نه از ماندن ترامپ وحشت‌زده می‌شویم نه از آمدن بایدن ذوق‌زده

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما درباره انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا اظهار داشت:‌ بنده به عنوان یک کارشناس روابط بین‌الملل عبارت بهتری نسبت به عبارتی‌ که مقام معظم رهبری درباره انتخابات ‌آمریکا استفاده کردند، نمی‌توانم به کار ببرم. واقعاً این انتخابات تماشایی است.
عراقچی افزود: کشوری که ادعای بزرگ‌ترین دموکراسی دنیا را دارد و گفته می‌شود قدیمی‌ترین سنت‌های دموکراتیک در آن حاکم است به وضعیتی می‌رسد که همه مواردی که کشورهای دیگر را به آن متهم می‌کردند، الان در داخل خودشان اتفاق می‌افتد. همدیگر را به تقلب متهم کنند و کل انتخابات را به خاطر تقلب‌هایی که مدعی هستند، فاسد بدانند.
وی ادامه داد: اینکه طرفداران خودشان را به خیابان بکشانند، اردوکشی‌های خیابانی کنند و همه چیزهایی که به دیگران خرده می‌گرفتند و بعضی وقت‌ها مسخره می‌کردند، الان خودشان تجربه می‌کنند. به نظرم هیبت دروغین دموکراسی آمریکایی را کاملاً نشان داد و این هیبت را فرو ریخت و نشان داد که آنها هم از چه نقاط ضعف ساختاری برخوردار هستند.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: انتخابات آمریکا واقعیت دیگری را هم نشان داد و آن دو قطبی شدن جامعه آمریکا است. آمریکا به شرایطی رسیده که دقیقاً دو قطب تقریباً مساوی در آن وجود دارد و این دو قطب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند.


عراقچی گفت: با همه خصایلی که از ترامپ می‌شناسیم تقریباً ۵۰ درصد جامعه آمریکا به ایشان رای می‌دهند. همه آن خباثت‌ها و رذایلی که در شخص ترامپ وجود دارد، آن سیاست‌های زورگویانه، قلدری‌ها و خلاف قواعد حرکت کردن، با همه اینها نصف جمعیت آمریکا طرفدار او هستند که به نظرم این موضوع قابل مطالعه است و این موضوع می‌تواند تهدیدی برای جهان باشد.
وی درباره سیاست بایدن درخصوص برجام هم اظهار داشت: درخصوص برجام باید بگویم، ما نه از ماندن آقای ترامپ وحشت زده می‌شویم، نه از آمدن آقای بایدن ذوق زده می‌شویم. ما بر اساس منافع خودمان تصمیم می‌گیریم و رفتار می‌کنیم.  
معاون سیاسی وزارت خارجه بیان کرد: این طور نیست که برجام دروازه‌ای باشد که هر کس هر وقت خواست برود و هر وقت خواست برگردد، به هر حال قواعد و شرایطی دارد که باید نشست و مذاکره کرد، ولی راه بازگشت باز است. همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند ما با آمریکا هیچ مذاکره‌ای نداریم، الا سر میز مذاکره ۱+۵. اگر می‌خواهند مذاکره کنند باید پشت همین میز برگردند، در چارچوب ۱+۵ و نه دوجانبه، ما برای منافع خودمان گفت‌وگو خواهیم کرد.