سیل هواداران ترامپ به واشنگتن سرازیر شد

سرویس خارجی-تنش‌های انتخاباتی و بحران ساختاری در آمریکا با شدت ادامه دارد و هر روز که می‌گذرد بر ابعاد آن افزوده می‌شود. قانون اساسی آمریکا متن صریحی درباره شرایط اتمام دوران ریاست‌جمهوری یک سیاستمدار و آغاز دوره ریاست‌جمهوری فرد دیگری دارد. در متن متمم 20 قانون اساسی آمریکا آمده: «دوران ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور عصر بیستمین روز ژانویه (در این دور می‌شود یکم بهمن) به اتمام می‌رسد و دوران ریاست‌جمهوری نفر بعد پس از آن آغاز می‌شود». در شرایط عادی روز 8 دسامبر(18 آذر) آخرین ضرب‌الاجل حل و فصل مناقشه‌های انتخاباتی است. «مجمع گزینندگان» (کالج انتخاباتی) رسماً روز 14 دسامبر (24 آذر) به رئیس‌جمهور جدید رأی می‌دهد و پس از آن کنگره آمریکا دو هفته قبل از برگزاری مراسم تحلیف
(روز 6 ژانویه) نتیجه انتخابات را تأیید می‌کند. بدین ترتیب اگر بعد از ضرب‌الاجل حل و فصل مناقشه‌های انتخاباتی، ترامپ و تیم او چالش‌های حقوقی قدرتمندی را علیه نتایج انتخابات مطرح کرده باشند به نحوی که کنگره نتواند تا روز 6 ژانویه(17 دی) رسماً نتیجه را تأیید کند در این حالت عزل ترامپ از قدرت کار بسیار سختی خواهد بود.
ترامپ مطمئن از پیروزی
در این بین ترامپ و طرفدارانش هم، دست بردار نیستند و به دنبال فراخوان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا، سیل گسترده هواداران او راهی واشنگتن دی سی پایتخت شده‌اند. با توجه به اینکه مردم پایتخت آمریکا اکثراً دموکرات هستند پیش‌بینی می‌شود در این تجمع که قرار است امروز برگزار شود بین طرفداران دو طرف درگیری رخ دهد. طی دو روز گذشته نیز ترامپ چندین توئیت درباره وقوع «تقلب‌های گسترده» در انتخابات منتشر کرده است. او در یکی از توئیت‌هایش با حروف بزرگ نوشت: «گزارش: شرک دومینیون ۲.۷ میلیون از آرای ترامپ را در سراسر کشور حذف کرده است. تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد ۲۲‍۱ هزار رأی پنسیلوانیا از رئیس‌جمهور ترامپ به بایدن تغییر داده شده است. ۹۴۱هزار رأی ترامپ حذف شده است. ایالت‌هایی که از سامانه‌های شرکت دومینیون استفاده کرده‌اند ۴۳۵ هزار رأی را از ترامپ به بایدن تغییر داده‌اند». ترامپ همچنین در توئیت‌های دیگر باز هم خود را با فاصله، پیروز انتخابات خواند و نوشت ایالت‌های مورد تردید باید فوراً در فهرست ایالت‌های پیروز وی قرار بگیرند.


شرکت توئیتر زیر بسیاری از پیام‌های ترامپ را با برچسب منتشر کرده و نوشته: «این ادعا درباره تخلف انتخاباتی، مورد مناقشه است». خبرگزاری فرانسه اما به نقل از «ویجایا گاد»، مسئول حقوقی و سیاسی توئیتر (رئیس‌اعتماد و ایمنی توئیتر) نوشته از اشتراک گذاری، گذاشتن نظر و یا لایک شدن 456 توئیت از مجموع 300 هزار توئیت مربوط به انتخابات آمریکا، به علت گمراه کنندگی بالقوه آنها، جلوگیری شده است.
توقف شمارش آرا در پنسیلوانیا
همزمان دادگاهی در ایالت «پنسیلوانیا» روز پنج شنبه در پی شکایت ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ»، شمارش برخی از آرای پستی در این ایالت را متوقف کرد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این دادگاه مسئولان انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا را از شمارش آن دسته از آرای پستی و غیابی که اطلاعات مربوط به رأی‌دهندگان آنها بعد از تاریخ
۹ نوامبر(دوشنبه 19 آبان) ارائه شده منع کرده است.  خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داده بود دادگاه پنسیلوانیا دستور تفکیک این دسته از آرا از سایر آرای پستی را صادر کرده است. رأی دادگاه پنسیلوانیا در پی شکایت ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» صادر شده که طبق برآورد رسانه‌های آمریکا نتیجه انتخابات را به «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات واگذار کرده است. رسانه‌ها در ایالت پنسیلوانیا جو بایدن را برنده انتخابات اعلام کرده‌اند. این ایالت، ۲۰ رأی الکترال دارد. ستاد انتخاباتی ترامپ همچنین برای جلوگیری از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایالت میشیگان با 16 رای الکترال به دادگاه فدرال شکایت کرد. به گفته ستاد ترامپ، تا زمانی که به اتهام‌‎ها در زمینه تقلب و «بی‌نظمی‌های» صورت گرفته در جریان انتخابات و شمارش آرا رسیدگی نشده است، نتیجه نهایی انتخابات در میشیگان نباید مورد تایید قرار گیرد. این دومین شکایت قانونی ستاد ترامپ در میشیگان به دادگاه فدرال است و شکایت اول آن توسط قاضی رد شده بود. شکایت اول درخواست برای توقف شمارش آرا بود که به جایی نرسید.
هیل در این باره گزارش داده: «این شکایت از شانس کمی برای تغییر نتیجه انتخابات در این ایالت (میشیگان) برخوردار است چرا که بایدن با حدود ۱۴۵ هزار رای ترامپ را شکست داده است». این رسانه آمریکایی همچنین خبر داده، ستاد ترامپ از روز انتخابات تاکنون در «جورجیا»، «پنسیلوانیا» و «میشیگان» چالش حقوقی و شکایت به دادگاه را در پیش گرفته و اعلام کرده که در «ویسکانسین» هم به دنبال بازشماری آرا خواهد رفت. فرماندار تگزاس هم گفته، به هر شخصی که تقلب انتخاباتی معتبری را در رابطه با رای‌گیری سوم نوامبر(13 آبان) گزارش کند، یک میلیون دلار جایزه می‌دهد. برخی پیش‌بینی کرده‌اند اگر این روند ادامه یابد اعلام نتیجه رسمی انتخابات تا اول دسامبر یعنی 11 آذر به طول می‌کشد و این یک رسوایی بزرگ برای آمریکای مدعی است!
واقعیت وحشتناک
همزمان «فرید زکریا» تحلیلگر مشهور روابط بین‌الملل نیز با انتشار یک ویدئو به شرح سناریویی پرداخته که طبق آن «دونالد ترامپ»، ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند. وی در این ویدئو می‌گوید: «واقعیت وحشتناک این است که مکانیزم‌های قانونی برای باقی ماندن ترامپ در کاخ سفید وجود دارد...انتخاب رئیس‌جمهور در آمریکا فرایند پیچیده‌ای دارد چون این سیستم به گونه‌ای طراحی نشده که مستقیماً دموکراتیک باشد». طبق توضیح زکریا، زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه(17 دی) برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندید، ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت». زکریا در ادامه می‌گوید: «در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام در انتخابات سال جاری باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از  پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد».
این سیرک سیاسی را متوقف کنید!
سران ارشد حزب دموکرات در کنگره آمریکا نیز از جمهوری‌خواهان خواسته‌اند پیروزی «جو بایدن» در انتخابات را بپذیرند تا کنگره بتواند بر روی تصویب بسته جدید کمکی ویروس کرونا تمرکز کند. به نوشته نشریه«واشنگتن نیوزدِی»، نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا گفته: آنها وسط یک سیرک مضحک قرار دارند و از پذیرش واقعیت سر باز می‌زنند. این سیرک را متوقف کنید و کاری را انجام دهید که برای مردم آمریکا واقعاً اهمیت دارد، سلامتی و امنیت اقتصادی آن‌ها.«چاک شومر»، رهبر دموکرات‌های سنا هم جمهوری‌خواهان کنگره را به تسلیم در مقابل دونالد ترامپ که از پذیرش شکست در انتخابات سر باز زده و اتهاماتی درباره تقلب در انتخابات را مطرح کرده، متهم کرد. وی گفت: جمهوری‌خواهان سنا انکار واقعیت را متوقف کنید. از نشان دادن تردید در روند دموکراتیک ما به عمد و بدون پروا دست بکشید و بر کرونا تمرکز کنید.
امنیت ملی در خطر است
نشریه پولیتیکو نیز در گزارشی نوشته گروهی متشکل از بیش از ۱۵۰ مقام سابق امنیت ملی که در زمان دونالد ترامپ و سایر دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات خدمت می‌کردند، در نامه‌ای هشدار داده‌اند تاخیر دولت ترامپ در شناسایی جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب «خطر جدی برای امنیت ملی» کشور ایجاد می‌کند. به موجب این گزارش، در نامه‌ای که روز پنجشنبه به اداره خدمات عمومی ارسال و نسخه‌ای از آن به دست پولیتیکو رسید، مقامات پیشین از آژانس خواستند که جو بایدن و کامالا هریس را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب و معاون رئیس‌جمهور منتخب به رسمیت بشناسد تا آنها بتوانند به اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی به موضوعات فوری امنیت ملی، مانند جلسات روزانه رئیس‌جمهور و تصمیمات معلق در مورد استفاده احتمالی از نیروی نظامی دسترسی داشته باشند. این نامه به امضای ۱۶۱ مقام پیشین از جمله چاک هگل، وزیر دفاع پیشین و ژنرال مایکل‌هایدن، مدیر سابق سیا رسیده است.
ناامیدی از دموکراسی
نشریه آمریکایی واشنگتن اگزمینر نیز در مطلبی نوشته: مهم نیست چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا پیروز می‌شود، مهم این است که تقریبا نیمی از مردم این کشور معتقدند این انتخابات بسیار ناعادلانه برگزار شد. این احساس را حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، به طور ویژه‌ای احساس می‌کنند. بر اساس نظرسنجی مشترک اخیر یوگاو- اکونومیست، ۸۶ درصد از حامیان ترامپ بر این عقیده‌اند که جو بایدن، نامزد دموکرات، به طور مشروع در این انتخابات پیروز نشده است.