جای خالی اندیشمند بزرگ سیاسی

آرمان ملي: صبح چهارشنبه(21 آبان ماه) داود فيرحي پژوهشگرعلوم سياسي وانديشه سياسي اسلام و استاد دانشگاه، به دليل ابتلا به بيماري کرونا و در در سن 56 سالگي دار فاني را وداع گفت. داود فيرحي در سال 1343 و در استان زنجان متولد شد. او علوم ديني را در يکي از حوزه‌هاي علميه زادگاه خود مطالعه کرد و از سال 1360 تا 1380، به تحصيل دروس خارج فقه و اصلول در حوزه علميه قم مشغول شد. او همزمان از سال 1366 در دانشگاه تهران در رشته کارشناسي علوم سياسي قبول شد و اين رشته را تا مقطع دکتري علوم سياسي با گرايش انديشه سياسي از همين دانشگاه ادامه داد. فيرحي از سال 78 عضو هيأت علمي گروه علوم سياسي دانشگاه تهران و داراي درجه «استادي» بود.
تاليفات داود فيرحي
وي مؤلف 10 کتاب و همچنين داراي حدود 60 مقاله منتشره در مجلات و کنفرانس‌هاي علمي در حيطه انديشه سياسي اسلام است. از داوود فيرحي تا کنون کتاب‌هاي «قدرت، دانش و مشروعيت در اسلام»، «نظام سياسي و دولت در اسلام» «تاريخ تحول دولت در اسلام»، در دست انتشار يا منتشر شده است و نيز 30 مقاله از او هم در حوزه انديشه سياسي اسلام در مجلات و کنفرانس‌هاي علمي انتشار يافته است.
يکي از سرآمدان حوزه هاي مطالعاتي خويش


همچنين حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني در درگذشت اين استاد حوزه و دانشگاه را تسليت گفت که بخشي از آن را مي‌خوانيد: مرحوم فيرحي از جمله عالماني بود که از جواني با درک صحيح از نياز روزگار خود در کنار علوم متداول حوزوي، به مطالعاتي فراتر از مباحث رايج در حوزه هاي علميه روي آورد و در اين امر به يکي از سرآمدان حوزه هاي مطالعاتي خويش بدل شد. سلامت نفس او و ارادت خالصانه اش به امام و ارزش هاي اصيل انقلاب همواره او را به عالمي دردآشنا با هويت ديني مبدل کرده بود که مخلصانه در امر پيرايش دين و انقلاب اسلامي از تحجّر و جمود و هر ناخالصي زائد همت مي گماشت. خداي متعال آن مرحوم را با اولياء خويش محشور دارد و به بازماندگان عزيزش صبر و اجر مرحمت دارد و رضوان واسع خود را بر اين فقيد سعيد ارزاني نمايد.
روحاني نوانديش و وارسته
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در پيامي درگذشت داود فيرحي را تسليت گفته و اظهار داشت: مصيبت فقدان اين روحاني نوانديش و وارسته که عمر پر برکت خود را صرف توسعه علمي کشور و پژوهشگري در حوزه‌هاي علوم سياسي و انديشه سياسي در اسلام کرد و در اين مسير آثار متعدد علمي نيز از خود به يادگار گذاشت، به جامعه دانشگاهي کشور، اساتيد و دانشجويان، علاقه مندان و بستگان به ويژه خانواده محترم ايشان صميمانه تسليت مي‌گويم و از خداوند بزرگ براي آن فقيد سعيد غفران و رحمت واسعه الهي و براي بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسألت دارم.
پيام تسليت محمدجواد ظريف
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران در پيامي درگذشت داود فيرحي را تسليت گفت که بخشي از آن را مي‌خوانيد: اينجانب از صميم قلب مصيبت فقدان آن عالم انديشمند و فرهيخته را به بيت محترم ايشان، اساتيد و همکاران خدوم و دانشجويان و دوستداران ايشان در حوزه و دانشگاه به خصوص دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران و آحاد اقشار جامعه دانشگاهي سياسي کشور تسليت عرض مي‌کنم و از درگاه خداوند عالم حکيم براي ايشان صبر جميل و اجر جزيل و براي آن استاد فرزانه غفران و رحمت واسعه الهي و همجواري با صلحاء و علما مسالت مي‌کنم.
منشا خدمات علمي ماندگار
در پيام تسليت محمود واعظي رئيس دفتر رئيس جمهوري، ضمن ابراز تاثر از درگذشت انديشمند متعهد، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين داوود فيرحي، آمده است: اينجانب با عرض تسليت اين ضايعه به خانواده محترم، استادان و دانشجويان حوزه و دانشگاه کشور، از درگاه خداوند متعال براي آن سفر کرده که با همت والا و تلاش عالمانه خود، منشاء خدمات علمي ماندگاري گرديد، علو درجات و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
جامعه زنان به سوگ نشستند
شهيندخت مولاوردي نماينده رئيس‌جمهوري در شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان و خانواده در پيامي نوشت: درگذشت دکتر داود فيرحي استاد فرهيخته علوم سياسي و پژوهشگر برجسته حوزه انديشه سياسي جامعه علمي، دانشگاهي و حقوقي کشور و نيز جامعه زنان را به سوگ نشاند و از آرا و انديشه هاي روشنگرانه، بالنده و مصلحانه اين انديشمند فرزانه محروم کرد.
مصيبت سنگين براي آزادگان حقيقت‌جو
محمدرضا عارف نماينده پيشين مجلس، در پيام تسليت خود نوشت: من اين مصيبت سنگين را به همه دين باوران فضيلت دوست و به همه آزادگان حقيقت جو و به همه دوستداران و ارادتمندان اين عزيز، و به همسر گرانقدر ابشان و به فرزندان خوب و گرامي ايشان و همه بستگان داغدار تسليت عرض مي کنم.
نمونه‌اي مثال زدني از ظهور نسلي نو
محمود صادقي نماينده پيشين مجلس هم در پيامي تصريح کرد: حجت الاسلام و المسلمين دکتر داوود فيرحي نمونه‌اي مثال زدني از ظهور نسلي نو در جامعه‌ي علمي ما بود که ضمن بهره‌گيري از ميراث علمي دو سنت حوزوي و دانشگاهي در حوزه‌ علوم انساني مواجهه‌اي نقادانه و جسورانه با آنها داشت.
شخصيتي نوپرداز
صادق خرازي دبير کل حزب نداي ايرانيان نيز در پيامي با تسليت درگذشت دکتر فيرحي، خاطرنشان کرد: دکترفيرحي از جمله شخصيت هاي نوپردازي بود که عنصر زمان و مکان در مکتب فقهي قم را با نظريه‌هاي والاي خود در سطح جهاني مطرح مي ساخت.
پژوهشگر صلح‌دوست
سيد مصطفي محقق داماد رئيس گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم ايران، ضمن عرض تسليت فقدان اين شخصيت علمي گفت: فقدان اين پژوهشگر صلح‌دوست که هرگز چهرة مهربانش از خاطر دوستان زايل‌شدني نيست براي ارباب فضيلت، ثلمه‌اي جبران‌ناپذير است.
آبروي حوزه براي نسل امروز
حجت الاسلام و المسلمين مسيح بروجردي نوه امام راحل و مدرس حوزه علميه قم اين ضايعه را تسليت گفت که بخشي از آن را مي‌خوانيد: او يکي از برجسته ترين محققين در تبيين زواياي پنهان انديشه سياسي اسلام بود. فيرحي فرزند حوزه بود و همچنان خاستگاه خويش را فراموش نکرد، اخلاق و سياست، و انديشه و عمل را در کنار هم داشت و از جمله کساني بود که آبروي حوزه براي نسل متفکر و متعمق امروز به حساب مي آيند. همچنين جمعيت زنان مسلمان نوانديش نيز در پيامي جامعه علمي را داغدار درگذشت داود فيرحي خواندن و فوت اين استاد حوزه و دانشگاه را تسليت گفتند.