ضرغامی؛ رکوردار اعتماد به نفس!

رئیس اسبق صدا وسیما از مدت‌ها پیش گفته برای 1400 آماده است، توئیتر او به ترکیبی از اظهارات تخصصی
درباره اقتصاد، فرهنگ و سیاست داخلی و خارجی تبدیل شده است! این اظهارات موجب این سوال شده که ضرغامی با چه تجربیاتی
خود را در این شرایط برای 1400 آماده می‌بیند
آفتاب یزد- گروه سیاسی: عزت الله ضرغامی را اگر کسی بشناسد با یاد سال‌هایی است که او رئیس سازمان صداوسیما بود، بسیاری معتقدند صداوسیما در دوران او به ویژه در حوزه خبر گام به گام به سمت یک طرفه شدن رفت و بخشی از واقعیت‌های صحنه سیاسی داخل کشور را ندید. شاه بیت مدیریت ضرغامی را باید در سال88 و مدیریت عجیب و غریب مناظره‌های آن انتخابات دید. بعداز پایان دوران صداوسیما، ضرغامی کم کم تلاش کرد خود را یک فعال سیاسی و حتی تئوریسین معرفی کند. جلسات و به عبارتی


صبحانه‌های کاری ضرغامی یکی از روش‌هایی بود که او تلاش کرد خود را با آن بیشتر بر سر زبان‌ها بیاندازد. نکته جالب اینکه اگرچه ضرغامی در دوران ریاست برصداوسیما اصلاح‌طلبان را گام به گام از آنتن رسانه ملی حذف کرد اما وقتی کارش به پایان رسید و بیشتر وارد عرصه سیاسی شد به دنبال القای یک رویکرد جدید از خود بود و همین هم باعث شد در مواردی از اصلاح‌طلبان برای صبحانه‌های کاری خود دعوت کند. او در توئیتر خود نیز تلاش کرد ضرغامی دیگری را معرفی کند. به عنوان مثال او مدتی قبل در صفحه رسمی خود نوشت: «ما انقلابی‌های ۴۰ سال قبل هنوز فکر می‌کنیم با همان ادبیات و روش‌های کهنه می‌توانیم روی نسل جدید اثر بگذاریم. بسیاری از رویه‌هایی که برای حفظ اصول به کار گرفته‌ایم یا غلط و نادرست بوده و یا حداقل در این دوران بلا اثر و کلیشه شده است.»
البته معمولا این نوشته‌های کوتاه ضرغامی با واکنش منفی از سوی کاربران مواجه می‌شود و یک انتقاد ثابت در خصوص او مطرح می‌شوند. کاربران در واکنش به نوشته‌های اینچنینی، دوران ریاست وی در صدا و سیما را یادآور می‌شوند و معتقدند وی به هیچ کدام از این مسائل در دوران فعالیتش توجه نداشته حتی بعضا آن‌ها را نقض کرده است. با اینحال تا امروز ضرغامی حاضر به پاسخگویی به این انتقاد‌ها نشده است و بدون توجه به آن‌ها در حال انتقاد از وضع موجود است.
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این زمینه گفته است: «بعد از آن آرام آرام آقای لاریجانی به جریان اصلاحات نزدیکتر شدند و تحت تاثیر گفتمان اصلاح‌طلبی قرار گرفتند. به همین دلیل آقای لاریجانی که زمانی سردسته مخالفان اصلاح‌طلبی بودند، از جریان اصولگرایی فاصله گرفتند و به اصلاح‌طلبان نزدیکتر شدند. حالا ممکن است این اتفاق برای آقای ضرغامی هم افتاده باشد. یعنی من ترجیح می‌دهم که به ماجرای آقای ضرغامی، خوشبینانه نگاه کنم و امیدوارم که ایشان به جمع بندی‌های جدیدی رسیده باشند و واقع بین شده باشند.» با این حساب شاید دور نباشد که برخی اصلاح‌طلبان به دنبال ائتلاف با ضرغامی باشند!
> آماده ام!
با این حال فعلا اما رئیس سابق صداوسیما خود را اصولگرا می‌داند و برای 1400 نیز اعلام آمادگی کرده است. او که به واسطه ارتباط نزدیکش با احمدی‌نژاد وارد گعده‌های اصولگرایی شد و در دوران ریاستش بر صداوسیما عملا سخنگوی جریان راست بود، گویا اولین همکاری‌اش با اصولگرایان، برایش تجربه خوبی به جا نگذاشت و موجب دلخوری‌های او از اصولگرایان شد اما با این حال به نظر نمی‌رسد او به این سادگی‌ها کنار بنشیند بلکه به گفته خودش، «هر زمان احساس تکلیف کند، می‌آید.» ضرغامی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: اتفاقاً صریح‌ترین حرف را در این قصه من زده‌ام و گفته‌ام که در نیمکت جمهوری اسلامی برای هر کاری از جمله ریاست جمهوری هستم. آدم روی نیمکت هم با کت و شلوار نمی‌نشیند و آماده می‌نشیند و معنایش این است که من حداقل یک سال هست که در طول هفته به طور مستمر و مرتب حداقل در حوزه اقتصاد با جوانانی که تشکل دارند، عمدتاً به درخواست خودشان جلسه داشته‌ام. وی افزود: سعی می‌کنم در تمامی این حوزه‌ها اولاً آسیب‌های مملکت را که احصا کرده‌ام خوب تبیین کنیم تا جهان‌بینی درستی نسبت به موضوعات مورد نیاز مردم داشته باشیم، چون باید اول مسئله را بدون اغراق و خوب تبیین کرد و دوم اینکه آسیب‌های و موانع کار را برای اصلاح مشکلات مردم در آن حوزه به خوبی احصا کرد و سوم اینکه راه حل‌های مناسب و عملیاتی ارائه داد و من الان این کار را
انجام می‌دهم.
این اظهارات او البته با واکنش‌های کنایه آمیزی نیز مواجه شد. از جمله محمد مهاجری در حساب توییتری خود نوشت: «آقای ضرغامی گفته برای نامزدی انتخابات 1400 آماده‌ام. یکی می‌گفت می‌خواهم با دخترشاه عروسی کنم و ۵۰ درصدش حل است. چون فقط این خواست من است! قصه آقای ضرغامی هم ۵۰ درصدش حل است اما ۵۰ درصد بقیه‌اش یعنی مردم چه؟ آن ۵۰ درصد هم حل است؟ آرزو بر جوانان عیب نیست.ضرغامی هم جوان نیست.»
> اقتصاددانِ حامی فیلتر
این روزها به نظر می‌رسد با توجه به اینکه اقتصاد موضوع حیاتی کشور است ضرغامی توئیت‌های خود را با محوریت اقتصاد دنبال می‌کند. او نوشته است:« ۴۵ میلیون متر مکعب اتلاف گاز (Flare) در مشعلها داریم که ارزش سالانه آن ۲ میلیارد دلار است. بهره‌برداری از این ظرفیت ملی که کاملاً در توان فنی داخلی است گروگان بی‌تصمیمی این سال‌هاست.» در توئیت دیگری نیز اضافه کرده:
«۵ هزار چاه نفت و گاز داریم که باید ۲۰٪ آنها سالیانه تعمیر و نگهداری
شوند. توان بالای فنی داخلی و مصوبه تامین اعتبار پیمانکاران از طریق مشارکت در افزایش راندمان چاه ها، ۵ سال است معطل مانده. چرا؟! فرصت‌هایی از کار و زندگی که هدر می‌رود!» معلوم نیست ضرغامی با چه تخصصی وارد این موضوع شده و آن را با هشتگ «#فرصت_زندگی» توئیت کرده است. از دیگر توئیت‌های این چنینی می‌توان به «ظرفیت کارخانجات روغن‌کشی ما۶میلیون تن و مصرف کشور در سال ۲.۵میلیون تن است. چه دستهایی در کار است که روغن و کنجاله آماده وارد شود و بسیاری از کارخانجات تعطیل و کارگران بیکار شوند. چرا سیاست حمایتی از کشت دانه‌های روغنی با هدف کاهش واردات آن در اولویت قرار نمی‌گیرد؟» اشاره کرد. البته با داغ شدن موضوع برجام و بازگشت بایدن به آن، ضرغامی سری هم به این موضوع زده تا توئیتر او در این روزها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به طور تخصصی (!) پیگیری کرده باشد. رئیس اسبق صداوسیما نوشته است:« تکلیف ما با #آمریکا از همیشه روشن‌تر است. برداشتن کامل تحریم‌ها شرط اولیه ورود آنان به #برجام است. این شرط، دموکرات و جمهوریخواه نمی‌شناسد. مقدم دانستن هر موضوع دیگر، دور کردن ملت ایران از مطالبات قانونی و بازی در زمین دشمنان آنان است.»
با این حال ضرغامی اگرچه تلاش کرده خود را متفاوت از سال‌های صداوسیما نشان دهد اما در موارد مختلفی او واقعیت فکری خود را نشان داده است. از جمله می‌توان به ماجرای فیلترینگ تلگرام اشاره کرد که تنها دستاورد آن دردسری برای مردم بوده است که فیلترشکن تهیه کنند. در این زمینه ضرغامی گفته بود:«در شرایط فعلی مهمترین مسئله حمایت جدی از پیام‌رسان‌های داخلی است؛ رئیس جمهور علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. قبول! ولی اگر آن جوان روسی به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکرد رئیس جمهور برای حفظ استقلال کشور می‌تواند سکوت کند؟»
به نظر می‌رسد یکی از روش‌هایی که ضرغامی از آن سخن می‌گوید که برای 1400 آمادگی دارد انتقادهای شدید از دولت حسن روحانی است. البته این روزها انتقاد از روحانی امر پیچیده‌ای نیست از کوچه و بازار گرفته تا بالا و بالاتر به عملکرد رئیس دولت انتقاد دارند اما ضرغامی تلاش کرده در این زمینه یک ژست ویژه برای خود بسازد. او یکبار در جلسه شورای عالی فضای مجازی با روحانی بگو مگوی تندی هم داشت تا حدی که منجر به این شد که روحانی جلسه را ترک کند. در جلسه‌ای که ضرغامی با حمایت از رویکرد سفت و سخت نسبت به فیلترینگ و برخورد با بدحجابی به روحانی تاخته بود که سیاست‌های رئیس جمهور نسبت به این دو موضوع صحیح نیست. جلسه‌ای که روحانی نیز در پاسخ به این انتقادها گفته بود:«متاسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم، درحالی‌که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به‌خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم... همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است، اما به‌گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به‌خاطر آن است که مسئله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم». روحانی از فیلترینگ هم انتقاد کرده و گفته بود: «اگر فیلتر کردید با فیلترشکن‌ها چه می‌کنید؟ در این یک سالی که تلگرام فیلتر شد، همه ضرر کردیم.»
اما اینکه او چطور با سابقه‌ای که داشته و آنهم تنها ریاست صداوسیما و با اندیشه‌های گاه متناقض به این نتیجه رسیده که می‌تواند منجی 1400 باشد در نوع خود عجیب است. در این راستا، حمیدرضا ترقی و فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد که حق هرکسی است که خودش را توانا در انتخابات ریاست جمهوری بداند؛ اما اینکه مردم چه مقدار نسبت به آن گزینه انتخاباتی در سطح کشور شناخت داشته باشند مسئله بسیار مهمی است. او بر این باور است که حضور ضرغامی در حدی نبوده که مردم نسبت به آن شناخت عمیقی داشته باشند و تنها مسئولیت در سازمان صدا و سیما نمی‌تواند رای‌آور باشد؛ زیرا انتخابات درست نیاز به گفتمان مناسب برای مطالبات مردم دارد.