پمپئو: انتقال قدرت به آرامی صورت می‌گیرد اما به نفع ترامپ!

  سرویس خارجی-بیش از یک هفته از انتخابات آمریکا گذشته و نتیجه این انتخابات هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. در چنین فضای «مبهم و سردرگمی»، «دونالد ترامپ» نیز تلاش‌ها برای بازگرداندن نتیجه و فرار از شکست را رها نکرده است و هر روز توئیت‌های جدیدی با مضمون «وقوع تقلب» منتشر می‌کند. دیروز نیز رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال پیاپی چند پیام در صفحه توئیتر بار دیگر بر وقوع تقلب در انتخابات 13 آبان ماه تاکید کرد: «مردم بیشتر و بیشتری در حال افشاگری علیه این انتخابات متقلبانه هستند! مردم این انتخابات متقلبانه را نخواهند پذیرفت». رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در توئیتی وعده داد امروز (پنجشنبه) در برنامه شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» درباره فساد انتخاباتی به نفع بایدن افشاگری خواهد کرد. وی در نهایت توئیت‌های خود را اینگونه به پایان رساند که «ما پیروز خواهیم شد».
در همین حال سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده واشنگتن ۲۳۴ صفحه مدرک در اثبات تقلب صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر(13 آبان) در اختیار دارد. «کیلی مک انانی» در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با تاکید بر وقوع تقلب گفت: « شواهد کجاست؟! اینجاست. ۲۳۴ صفحه دربرگیرنده شهادت افرادی که درباره تقلب در انتخابات سوگند خورده‌اند، وجود دارد... شاهدان تقلب در انتخابات آمریکا افرادی واقعی و اتهام تقلب نیز اتهامی واقعی است. هرکس به شفافیت سیستم اهمیت می‌دهد باید خواهان این مرحله باشد».  در حالی که ترامپ و تیم او به طور مرتب بر طبل تقلب می‌کوبند اما نیویورک تایمز نوشته هیچ کدام از مقامات 45 ایالت از جمله ایالت‌های کلیدی که ستاد ترامپ در آنها شکایت وجود تقلب گسترده انتخاباتی را مطرح کرده، ادعاهای ترامپ درباره تقلب را تائید نکرده‌اند. رویترز نیز یک نظرسنجی را منتشر کرده که نشان می‌دهد 80 درصد مردم آمریکا بایدن را رئیس‌جمهور منتخب می‌دانند. با این وجود پولیتیکو در نقطه مقابل، یک نظرسنجی دیگر را منتشر کرده که نشان می‌دهد 70 درصد جمهوری خواهان
معتقدند انتخابات آمریکا آزاد و عادلانه نبوده است.
از ترامپ به ترامپ!


در چنین فضای ملتهب و به هم ریخته‌ای و همزمان با توئیت‌های پی‌در‌پی ترامپ درباره پیروزی در انتخابات، «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است گفت: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد...ما آماده‌ایم. دنیا در حال تماشای چیزهایی است که اتفاق می‌افتد. ما همه آراء را خواهیم شمرد، دنیا باید اطمینان داشته باشد انتقال قدرتی که لازم است تا کارآمدی وزارت خارجه را تضمین کند، با موفقیت انجام خواهد شد».
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا تصور می‌کند در انتخابات آمریکا تخلف گسترده صورت گرفته گفت: «من وزیر خارجه هستم؛ با من از همه جای دنیا تماس گرفته می‌شود. این آدم‌ها می‌دانند که ما یک روند قانونی داریم که زمان‌بر است. اعلام نتیجه انتخابات در سال ۲۰۰۰ بیش از ۳۷ روز طول کشید. آن موقع، انتقال قدرت با موفقیت انجام شد. من کاملاً مطمئنم که ما همه آرای قانونی را خواهیم شمرد و باید همین کار را انجام دهیم». وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز نیز در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های تلفنی سران جهان با جو بایدن نامزد دموکرات‌ها این طور موضع گرفت: «اگر آنها بگویند سلام، من فکر نمی‌کنم چیز وحشتناکی باشد. اما اشتباه نکنید، ما یک رئیس‌جمهور داریم، یک وزیر خارجه و یک تیم امنیت ملی. بهتر است که شرایط به همین ترتیب باشد».
شرم آور است!
اما در این سو و در اردوگاه دموکرات‌ها، خشم و نگران از ادعاهای ترامپ و پمپئو موج می‌زند. بایدن نگران در حال برنامه‌ریزی برای تشکیل دولت است. او سه‌شنبه امتناع دونالد ترامپ از اذعان به شکست در انتخابات را «شرم‌آور» خواند و گفت که به میراث او لطمه می‌زند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جو بایدن در پاسخ به اینکه با آمریکایی‌های نگران از عدم اذعان ترامپ به شکست چه صحبتی دارد، گفت:« صادقانه بگویم که فکر می‌کنم شرم‌آور و مایه خجالت است... هیچ چیزی نمی‌تواند مانع انتقال قدرت در دولت آمریکا شود...ما به راهمان ادامه می‌دهیم، حرکت رو به جلو داریم، آن هم به شکل پیوسته؛ دولتمان را در کاخ سفید تشکیل می‌دهیم و بعد مشخص می‌کنیم که چه کسانی را برای پست‌های کابینه انتخاب کنیم و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. اینکه ترامپ به شکست در انتخابات اذعان نمی‌کند، شرم‌آور است». او همچنین برای اولین بار از زمان اعلام پیروزی به سؤالات رسانه‌ها پاسخ داد. به بایدن گفته شد چه حرفی خطاب به ترامپ دارد و او گفت: «آقای رئیس‌جمهور! مایل به صحبت با شما هستم». بایدن اضافه کرد که «عدم پذیرش پیروزی ما در انتخابات توسط دولت کنونی، چیزی را درباره اقدامات ما تغییر نمی‌دهد و ما روند انتقال قدرت را آغاز کردیم».
موج استعفا‌ها در پنتاگون
همزمان با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بر سر نتیجه انتخابات خبرگزاری بلومبرگ و نشریه پولتیکو از استعفا و کناره‌گیری چند مقام ارشد پنتاگون پس از اقدام ترامپ در اخراج وزیر دفاع آمریکا خبر دادند. خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه خبر داد که ژنرال «جوزف کرنان» معاون وزیر دفاع در امور امنیت و اطلاعات از سمت خود کناره‌گیری کرده است. این خبرگزاری اعلام کرد که دلایل کناره‌گیری کرنان از سمت خود اعلام نشده است. نشریه پولتیکو  نیز در گزارشی اعلام کرد که ۳ نفر ار مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا استعفای خود را ارائه داده‌اند.بر اساس گزارش این نشریه، دستیار وزیر دفاع در امور سیاسی، دستیار وزیر دفاع در امور امنیت و دستیار وزیر دفاع در امور اطلاعات استعفاهای خود را ارائه داده‌اند.این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز دوشنبه ترامپ «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور را برکنار کرد.
شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که «دونالد ترامپ» سه مقام ارشد دیگر از جمله رئیس‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را تا پیش از پایان دولتش برکنار خواهد کرد.دموکرات‌ها در همین ارتباط دولت ترامپ را به اقدام در جهت تضعیف امنیت ملی متهم کرده‌اند. آدام اسمیت، رئیس‌کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان گفته است: ارزیابی اینکه در چه سطح خطرناکی از عزل و نصب‌ها در وزارت دفاع قرار داریم سخت است آن هم در دوران انتقال قدرت. اگر این آغاز یک روند باشد و رئیس‌جمهور خبرگان امنیت ملی را برای جایگزینی افراد وفادار به خود تغییر دهد برای ۷۰ روز آتی در سطح بسیار بالایی از  خطر قرار می‌گیریم.مسئول رسیدگی به تخلفات انتخاباتی آمریکا نیز در اعتراض به درخواست وزیر دادگستری مبنی بر رسیدگی به شکایات انتخاباتی استعفا کرد. او رسیدگی به شکایات بدون سند و مدرک را پدیده‌ای جدید در تاریخ قوه قضائیه آمریکا دانسته است.
زباله‌دان تاریخ
پایگاه آمریکایی«ریل کلیر پالیتکس» نیز رئیس‌جمهور فعلی این کشور را تروریستی خواند که باید به زباله دان تاریخ بپیوندد. بر اساس این گزارش این پایگاه خبری از قول «اولبرمن» کارشناس آمریکایی نوشت: ترامپ یک تروریست است. او و حامیانش باید از جامعه ما حذف شوند. این کارشناس آمریکایی درباره امتناع ترامپ از پذیرش شکست در انتخابات گفت می‌توان او را از صحنه‌ جامعه حذف کرد و این همان اتفاقی است که باید رخ دهد. این کارشناس آمریکایی گفت: ترامپ نفرت و انزجاری را در آمریکا بوجود آورده، که به این آسانی از بین نمی‌رود. بگذارید جامعه ما خود را احیا کند.این کارشناس آمریکایی با تروریست خواندن ترامپ گفت: او باید شکست بخورد و از بین برود. او و حامیانش باید شکست در صندوق‌های رای را بپذیرند. «اولبرمن»یادآور شد جنگ فعلی در انتخابات تنها بر سر پیروزی رئیس‌جمهور منتخب نیست، بلکه پیروزی اصلی زمانی محقق می‌شود که پیگرد و محاکمه و حذف ترامپ تروریست و طرفدارانش از جامعه صورت گیرد.