ایالات سردرگم آمریکا ترامپ هوادارانش را از سراسر کشور به واشنگتن فراخواند

سرویس خارجی-«ایالات سردرگم آمریکا» شاید، توصیف خوبی برای شرایط این روزهای آمریکا باشد. آمریکایی که در نسخه‌پیچی
برای سایر کشورها ید طولایی دارد در نسخه‌پیچی برای خود درمانده. بعد از گذشت حدود یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بایدن و ترامپ هر دو همزمان خود را پیروز انتخابات می‌دانند. تنش‌ها و درگیری‌ها نیز همچنان در سطح سیاسی و در کف خیابان‌ها ادامه دارد. ترامپ و هوادارانش همچنان اصرار دارند که در انتخابات تقلب شده و آنها بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع به رسمیت نمی‌شناسند. طی روزهای گذشته بسیاری از هواداران مسلح ترامپ در ایالت‌های کلیدی این کشور به خیابان‌ها ریخته و حمایت خود را از ادعاهای ترامپ اعلام کرده‌اند.
دیروز نیز صدها تن از حامیان ترامپ در شهر «هریسبورگ» پنسیلوانیا در اعتراض به «تقلب گسترده» در انتخابات، تظاهرات کردند. روز دوشنبه بود که «رویترز» گزارش داد ترامپ در حال برنامه‌ریزی جهت برگزاری تجمعات اعتراضی در ایالت‌های کلیدی است. حالا دیروز خبر رسیده که ستاد ترامپ برای برگزاری یک تجمع میلیونی، از هواداران ترامپ برای روز شنبه و در «واشنگتن دی سی» فراخوان داده است. از روز دوشنبه نیز کاروانی از طرفداران ترامپ از تگزاس شروع به حرکت کرده و با گذر از چند ایالت روز جمعه به واشنگتن دی سی می‌رسد! مشاوران ترامپ می‌گویند هدف از این فراخوان تلاش برای وارد کردن فشار به منظور بازشماری آرا، در چند ایالت کلیدی است.
از سوی دیگر برخی منابع خبری نیز گفته‌اند، ترامپ هنوز سندی را که فرایند رسمی انتقال قدرت به رئیس‌جمهور منتخب این کشور را آغاز می‌کند، امضا نکرده است. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نوشته با توجه به امتناع رئیس‌جمهور مستقر آمریکا از پذیرش نتیجه انتخابات به نظر می‌رسد فرایند انتقال قدرت میان «دونالد ترامپ» و «جو بایدن»، متوقف شده است. این در حالی است که، طبق گزارش سی‌ان‌ان، میان حلقه نزدیکان ترامپ بر سر تداوم امتناع او از پذیرش نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ اختلاف وجود دارد. با این وجود «رودی جولیانی» روز یکشنبه اعلام کرده بود که شواهد محکمی برای وقوع تقلب در انتخابات وجود دارد.به گفته وکیل ترامپ، تیم او ویدئوهایی مستند و ۵۰ شاهد در اختیار دارد و قرار است شکایاتی با محور «نقض حقوق شهروندی با اجرای انتخاباتی غیرعادلانه» و نقض محافظت برابر و منصفانه آرای انتخابات در فیلادلفیا و پیتزبورگ، تنظیم شود. وی این را هم گفته که: «روشن است تا زمانی که حداقل ۶۰۰ هزار رأی نامعلوم است، او (ترامپ) قصد ندارد شکست را بپذیرد».


بایدن شکایت می‌کند
بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، تیم بایدن «در حال بررسی اقدام قانونی علیه اداره خدمات عمومی به دلیل تأخیر در به‌رسمیت شناختن پیروزی بایدن در انتخابات و تعویق فرایند انتقال قدرت» است. یک مسئول در تیم انتقالی بایدن در تماس تلفنی با رسانه‌ها توضیح داده که زمان آن رسیده تا اداره خدمات عمومی، رئیس‌جمهور منتخب را به رسمیت بشناسد زیرا در غیر این‌صورت با اقدام حقوقی از سوی تیم بایدن مواجه خواهد شد. بر این اساس، این مقام که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه تیم انتقالی بایدن نیاز به تایید اداره خدمات عمومی دارد تا به منابع مالی برای تأمین هزینه‌های خود دسترسی پیدا کند، افزود: «اقدام حقوقی یک احتمال است، اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که ما در حال بررسی آنها هستیم».
دستور دادستان کل
برای رسیدگی به شکایت‌ها
در حمایت از ادعادهای تقلب در انتخابات 2020 آمریکا، «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا نیز در نامه به دادستان‌های فدرال و اف‌بی‌آی خواستار تحقیقات درباره «ادعاهای گسترده مطرح شده» درباره انتخابات ریاست جمهوری و تخلفات در رای‌گیری شد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا در نامه به دادستان‌های فدرال و اف‌بی‌آی مجوز تحقیقات درباره ادعاهای مطرح شده درباره تخلفات رای‌گیری را صادر کرد. اما همچنین از آنها خواست به دنبال ادعاهای «واهی یا دور از ذهن» درباره انتخابات نروند. طبق گزارش رویترز، «این اولین باری است که وزیر دادگستری آمریکا درباره ادعاهای مکرر و اثبات نشده دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات و پیروزی جو بایدن در انتخابات اظهارنظر و اقدام کرده است». نامه وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا درباره تحقیقات درخصوص تخلفات انتخاباتی چند ساعت بعد از دیدار او با «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای این کشور صادر شد.
رهبر سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا پیش از دیدار با وزیر دادگستری این کشور از اقدام ترامپ در پیگیری حقوقی ادعاها درباره تخلفات انتخاباتی دفاع کرد و گفت بایدن را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب به رسمیت نمی‌شناسد.
اخراج وزیر دفاع، استعفای دادستان ارشد
از سوی دیگر بر اساس گزارش سی ان ان «ریچارد پیلگر» دادستان ارشد رسیدگی به جرایم انتخاباتی وزارت دادگستری آمریکا در اعتراض به «درخواست ویلیام بار دادستان کل مبنی بر بررسی اتهامات بدون مدرک در ارتباط با وجود بی‌نظمی در انتخابات، روز دوشنبه (به وقت آمریکا) استعفا کرد».
در گرماگرم تنش‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا نیز با یک توئیت از برکناری«مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا نوشت «کریستوفر میلر» مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم وظایف وی را بر عهده خواهد گرفت. مارک اسپر در حالی توسط ترامپ اخراج شد که قرار بود هفته آینده به اروپا برود و درباره کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان مذاکره کند. خبرنگار سی‌ان‌ان نیز در واکنش به این اقدام ترامپ در پیامی توئیتری نوشت طبق قوانین آمریکا،‌ در صورت برکناری وزیر دفاع،‌ «دیوید نورکویست» معاون وی که مورد تایید سنا است باید وظایف وزیر دفاع را برعهده بگیرد مگر آنکه ترامپ «نورکویست» را نیز اخراج کرده باشد. «مایکل کارپنتر» از مقامات سابق وزارت دفاع آمریکا نیز در پیامی اعلام کرد اقدام دولت‌ها در برکناری وزیران در دوره گذار اقدامی غیرمعمول است.
سه روز پیش بود که روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داد ترامپ ممکن است «مارک اسپر»، وزیر دفاع و «جینا‌هاسپل»، رئیس‌سیا را اخراج کند. برخی از مقام‌ها گفته‌اند «کریستوفر رای»، رئیس‌اف‌بی‌آی هم یکی از کسانی است که در فهرست اخراجی‌ها قرار دارد. برخی از منابع دیگر گفته‌اند ترامپ از اخراج «رای» منصرف شده و او در سمتش باقی خواهد ماند.