سرهنگ یاوری؛ خبر تلخ صبح سه شنبه وداع با مردی که در همه ایران خانه داشت

محمود یاوری یا همان جناب سرهنگ فوتبال ایران بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با بیماری در سن 81 سالگی درگذشت.
به گزارش ورزش سه محمود یاوری یکی از سرشناس ترین مربیان فوتبال ایران است. او که از 30 سالگی کار مربیگری را به طور رسمی شروع کرد. او در دهه 50 یکی از شاگردان دتمار کرامر یکی از سرشناس ترین مربیان و مدرسان مربیگری جهان معروف به ناپلئون فوتبال بود. یکی از چند شاگرد مرد آلمانی که بعدها توانست روی نیمکت تیم ملی و همچنین پاس یکی از مطرح ترین تیم های فوتبال ایران بنشیند.
مکتب شاهین-مکتب پاس
محمود یاوری که نظامی بود و تا درجه سرهنگی هم خدمت کرد را می توان یکی از اصلی ترین مربیان مکتب پاس دانست. او البته فوتبالش را از شاهین اصفهان که بعدها سپاهان شد شروع کرد اما موفق ترین سال های فوتبالش را در پاس تهران و در فاصله سال های 1342 تا 50 که بازنشسته شد سپری کرد. او مربیگری را از سی سالگی و از ذوب آهن شروع کرد و بعد از دوسال حضور در این به سپاهان پیوسته و هشت سال هدایت تیمی که فوتبالش را از آن شروع کرده بود به عهده داشت.


تیم نظامی پاس-سال ۱۳۴۹
مردانی مثل مهاجرانی ، یاوری ، حسن حبیبی ، همایون شاهرخی که بعدها به عنوان سرمربی تیم ملی فعالیت کردند.
یاوری از سال 49 تا 93 و به مدت 44 سال در سطح اول فوتبال ایران مربیگری کرد. او در این سال ها در 19 تیم مختلف و تقریبا در تمامی مناطق فوتبال ایران کار کرد. سرهنگ 27 بار در این سال ها از تیمی به تیم دیگر رفت و علاوه بر ذوب آهن و سپاهان، در تیم های برق شیراز، تیم جوانان ایران، تیم امید ایران، تیم ملی ایران، فجر سپاسی شیراز، پاس تهران، تراکتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، استقلال اهواز، راه‌آهن شهرری، شاهین بوشهر، صبای قم، پاس همدان، استیل‌آذین تهران، مس کرمان مربیگری کرده است. او بیشترین حضور را در فوتبال شیراز و تیم های برق و فجر سپاسی داشته است. یاوری 4 بار در مقاطع مختلف هدایت برق و 3 بار هدایت فجر سپاسی را به عهده داشته است. او 3 بار روی نیمکت سپاهان نشسته ، 2 بار در استقلال اهواز، 2 بار ذوب آهن و 2 بار هم هدایت تیم جوانان ایران را در زمان های مختلف به عهده گرفته است.
آمار سرهنگ در تیم ملی
محمود یاوری مثل اغلب شاگردان دتمار کرامر توانست روی نیمکت تیم ملی ایران هم بنشیند. او در سال 1362 هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت که با ستاره های زیادی در بازی های آسیایی 1982 نتوانسته به فینال برسد. یاوری در شش بازی مقدماتی جام ملت های 1984 روی نیمکت تیم ملی ایران نشست و 6 برد برابر بنگلادش، سوریه، اندونزی(میزبان)، فیلیپین و تایلند همراه یکی از بهترین تیم های ملی ایران از نظر تعداد ستاره ها به دست آورد.
یاوری اما در مرحله نهایی مسابقات که در سنگاپور برگزار می شد از تیم کنار کشید و ناصر ابراهیمی هدایت تیم ملی را بعهده گرفت. تیمی که شایستگی قهرمانی را داشت اما در نیمه نهایی مقابل عربستان شکست خورد و به فینال نرسید.
او یک بار دیگر و در سال 1388 تا آستانه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران پیش رفت. کمیته فنی فدراسیون فوتبال در آن مقطع محمود یاوری را به عنوان سرمربی انتخاب کرد اما در نهایت این تصمیم توسط یکی از اعضای سرشناس فدراسیون وتو شد و افشین قطبی هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت.
لژیونر فوتبال اصفهان
محمود یاوری یکی از لژیونرهای مربیگری اصفهان است. او تقریبا در تمام مناطق فوتبالی ایران کار کرده است. از اصفهان که زادگاهش بود تا کرمان، شیراز، اهواز، تهران، اهواز،مشهد، تبریز، بوشهر و قم او هدایت تیم های مختلف را به عهده داشته است. خودش در یکی از گفت و گوهایش در این ارتباط گفت: مربیگری کاری است که همیشه باید آماده سفر باشید. هرچند من در هر شهری که کار کرده ام یک خانه خریده ام چون دیگر متعلق به آن شهر هستم.
سایر اخبار این روزنامه