كرونا هر روز ترسناك تر از ديروز

آرمان ملي: آمار مبتلايان و مرگ و مير ناشي از شيوع کرونا هر روز ترسناک‌تر مي‌شود. در يک آمار حيرت‌انگيز که از سوي سخنگوي وزارت بهداشت و درمان اعلام شد: «از سه‌شنبه (20 آبان) تا چهارشنبه (21 آبان) 11هزار و 780 نفر مبتلاي جديد در کشور شناسايي شد و 462 نفر فوت کردند.» با احتساب اين آمار مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 715‌هزار و 68 نفر رسيد و تاکنون 39‌هزار و 664 نفر جان باخته‌اند. همچنين 5601 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. با توجه به اين آمار، سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت، ضمن ابراز تاسف از رکوردشکني دوباره آمار مرگ و مير ناشي از کرونا گفت: «مطمئنا تا زماني که بستري‌هاي ما در مراکز درماني روبه افزايش است مي‌بايست همچنان شاهد آمار بالاي از دست رفتگان بيماري کرونا در کشور باشيم.»
5‌ميليون نفر به کرونا مبتلا شدند
زماني‌ اين آمار ترسناک‌تر مي‌شود که نتايج پيمايش ملي کوويد - 19 نشان مي‌دهد که حدود پنج‌ميليون نفر، معادل هفت و نيم‌درصد از جمعيت بالاي 15 سال ايران، بر اساس خوداظهاري به درجاتي از بيماري کرونا مبتلا شده‌اند. عباس متوليان، اپيدميولوژيست و مجري پيمايش ملي کوويد- 19 درباره اين طرح گفت: «در اين پيمايش علمي، يک سوال خوداظهاري مبني بر اينکه آيا خودتان به بيماري کرونا مبتلا شده‌ايد، در نظر گرفته شده است که نتايج آن نشان داد جمعيت زيادي از ايرانيان به اين بيماري مبتلا شده‌اند. برآوردها نشان مي دهد که تاکنون حدود 10‌درصد جمعيت دنيا به عفونت کرونا مبتلا شده‌اند.» در حال حاضر استان‌هاي ايران از نظر شيوع در وضعيت قرمز هستند به جز هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان که وضعيت نارنجي دارند.
هشدار نسبت به طغيان کرونا


در اين شرايط دو عضو ستاد ملي مقابله با کرونا با تکرار هشدارهاي قبلي درباره ضرورت اقدامات جدي‌تر براي مقابله با بحران شيوع بيماري همه‌گير، روش‌هاي محافظه‌کارانه را نقد کرده و خواستار اجراي طرح تعطيلي کامل کلانشهرها شدند. مسعود مرداني، عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا، روز گذشته به ايسنا گفت:‌ «اکنون طغيان شديد بيماري در کشور به ما مي‌گويد که روش‌هاي محافظه‌کارانه ديگر جواب نمي‌دهد. بهترين حالت تعطيلي همه‌جا به‌جز آتش‌نشاني، مراکز درماني،‌ داروخانه‌ها و مغازه‌هاي مرتبط با فروش مواد غذايي است.» او تاکيد کرد اين تعطيلي بايد به شکل «کامل» و مانند تعطيلات نوروز و ماه رمضان اجرا شود. هم‌زمان مينو محرز، عضو ديگر اين ستاد، طرح تعطيلي مشاغل از ساعت 6 بعدازظهر را که اکنون در حال اجراست، به‌دليل تاثيرگذاري ناکافي مورد انتقاد قرار داد و خواستار تعطيلي دو هفته‌اي مشاغل و مکان‌هايي شد که در آن شيوع زياد است.