ادامه انتقادها به طرح کاهش ساعت فعالیت حمل و نقل عمومی

سرویس اجتماعی-کاهش ساعت کاری ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت که از روز سه شنبه در کلان شهر تهران به اجرا در آمد، هر چند از سوی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا طرحی موثر برای مقابله با کووید 19 به شمار می‌آید، اما به عقیده بسیاری از شهروندان و کارشناسان، مشکلات فراوانی را برای تردد مسافران درون شهری ایجاد کرده است. در کنار این طرح، اجرای کاهش ساعت کار مشاغل غیرضروری به ساعت 18 نیز ضمن متراکم شدن جمعیت در یک بازه فشرده‌تر در مراکز خرید و معابر را به دنبال داشت و از سوی دیگر با تعطیلی یکباره مغازه‌ها و واحدهای صنفی و بازگشت کسبه، افزایش بار ترافیک خیابان‌ها و تراکم مسافران حمل‌ونقل عمومی را شاهد هستیم.
در دو روز گذشته از اجرای این طرح و بنابر مشاهدات و گزارش‌های واصله، بسیاری از مسافران در ساعات پایان کار و مراجعه برای استفاده از اتوبوس یا مترو با جمعیتی انبوه و متراکم از مسافران مواجه شدند که نسبت به ایام گذشته تراکمی مضاعف داشته است. این در حالی است که به دلیل ضعف مدیریت شهری و کم کاری دولت در انجام وظیفه تامین واگن مترو و اتوبوس در شرایط عادی هم ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست ضمن اینکه حمل‌ونقل عمومی به عنوان عامل شماره یک انتقال ویروس کرونا شناخته می‌شود.
 به نظر می‌رسد شرایط ایجاد شده به جای آنکه قرار باشد بنابر ادعای ستاد ملی مقابله با کرونا، آمار ابتلا را کاهش دهد خود به تنهایی باعث افزایش چند برابری آمار مبتلایان به دلیل افزایش تراکم جمعیت و به صفر رسیدن فاصله مسافران خواهد شد.
از دیگر مشکلات گزارش شده در این دو روز، افزایش چشمگیر و بی‌رویه کرایه تاکسی‌های اینترنتی به دلیل تغییر ساعات پیک ترافیک و آمد و شد شهری بود.


برخی دیگر از شهروندان نیز به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف در این مورد و عدم آگاهی درباره ساعت پایان کار اتوبوس و مترو غافلگیر شدند و تا ساعت‌ها در کف خیابان سردگم بودند.
جدای از اعتراضات شهروندان و غافلگیری بسیاری از مردم از اجرای این طرح، بسیاری از کارشناسان و مسئولان نیز به غیر کارشناسی بودن طرح و ابلاغ و اجرای ناگهانی آن در شهری با جمعیت نزدیک به 10 میلیون نفر انتقاد کردند.
کاهش ساعت کار حمل‌ونقل عمومی‌،
کرونا را کاهش نمی‌دهد
در همین رابطه سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصمیم کاهش ساعت کاری حمل‌ونقل عمومی را خلق‌الساعه نامید و اظهارداشت: این نوع تصمیم گیری‌ها، نه تنها باعث کاهش شیوع کرونا نمی‌شود بلکه ازدحام بیش از حد جمعیت را در ساعات پایانی فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دنبال خواهد داشت و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود.
به گزارش ایسنا، علی اعطا افزود: این تصمیم که بدون پشتوانه محکم کارشناسی و مشورت با شورای اسلامی شهر تهران و با نادیده گرفتن سبک زندگی بخش وسیعی از شهروندان اتخاذ شده است، اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را با مشکل مواجه می‌کند.
کاهش ساعت حمل‌ونقل
باید با تعطیلی 2 هفته‌ای همراه می‌شد
اعطا با‌اشاره به لزوم‌ یکپارچگی و همسویی تصمیمات اتخاذ شده در زمینه مدیریت مبارزه با بیماری کرونا گفت: اگر تعطیلی دو هفته‌ای که مورد اجماع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود؛ اجرا می‌شد، شاید کاهش ساعات فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی مفید واقع می‌شد.
وی با تاکید مجدد بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: در صورتی که این مهم اجرا نشود؛ شاید بتوان با شناور کردن ساعات کار ادارات، مشاغل و اصناف؛ پیک جمعیتی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توزیع و کنترل کرد و این در تضاد با کاهش ساعات فعالیت ناوگان مترو و اتوبوسرانی است‌.
تصمیم غیرقابل توجیه ستاد کرونا
مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با انتشار عکسی از وضعیت اتوبوس‌های بی.آر.تی خیابان ولیعصر در صفحه مجازی خود نوشت: «با مصوبه ستاد مقابله با کرونا مقرر شده فعالیت خطوط اتوبوسرانی و مترو در ساعت 20 خاتمه پیدا کند و همین تصمیم منجر به ازدحام مردم در وسایل حمل‌ونقل عمومی شده است و به جای آنکه به گونه‌ای عمل شود که تردد مردم در زمان طولاني‌تري توزيع شود دقیقا برعکس رفتار می‌شود.»
 باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد
همچنین رئیس‌کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با اعلام مخالفت این کمیسیون با کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی در پایتخت اظهارداشت: این تصمیم کاملاً غلط و‌اشتباه است.
محمد علیخانی با‌اشاره به اینکه اگر تصمیم گیرندگان کمی با مسایل حمل‌ونقل آشنایی داشتند این تصمیم را نمی‌گرفتند، به خبرگزاری فارس گفت: برای مقابله با کرونا در بخش حمل‌ونقل علاوه‌بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو راهکار اساسی وجود دارد؛ اول اینکه باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را افزایش داد تا فاصله اجتماعی رعایت شود و در غیر اینصورت باید تقاضای سفر را کاهش داد و بعد از آن ساعات سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی را محدود کرد. یعنی تا زمانی که سفر وجود دارد و مردم بر سر کار حاضر می‌شوند، باید ساعات فعالیت حمل‌ونقل عمومی متناسب با تعداد و ساعت سفر باشد.
اجرای طرح برای تهران بدون مشورت با شورای شهر
علیخانی افزود: شورای شهر دقیقا کجای این گونه تصمیم گیری‌هاست؟ شورای شهر کمیسیون تخصصی حمل‌ونقل دارد، کمیسیون سلامت و محیط زیست دارد،‌ حال این سؤال مطرح است که چرا بدون مشورت این کمیسیون‌ها، شهرداری چنین پیشنهادی را به ستاد مقابله با کرونا داده است؟
وی بیان داشت: شامگاه سه شنبه بسیاری از مسافران این ناوگان کف خیابان‌ها سرگردان مانده بودند اکثر مسافران جزو اقشار ضعیف هستند که توانایی پرداخت هزینه‌های بیشتر را ندارند و اگر هم داشته باشند تاکسیرانی توان این را ندارد تا همه مسافران حمل‌ونقل عمومی را جابجا کند.
رئیس‌کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد:‌ نمی‌توان به مردم اعلام کرد که بر سر کار حاضر شوند و برای برگشت آنها به منزل تمهیدات لازم در نظر گرفته نشود و نسبت به سرگردانی مردم در کف خیابان هم بی‌تفاوت بود. بسیاری از شهروندان خودروی شخصی ندارند و یا برخی کارمندان و کارگران شیفت شب دارند، بنابر این تصمیم انجام شده کاملا غیرکارشناسی است.
علیخانی بیان داشت: مسئولان شهرداری اعلام کردند این تصمیم در شورای معاونین شهرداری گرفته شده و پس از آن به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده شده است و ستاد نیز کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی را تصویب کرده است.
سرگردانی 200 هزار مسافر مترو!
در شرایطی که به ادعای علیخانی، مبدا پیشنهاد طرح کاهش ساعت حمل‌ونقل عمومی پایتخت، معاونان شهردار تهران بودند، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با نپذیرفتن مسئولیت ارائه این پیشنهاد، اظهارداشت: کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی سبب می‌شود مترو و اتوبوسرانی تا سقف ۲۰۰ هزار نفر با کاهش مسافر مواجه شوند.
سید مناف‌هاشمی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا، به شهرداری کلانشهرها دستور داده تا ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی کاهش داده شود. اینکه تصمیم کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی کارشناسی شده بوده یا خیر را باید از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسید.
تصمیم برای کاهش ساعت حمل‌ونقل
بدون حضور شهردار تهران
هاشمی ضمن‌اشاره به حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت و جلسات عالی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس‌جمهور، بیان کرد: اخیراً شهردار تهران در این جلسات شرکت نمی‌کند. اگر در زمان جلسه اتخاذ تصمیم برای کاهش ساعت فعالیت حمل‌ونقل عمومی، شهردار تهران هم حضور داشت شاید نتیجه تصمیم گیری به نحوی دیگر بود.
جدای از تراکم مشاهده شده در سیستم حمل‌ونقل عمومی در دو روز اخیر، مشخص نیست مسافرانی که براساس آمار اعلام شده از سوی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران از آمار روزانه مترو کم شده‌اند و احتمالا سال‌هاست با توجه به قیمت سایر وسایل حمل‌ونقل درون شهری از مترو استفاده می‌کنند، چگونه قرار است در آن ساعات از شب و با عنایت به پیک ایجاد شده در ترافیک و قیمت‌های تاکسی‌ها به مقصد برسند، حال آنکه تعدادی از این مسافران نیز در شهرهای اطراف تهران مانند البرز و کرج سکونت دارند و روزانه بین این دوشهر و با استفاده از مترو جابجا می‌شوند.
«تعطیلی 2هفته‌ای پایتخت»،
همچنان پیشنهاد کارشناسان
حال به نظر می‌رسد با اجرای چنین تصمیم نسنجیده‌ای که کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر هم به استفاده نشدن از نظرات آنها در اتخاذ این تصمیم معترض هستند، نه تنها باری از روی دوش مردم برداشته نشده است و مانعی در گسترش کرونا ایجاد نمی‌شود بلکه با برهم زدن ساعت تردد درون شهری و عبور و مرور مسافران،گره‌ای دیگر بر کلاف سردرگم مدیریت شهری و مدیریت مهار کرونا زده شده است.
با وجود این شرایط هنوز بسیاری از کارشناسان همچون اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، معاون کل وزیر بهداشت و... بر لزوم تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران و حتی سایر مراکز استان‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس و بازیابی توان کادر درمان تأکید می‌کنند.
استاندار موافق تعطیلی 2هفته‌ای تهران
در همین رابطه استاندار تهران نیز به صف طرفداران تعطیلی دوهفته‌ای پایتخت پیوست و گفت: همان‌طوری که وزیر کشور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، این موضوع به عنوان یک پیشنهاد است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی و پس از تصویب ابلاغ شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محسنی بندپی افزود: خستگی کادر درمان و حجم بالای بستری در بیمارستان ما را ملزم می‌کند تا شرایطی را فراهم کنیم که بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند.
روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد
در این ارتباط عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نیز با‌اشاره به موثر بودن اعمال تعطیلی دو هفته‌ای مشاغل غیرضروری در تهران، اظهارداشت: البته منظور ما تعطیلی کامل است؛ اکنون طغیان شدید بیماری در کشور به ما می‌گوید که روش‌های محافظه‌کارانه دیگر جواب نمی‌دهد.
مسعود مردانی درخصوص ویژگی‌های مهم برای اجرای تعطیلی کامل و کاهش زنجیره انتقال بیماری، به ایسناگفت: تعطیلات مدنظر ما که می‌تواند بار بیماری را کاهش دهد همچون تعطیلات نوروز و حتی ماه رمضان است. بهترین حالت، تعطیلی همه‌جا به جز آتش‌نشانی، مراکز درمانی، داروخانه‌ها و مغازه‌های مرتبط با فروش مواد غذایی
است.
مردم همچنان چشم انتظار
تصمیمات کارگشای مسئولان
در نهایت باید گفت؛ تصمیمات ناقص و خلق الساعه مانند لغو یا اجرای طرح ترافیک، یا کم و زیاد کردن ساعات کاری حمل‌ونقل عمومی به جای افزایش تعداد ناوگان مترو و اتوبوس و... که از ابتدای شیوع کرونا در کشور و به ویژه کلان شهر تهران به دفعات تکرار شده است باید برای نتیجه‌گیری بهتر و مثمر ثمر واقع شدن ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و خبرگان در هر زمینه‌، معیشت و رفاه حال شهروندان را نیز در نظر بگیرد تا در نهایت با جلب همکاری و حسن نیت مردم به ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس بیانجامد.