انتخابات رياست‌جمهوري 1400 گرفت. او چند هفته اخير را بيشتر با سكوت سپري كرد تا اينكه پرستاران و كادر درمان حاضر در شبكه اجتماعي توييتر در يكي، دو روز گذشته با ايجاد كارزاري از وضعيت نابسامان‌شان گفتند و از مسوولان دولتي و مجلسي‌ها خواستند كه حلال مشكلات‌شان باشند. محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه، سعيد نمكي، وزير بهداشت و محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي 3 مسوول بلندپايه‌اي بودند كه كادر درمان مطالبات خود را در شبكه‌هاي اجتماعي مستقيما به آنان اعلام مي‌كردند. عدم پرداخت حقوق، خستگي، نبود تجهيزات و... تنها بخشي از مشكلاتي است كه پزشكان و پرستاران در شبكه‌هاي اجتماعي به آن اشاره كردند و همين مساله دوباره به فرصتي براي قاليباف تبديل شد تا در نقش مورد علاقه‌اش وارد شود؛ منجي! رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به توييت يكي از پرستاران كه نوشته بود «لطفا با اولويت ويژه به فكر معيشت كادر درمان باشيد؛ نفس كشيدن براي‌مان سخت شده است»، نوشت كه «هفته‌اي نبوده كه كميسيون بهداشت پيگير معيشت كادر درمان نباشد. چه درجلسات با وزير بهداشت و معاونان ايشان، چه در نامه بنده به رييس‌جمهور اين موضوع به خصوص تخصيص كامل يك ميليارد دلار صندوق توسعه ملي پيگيري شده است. اميدوارم با همدلي دولت، حل ‎معيشت كادر درمان به نتيجه ملموس  برسد.»


بهارستان و اقدامات ناكرده
نكته قابل‌توجه در اين ميان آنكه عملا هيچ ‌يك از نمايندگان مجلس، حداقل 14 نفري كه با خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت‌وگو كردند، نه‌تنها از جزييات نامه رييس مجلس به رييس‌جمهوري درباره تخصص يك ميليارد دلار اطلاع نداشتند، بلكه برخي از آنان عملا در جريان نامه و توييت قاليباف هم نبودند. خبرگزاري خانه ملت به عنوان خبرگزاري رسمي مجلس شوراي اسلامي كنار ساير رسانه‌هاي اصولگرا نيز هيچ جزيياتي از اين نامه منتشر نكرده و همه و همه به انتشار توييت قاليباف اكتفا كردند. در اين ميان اعضاي كميسيون بهداشت به‌ويژه سيدمسعود خاتمي و علي‌اصغر باقرزاده در جريان گفت‌وگوي خود با خبرنگار «اعتماد» تاكيد كردند كه اين كميسيون در هفته‌هاي گذشته بارها و بارها موضوع اختصاص يك ميليارد دلار به وزارت بهداشت را پيگيري كردند. خاتمي درباره جزييات يكي از اين جلسات گفت: «در يكي از اين جلسات كه هم مسوولان بلندپايه وزارت بهداشت و هم مسوولان بانك مركزي حضور داشتند، مشخص شد كه تنها حدود 40 درصد از مبلغ يك ميليارد دلاري اختصاص يافته براي مقابله با كرونا به وزارت بهداشت پرداخت شده است. در يكي از اين جلسات آقاي بذرپاش، رييس ديوان محاسبات مجلس شوراي اسلامي نيز حاضر بود و قرار شد مابقي مطالبات را پرداخت كنند.» نكته قابل‌توجه آنكه نمايندگان مجلس همچنان معتقدند كه كارهاي ناكرده بسياري باقي مانده و وعده پيگيري مشكلات كادر درمان را مي‌دهند. حال آنكه به زعم ناظران، تعطيل نشدن كلانشهرهايي چون تهران كه بر اساس گفته‌هاي مسوولان وزارت بهداشت به كانوني براي انتشار گسترده‌تر كرونا در سراسر ايران تبديل شده، مي‌تواند به طور روزانه بار روي دوش كادر درمان و پرستاران را افزايش دهد. آن‌هم در شرايطي كه به نظر مي‌رسد قاليباف مشغول شطرنج سياسي خود با حسن روحاني است و به خوبي مي‌داند نامه‌نگاري‌هايش، بعيد است بتواند باري از دوش اين قشر بردارد ولي در عوض مي‌تواند براي او و نيم‌نگاهش به انتخابات 1400، مفيد  باشد.