کاهش ساعت مشاغل و حمل‌ونقل عمومی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

سرویس اجتماعی-شیوع کرونا و موج‌های پی‌در‌پی آن شرایط بحرانی‌ای را رقم زده است. صعود چشمگیر آمار مبتلایان و جانباختگان در کشور بر اثر کووید19 نشان می‌دهد این بیماری همچنان ناشناخته است و تنها راه در امان ماندن، اولویت دادن به پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به همین منظور ستاد ملی کرونا طی یک هفته اخیر همزمان با اوج گرفتن چندباره شیوع ویروس در کشور به خصوص کلانشهر تهران پروتکل‌های جدیدی را مصوب کرده است.
کاهش یک ماه ساعت کاری مشاغل غیرضروری تا ساعت 18 در تهران و مراکز استان‌ها، همچنین کاهش ساعت کاری سیستم حمل‌ونقل عمومی (مترو تهران تا ساعت 20:30 و مترو کرج و گلشهر تا ساعت 20، آخرین حرکت اتوبوس‌های بی‌آرتی در مسیر رفت ساعت 20 و برگشت 20:30) از جمله این پروتکل‌ها است. این در حالی است که در مدت یک ماه اخیر بسیاری از کارشناسان، مسئولان نظام سلامت و نمایندگان مجلس بر تعطیلی دو تا سه هفته‌ای پایتخت تاکید داشته و دارند اما همچنان شاهد بی‌توجهی ستاد ملی کرونا به این قبیل نظرات و هشدارها و از سوی دیگر اتخاذ تصمیم‌های دیرهنگام و دقیقه نودی و مبهم هستیم.
با این حال، ستاد کرونا برای اینکه نسبت به وضعیت بحرانی کرونا در کشور بی‌تفاوت نباشد، مصوباتی را ابلاغ کرد. مصوباتی که به نظر می‌رسد بیش از اینکه گرهگشا باشند، خود باعث کورتر شدن گره می‌شوند.
به عقیده کارشناسان، کاهش ساعت کاری مشاغل و حمل‌ونقل عمومی نه تنها باعث کم شدن ترددهای غیرضروری و کاهش شیوع بیماری نمی‌شود بلکه سبب تجمع بیشتر در ساعت مشخص شده می‌شود.


کافی است مسئولان در نظر بگیرند که ترددهایی که برای انجام کارها یا خرید و... قبلا از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 22 ادامه داشته است وقتی به بازه زمانی 8 صبح تا ساعت 18 منتقل می‌شود، طبیعی است در بازه زمانی دوم یعنی 8 تا 18 افزایش تردد و تراکم در مراکز خرید، خیابان‌ها و... را شاهد خواهیم بود چراکه افراد دیگر پس از ساعت 18 نمی‌توانند به امور شخصی‌شان برسند.
علاوه‌بر این، فشار و ازدحام جمعیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پس از محدود شدن به ساعت 20 یا 20:30 نه تنها به مدیریت ویروس کرونا کمک نمی‌کند بلکه باعث نقض رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد شد چرا که در ساعت‌های پایانی منتهی به اتمام زمان جدید فعالیت مترو و اتوبوسرانی شاهد پیک چشمگیر مسافران و کاهش فاصله مطلوب اجتماعی که هم اکنون و با توجه به کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت نیز به درستی رعایت نمی‌شود خواهیم بود. با این تفاسیر مشخص نیست مصوبات و تصمیم‌های اخیر ستاد کرونا با چه هدفی اتخاذ شده است؟
در این میان نامشخص بودن تکلیف افراد زیادی که به هر دلیل باید در ساعت‌های بعد از زمان مشخص شده برای فعالیت حمل‌ونقل عمومی تردد کنند نامعلوم است، از سوی دیگر عدم امکان لغو اجرای طرح ترافیک به دلیل نگرانی از افزایش آلودگی هوا که بر اساس برخی نظرات خود نیز می‌تواند عامل افزایش ابتلا به کرونا باشد فشار متمرکز به حمل‌ونقل عمومی را در پی خواهد داشت.
انتقاد از کاهش ساعت کاری حمل‌ونقل عمومی
اما محدودیت‌های جدید انتقادات زیادی در بین مسئولان و کارشناسان را در پی داشته است.
از جمله زهرا نژادبهرام عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس در پایتخت از دیروز به مدت یک ماه اظهارداشت: پیشنهاد ما تعطیلی دو هفته‌ای بود که سبب می‌شد که افراد از حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند و یا این موضوع کمتر مورد توجه باشد.کاهش ساعات فعالیت مترو و اتوبوس سبب افزایش جمعیت و به نوعی ازدحام جمعیت در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی خواهد شد و احتمال انتقال کرونا را تشدید می‌کند. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع گفت: این مسئله سبب نگرانی شهروندان شده و هزینه‌های خانواده‌ها را افزایش می‌دهد، این نوع تصمیم‌گیری‌های خلع‌الساعه نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود بلکه بیشتر شدن جمعیت مسافران را به همراه خواهد داشت.
محدودیت‌های نیم بند،
 آمار مرگ و میر را پایین نمی‌آورد
در همین زمینه رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن انتقاد از محدودیت‌های فعلی گفت: محدودیت‌های نیم بند نمی‌تواند تاثیری در مقابله با شیوع کرونا داشته باشد و در زنجیره انتقال وقفه ایجاد کند؛ محدودیت‌های فعلی آمار مرگ و میر را پایین نمی‌آورد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پیام طبرسی اظهار داشت: از ۲۵ شهریور وارد پیک سوم ویروس کرونا در کشور شدیم و با یک وضعیت نابسامان به لحاظ تعداد بیماران و شدت بیماری مواجه شده‌ایم. یکی از مسائلی که هنوز باید بررسی شود این است که چرا شدت بیماران بدحال نیازمند به آی‌سی‌یو افزایش پیدا کرده است. حدود ۲۰ روز پیش آمار مرگ و میر روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر بود و اعلام کردیم که اگر اقدامی صورت نگیرد این آمار مرگ و میر دو برابر می‌شود؛ اکنون با آمار دو برابری مواجه شده‌ایم. اگر باز هم اقدامی صورت نگیرد متاسفانه امکان بالا رفتن آمار مرگ و میر وجود دارد. طبرسی ادامه داد: دو روز پیش ۶۵ رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، تعطیلی ۲ هفته‌ای کل کشور را خواستار شدند تا وقفه‌ای در زنجیره انتقال ویروس ایجاد شود. این افراد ۹ ماه است که درگیر مبارزه با کرونا هستند و از دید کاملی درباره وضعیت منطقه و شهر خود برخوردار هستند و به همین دلیل درخواست تعطیلی دو هفته‌ای کشور را مطرح کرده‌اند.
وی افزود: در شرایط فعلی باید یک تعطیلی گسترده دو هفته ایجاد شود تا آمار مرگ و میر کاهش پیدا کند. البته تمام کشور‌ها هم در مبارزه با این بیماری به موفقیت نرسیده‌اند؛ حتی انگلیس و فرانسه هم در کنترل کرونا موفق نبوده‌اند. فرانسه روز گذشته اقدام به راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرد.
تصمیماتی که نیاز به توضیح دارد
قطعا تصمیم‌های سؤال‌برانگیز ستاد کرونا بیش از آنچه تاکنون درباره آنها توضیح داده شده نیاز به شفافیت دارد تا برای عموم جامعه که مخاطب این تصمیم‌ها هستند مشخص شود این مصوبات چگونه به کاهش آمار مبتلایان و جان باختگان و نهایتا مدیریت کووید19 در کشور منجر خواهد شد.