لشکرکشی ترامپ به واشنگتن

سرویس بین الملل جوان آنلاین: ۸۰ درصد امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر، شکست خورده است و ۴۵ مقام ایالتی امریکا هم ادعای تقلب ترامپ را رد می‌کنند، ولی ترامپ طبق وعده‌اش، سحرگاه امروز اولین اسناد مربوط به تقلب انتخاباتی را منتشر کرد تا تحولات پسا انتخاباتی امریکا وارد مرحله‌ای جدید شود. ظاهراً دولت ترامپ قصد دارد با رونمایی از اسناد جدید، حامیانش را به خیابان‌ها بیاورد تا با نمایش قدرت، رقیب خود را از سودای کاخ سفید منصرف کند. رئیس‌جمهور امریکا از حامیانش دعوت کرده شنبه یک تجمع میلیونی در واشنگتن برگزار کنند و همزمان، به چندین آژانس دولتی دستور داده با بایدن همکاری نکنند، ولی بایدن این اقدامات ترامپ را مایه شرمساری دانسته و حامیان دموکرات‌ها نیز رئیس‌جمهور مستقر را متوهم می‌دانند.

«جیسون میلر»، مشاور ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ»، دیروز گفت که «پذیرش شکست» در دایره واژگان تیم ترامپ نیست. میلر این اظهارنظر را در پاسخ به سؤال فاکس‌نیوز ابراز کرده که از او پرسیده است «آیا انتظار دارد رئیس‌جمهور به زودی شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرد یا خیر.» مشاور انتخاباتی ترامپ گفته است: «این لغت الان حتی در دایره واژگان ما هم نیست. ما همه روش‌های قانونی و روش‌های بازشماری آرا را پیگیری خواهیم کرد.»‌توئیت‌های پی‌در‌پی و حمایت‌های صعودی جمهوریخواهان و حامیان رئیس‌جمهور مستقر امریکا از او هم نشان می‌دهد که ترامپ فعلاً برای بایدن و مخالفانش برنامه دارد. رئیس‌جمهور امریکا سه شنبه شب در یک رشته پیام‌های توئیتری، نه فقط چالش تقلب در انتخابات امریکا را تکرار کرد بلکه برای اولین بار وعده کرد که سحرگاه امروز (پنج‌شنبه) در برنامه «شان هنیتی» فاکس نیوز، حقایقی درباره فساد انتخاباتی ۲۰۲۰ افشا خواهد شد. ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «اهمیتی ندارد که شما در کدام ایالت باشید؛ این سیستم کامپیوتری رأی‌گیری به‌شدت مستعد تقلب و دستکاری است. این توئیت ترامپ که بعد از ملاقات محرمانه معاون او با جمهوریخواهان زده شد، نشان می‌دهد که جمهوریخواهان و حامیان او، بعد از شوک دو روزه‌ای که در اثر اعلام پیروزی اولیه جو بایدن به آن‌ها وارد شد، در حال بازیابی خود و قرار گرفتن پشت او هستند. این را هم از سخنان مقام‌های دولت ترامپ می‌توان احساس کرد و هم رده‌های پایین‌تر، به خصوص حامیان او. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا سه شنبه شب در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه با تیم انتقال قدرت جو بایدن در تماس است در حالی که لبخند می‌زد، گفت: «قدرت با آرامش به دولت دوم ترامپ منتقل خواهد شد.» پمپئو که به نظر می‌رسید خود را خوب برای پاسخ به سؤال‌های احتمالی خبرنگاران آماده کرده به اعلام نتیجه انتخابات در سال ۲۰۰۰ استناد کرد که به گفته او بیش از ۳۷ روز طول کشید و تأکید کرد: «آن موقع، انتقال قدرت با موفقیت انجام شد. من کاملاً مطمئنم که ما همه آرای قانونی را خواهیم شمرد و باید همین کار را انجام دهیم.» «کایلی مک‌انانی»، سخنگوی کاخ سفید هم که روز دو شنبه شبکه فاکس‌نیوز صحبت‌های او را به دلیل ادعای بدون استناد تقلب قطع کرد، سه شنبه شب با حضور در شبکه فاکس‌نیوز گفت که ۲۳۴ صفحه استشهاد از ایالت میشیگان وجود دارد که به گفته او «جزئیاتی از حوادثی هستند که در آن ۶۰ درصد از آرا امضای یکسان دارند و ۳۵ مورد هیچ سابقه‌ای از رأی‌دهنده وجود ندارد، اما آن رأی‌ها شمارش شده‌اند.»‌مک‌انانی همچنین گفت که یک زن مدعی است که پسر فوت شده او هم رأی داده است! رودی جولیانی، وکیل ترامپ هم در اظهاراتی جداگانه گفت که رأی دو ایالت برای ترامپ بر می‌گردد و تأکید کرد که کمپین انتخاباتی ترامپ برای ابطال صد‌ها هزار رأی متقلبانه در ناحیه غربی میشیگان شکایت کرده است. شبکه فاکس نیوز بدون وقفه سخنان مک‌انانی را پخش کرد تا بیش از هر موقع دیگری تغییر فاکس‌نیوز بعد از ملاقات پشت در‌های بسته معاون ترامپ با جمهوریخواهان مشخص شود. بحث‌ها درباره ماندگاری ترامپ تا حدی جدی شد که غروب دیروز منابع آگاه به یورو نیوز گفتند که کاخ سفید به دنبال چیدمان دولت بعدی است و روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارش کرد که دفتر بودجه کاخ سفید به نمایندگی‌های فدرال در سراسر ایالات متحده دستور داده که به اقدام‌های خود برای تهیه و ارسال پیشنهاد بودجه دولت برای سال مالی ۲۰۲۱ ادامه دهند.
شهردار واشنگتن‌دی‌سی: تخته کنید


در سطوح پایین‌تر حامیان ترامپ، به نظر می‌رسد حمایت‌ها از چالش تقلب او، طی ۴۸ ساعت بیش از هر موقع دیگری جدی شده است. «رویترز/ایپسوس» دیروز نتایج نظرسنجی‌ای را منتشر کردند که نشان می‌دهد ۷۹ درصد امریکایی‌ها از جمله بیش از نیمی از جمهوریخواهان، «جو بایدن» را پیروز انتخابات سوم نوامبر می‌دانند. پولیتیکو/مرکز مشاوره مورنینگ در یک نظرسنجی تقریباً متعارض با نظر سنجی اول، به این نتیجه رسیده‌اند که ۷۰ درصد جمهوریخواهان اعتقادی به این موضوع ندارند که انتخابات امریکا آزاد و عادلانه برگزار شده است. همین تحولات در کنار هم، ستاد ترامپ را به این سمت سوق داد که برای برگزاری یک تجمع میلیونی متشکل از هواداران ترامپ در واشنگتن‌دی‌سی، پایتخت امریکا فراخوان بدهد. این تجمع پس فردا شنبه برگزار خواهد شد و این برنامه‌ها تحت دو عنوان «سرقت را متوقف کنید» و «تجمع بزرگ ام‌ای جی ای» برگزار خواهند شد. معترضان قصد دارند در نزدیکی کاخ سفید راهپیمایی کنند. در حالی که حامیان ترامپ در ایالت‌های مورد مناقشه حرکت به سمت پایتخت را شروع کرده‌اند، شهردار «واشنگتن دی‌سی» از مشاغل و کسب و کار‌ها خواست مغازه‌ها و پاساژ‌ها را با تخته بپوشانند. تحت چنین شرایطی «ویلیام کوهن» وزیر دفاع دولت «بیل کلینتون»، چهل و دومین رئیس‌جمهور امریکا عملکرد دولت «دونالد ترامپ»، را مانند دیکتاتور‌ها خوانده و «نیکول کارلیس» در مطلبی برای مجله «سالن» نوشت: «خودداری ترامپ از پذیرش شکست، عاملی شده تا ناظران، شهروندان و کارشناسان نگران شوند که شاید ترامپ به نوعی برای به راه انداختن کودتا آماده می‌شود، یا شاید دوباره از هوادارانش بخواهد تا برای حفظ حاکمیتش دست به خشونت بزنند.»
بایدن‌: مایه شرمساری است
«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها که خود را پیروز انتخابات می‌خواند، گفته که امتناع «دونالد ترامپ» از پذیرش شکست در انتخابات، مایه شرمساری است. او در توئیت‌هایی که از «ویلمینگ» ارسال کرده، گفته است: «صراحتاً می‌گویم این مایه شرمساری و خجالت است. چطور می‌توانم بگویم، تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که من فکر می‌کنم این (اظهارات ترامپ) کمکی به میراث رئیس‌جمهور نمی‌کند.» روزنامه نیویورک‌تایمز هم که طی هفته‌های اخیر چیزی شبیه به نقش ستاد انتخاباتی بایدن را پیدا کرده، دیروز گزارش کرد که در روز‌های گذشته با مقامات ارشد انتخاباتی در سراسر امریکا تماس داشته و از آن‌ها درباره وجود شواهد و مدارکی در تأیید ادعای تقلب گسترده پرسیده که به گفته این روزنامه، مقامات ۴۵ ایالت گفته‌اند در هیچ یک از این ایالت‌ها گزارشی درباره وجود تقلب گسترده یا مسائلی از این دست مشاهده نشده است. دبیرکل ایالت مینه‌سوتا گفت: حتی یک مورد سراغ ندارم که کسی گفته باشد آرایی شمرده شده که نباید شمرده می‌شد یا آرایی شمرده نشده که باید شمرده می‌شد. هیچ تقلبی صورت نگرفته است. «اسکات شواب» دبیرکل ایالت کانزاس هم گفت: این ایالت هیچ نوع تقلب گسترده و سازمان‌یافته، ارعاب، بی‌نظمی یا مشکلات رأی‌گیری را شاهد نبوده است. از نحوه برگزاری انتخابات تا این لحظه بسیار خرسندیم. همچنین در نظرسنجی مشترکی که «رویترز/ایپسوس» عصر روز شنبه تا روز سه شنبه انجام داده‌اند۷۹ درصد بزرگسالان امریکایی گفتند که بایدن انتخابات را برده، ۱۳درصد گفتند که تکلیف انتخابات روشن نشده است. در مقابل تنها ۳ درصد از شرکت‌کنندگان ترامپ را پیروز انتخابات دانستند و ۵ درصد گفتند نمی‌دانند چه شده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، با وجود همه اقداماتی که رئیس‌جمهور مستقر امریکا انجام داده، سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا درباره انتقال قدرت به «دولت دوم ترامپ» را «متوهمانه» خواند و از آغاز کارزار پمپئو برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خبر داد.
احوالپرسی عیبی ندارد
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز درباره تماس روز سه شنبه برخی از سران جهان با جو بایدن گفت: «اگر فقط تماس گرفته‌اند که سلامی بدهند، فکر نمی‌کنم ایراد چندانی داشته باشد. اما درباره آن اشتباه نکنید. ما فقط یک رئیس‌جمهور، یک وزیر خارجه، یک تیم امنیت ملی داریم. بهتر است که اینطور باشد.» صدراعظم آلمان سه شنبه شب به وقت تهران با «جو بایدن» پیروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. بایدن همچنین با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم شامگاه روز سه شنبه از تماس تلفنی با «جو بایدن» خبر داد.