بحث تقلب بالا گرفت

آرمان ملي - اميد کاجيان: ادعاي تقلب در انتخابات آمريکا البته که موضوع تازه‌اي در اين روزها نيست. ادعايي که به نظر مي‌رسد اکنون وارد مرحله تازه‌تري شده و صرفا از سخنراني‌هاي دونالد ترامپ در پشت تريبون خارج شده است. البته پيشتر رودي جولياني وکيل شخصي ترامپ در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که از روز دوشنبه دادخواست‌هاي حقوقي را به دادگاه‌هاي ايالتي به‌ويژه پنسيلوانيا ارائه خواهند داد. رئيس‌جمهوري آمريکا هم روز دوشنبه در يادداشت‌هاي توئيتري خود از وجود گزارش‌هاي تکاندهنده در نوادا خبر داد و گفت: ويسکانسين بسيار خوب به نظر مي‌رسد. از نظر آماري به کمي وقت نياز دارد. به‌زودي اتفاق خواهد افتاد! ترامپ اظهار کرد: پنسيلوانيا مانع نظارت بسياري از شمارش آرا شد؛ کاري تصورناپذير و غيرقانوني در اين کشور. وي ادامه داد: همانطور که شب انتخابات بود، جورجيا يک پيروزي بزرگ رياست‌جمهوري خواهد بود! ترامپ پيش ازاين هم در روزي که اعلام شد جو بايدن رئيس‌جمهور آمريکا شده است از اين گفت که جلوي برخي از مراکز اخذ راي تراکتور گذاشته بودند و مانع نظارت شدند و اعلام داشت: «در ساعاتي که اجازه شفافيت قانوني داده نشد، اتفاقات بدي رخ داد. تراکتورها درها و پنجره‌ها را مسدود کرده بودند و شيشه‌ها با مقواي ضخيم پوشانده شده بودند؛ به‌طوري‌که ناظران قادر به ديدن اتاق‌هاي شمارش نبودند. چيزهاي بدي در داخل اتفاق افتاده است. تغييرات بزرگ روي داده است.» اين‌بار اما مک کانل رهبر اکثريت جمهوريخواه نيز به‌صراحت از دونالد ترامپ حمايت کرده است او بيان مي‌کند که آراي قانوني بايد شمرده شود و هيچ راي غيرقانوني نباشد. او از اين مي‌گويد که اعتراض حق دونالد ترامپ است. وي اعلام کرده دو ايالت در مسير بازشماري آرا قرار دارند و ممکن است 5 ايالت ديگر نيز به اين موضوع اضافه شوند. مک کانل البته به موضوع انتخاب ال‌گور و بوش و راي دادگاه به نفع بوش هم در سال 2000 اشاره مي‌کند. رهبر اکثريت جمهوري‌خواه در مجلس سنا اضافه کرد: بديهي است که هيچ ايالتي هنوز نتايج انتخابات خود را تاييد نکرده است. ما حداقل يک يا دو ايالت داريم که از قبل براي بازشماري آرا اقدام کرده‌اند و من معتقدم رئيس‌جمهوري ممکن است حداقل در پنج ايالت چالش‌هاي قانوني در پيش داشته باشد.
دستور بررسي دادستان کل
اين اتفاق اما در حالي است که ديروز رسما اعلام شد که دادستان کل آمريکا دستور بررسي تخلف انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوري اين کشور را صادر کرده است. «ويليام بار» دادستان کل آمريکا، در ابلاغيه‌اي خطاب به دادستان‌هاي فدرال اين کشور دستور داد اتهامات مبني بر وقوع تخلف در انتخابات رياست‌جمهوري را بررسي کنند. اما در همين حال، در اتفاقي عجيب ريچارد پيلگر مدير بخش جرائم انتخاباتي وزارت دادگستري آمريکا در اعتراض به دستور ويليام بار دادستان کل اين کشور در خصوص تحقيق و رسيدگي به اتهامات مربوط به قانون‌شکني‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري از اين سمت استعفا کرده است. البته که اقدام دادستان کل آمريکا هم بي‌سابقه بوده و کمتر کسي توقع اين دستور را از او داشته است، در حدي که برخي از مقام‌هاي ارشد وزارت دادگستري آمريکا به ويليام بار گفته‌اند که سياست تحقيق درباره تقلب انتخاباتي مي‌تواند يک ايده بد باشد. برخي از مقام‌هاي ارشد وزارت دادگستري نيز از اين اقدام او انتقاد کرده‌اند. در هرصورت تاکنون ترامپ و دولتش حاضر نشده‌اند پيروزي بايدن و معاونش را به رسميت بشناسند. اما نکته جالب‌توجه در اين است که اروپايي‌هاي زخم‌خورده از سياست‌هاي ترامپ مانند افزايش تعرفه گمرکي ميلياردها دلار کالاي اروپايي و تهديدهاي گمرکي متعدد و بيشتر عليه اروپا، خروج از عهدنامه پاريس، تلاش براي کاهش هزينه‌هاي ناتو و تحميل آن بر اروپا، خروج از برجام و ... در تبريک گفتن به بايدن از يکديگر پيشي گرفتند، درحالي‌که از سوي ديگر پوتين رئيس‌جمهور روسيه اعلام کرده است که هنوز براي تبريک به بايدن زود است و منتظر اعلام رسمي برنده انتخابات خواهد بود. البته اين موضوع خود بيانگر نوع ديدگاهي است که اروپا و روسيه نسبت به ترامپ داشته‌اند. اما نکته اين است که دستور دادستان کل چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟ و چرا صرفا تحقيقات در مورد تخلفات انتخاباتي از سوي برخي مقامات ارشد قضائي ايده بدي معرفي مي‌شود؟ تا حدي که مسئول رسيدگي به اين موضوع بخواهد از کار خود استعفا دهد؟
بحث تقلب جدي‌تر شده است


علي بيگدلي کارشناس مسائل بين‌الملل درباره موضع‌گيري عليه راي دادستاني مبني بر پيگيري موضوع تقلب به «آرمان ملي» مي‌گويد: بخش عمده‌اي از اين مساله به اين دليل است که طرح شکايت مراحل قانوني خود را طي نکرده است، بايد شکايات از کالج‌هاي انتخاباتي و دادگاه‌هاي محلي به فدرال مي‌رفت، موضوع به مجلس سنا رسيده و دست آخر ديوان عالي نظر نهايي را بدهد. اما به جاي آنکه دادگاه محلي در اين امر دخالت کرده و موضوع شکايت را مطرح کند، دادستاني کل آمريکا اين مساله را مستقيما خطاب به دادگاه‌هاي فدرال مطرح ساخته است. جالب اينکه اکنون بايدن هم به‌واسطه اين موضوع حق شکايت دارد. اما تاکنون چون راي الکترال کافي را داشته است وارد عمل نشده. بنابراين موضوع تقلب بايد از دادگاه محلي شروع مي‌شد و اگر دادگاه محلي نظري دراين باره داشت به دادگاه فدرال مي‌رفت. وي ادامه مي‌دهد: البته از سويي ديگر اختلاف بسيار نزديک آراي دو طرف باعث ايجاد شک و شبهات شديدي شده است، تصور کنيد ترامپ نزديک به هفتادودو ميليون راي دارد و بايدن هفتادوپنج ميليون، بديهي است که در چنين شرايطي تقلب در برخي ايالات نتايج را برهم مي‌زند. البته که براي اين موضوع ترامپ بايد مدارک لازمه را هم داشته باشد. اما در هرصورت از آنجا که اظهارنظر مستقيم دادستاني کل آمريکا خارج از عرف و طي مراحل قانوني بوده است، از سويي باعث استعفاي مسئول جرائم انتخاباتي شده و از طرفي برخي مقامات ارشد قضائي نيز نسبت به اين موضوع ابراز نگراني کرده‌اند، ولي همه اينها در حالي است که در سال 2000 نيز اتفاقات مشابهي افتاد که در نهايت بوش پيروز انتخابات از سوي ديوان‌عالي نام گرفت. وي درباره اينکه آيا دستور ديروز دادستاني بيانگر جدي‌ترشدن بحث تقلب در انتخابات آمريکاست گفت: بله! چون تا قبل از اين ترامپ تنها به‌صورت شفاهي از تقلب مي‌گفت اما از دوشنبه به صورت کتبي موضوع تقلب مطرح شده و قطعا اين مساله شرايط را نسبت به قبل درباره موضع‌گيري‌ها نسبت به موضوع تقلب در انتخابات تغيير مي‌دهد. بااين حال اما ترامپ در آخرين توئيت خود خبر از اتفاقات خوب داده است او اظهارداشته است: ما پيروز خواهيم شد. پيشرفت بزرگي حاصل شده. نتايج از هفته آينده مي‌آيد.آمريکا را دوباره عالي کنيم.