فوتبال ایران این بار از سد بوسنی گذشت/تیم ملی پاسخ اعتماد به بازیکنان جوان را گرفت

سرویس ورزشی-دیدار تدارکاتی تیم‌های فوتبال ملی بوسنی و ایران پنجشنبه شب هفته گذشته در ورزشگاه فرهاتوویچ شهر سارایوو برگزار شد که این دیدار با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید. کاوه رضایی (۴۶) و مهدی قائدی (۹۱) برای ایران گل زدند. تیم ملی فوتبال ایران در این دیدار با امیر عابدزاده، مرتضی پور علی‌گنجی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، میلاد محمدی، صادق محرمی (۷۷ سیامک نعمتی)، احسان حاج‌صفی (۶۱ امید نورافکن، احمد نوراللهی (۸۴ علی کریمی، علی قلی‌زاده (۸۲ مهدی قایدی) وحید امیری، کاوه رضایی (۶۱ کریم انصاریفرد) به میدان رفت.
ملی‌پوشان کشورمان در هوای بارانی و سرد شهر سارایوو نمایش قابل قبولی در نیمه اول داشتند و موقعیت‌هایی را روی دروازه حریف ایجاد کردند و در مقابل روی حملات تیم میزبان با نظم عمل کردند و اجازه ندادند دروازه امیر عابدزاده با خطر جدی مواجه شود. با شروع نیمه دوم ایران خیلی زود به گل رسید. توپ ربایی وحید امیری از بازیکن حریف در جناح راست وی را در موقعیت پاس به کاوه رضایی قرار‌داد و این بازیکن هم درون محوطه جریمه پس از حرکتی زیبا توپ را با یک ضربه فنی به تور دروازه بوسنی رساند.
در ادامه ملی‌پوشان کشورمان نمایش با برنامه و کم اشتباهی داشتند و مقابل حملات بوسنی ایستادند و اجازه ندادند دروازه عابدزاده با خطر جدی مواجه شود. البته بوسنی در این دیدار توان فنی بالایی نداشت و نتوانست فشار زیادی روی دروازه ایران وارد کند. سفیدپوشان میزبان هر چند در نیمه دوم تلاش کردند گل خورده را جبران کنند اما در خط حمله خیلی مقتدر نبودند و اسیر دفاع خوب و کم اشتباه بازیکنان ایران شدند.
در ۳۰ دقیقه پایانی اسکوچیچ دست به تغییراتی در ترکیب تیمش زد تا سایر بازیکنان هم بتوانند از این بازی برای محک خود استفاده کنند. پنج دقیقه پایانی این بازی با دفاع پرتعدادتر ایران و حملات بوسنی همراه بود و تیم ایران دل به ضد حملات بسته بود و تلاش می‌کرد توپ را به مهدی قایدی برساند و از سرعت این بازیکن استفاده کند. همین تاکتیک هم جواب داد و روی پاس سعید عزت‌اللهی تیم ایران توسط مهدی قائدی به گل دوم دست پیدا کرد. در دقیقه ۹۱ این دیدار قائدی پاس خوب عزت‌اللهی را از سمت چپ محوطه جریمه دریافت کرد و با ضربه‌ای دقیق به جناح مخالف دومین گل ایران را وارد دروازه میزبان کرد.


دراگان اسکوچیچ که در اولین بازی تدارکاتی خود با تیم ملی ایران برابر ازبکستان به برتری رسیده بود با کسب دومین پیروزی در دیدارهای تدارکاتی کارنامه اش در این تیم را مثبت کرد و حالا باید منتظر دیدارهای رسمی تیم ملی باشد.
رضایت اسکوچیچ از عملکرد نیمه اول تیم ملی
در پایان این بازی اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران گفت: فکر می‌کنم این دیدار محک خوبی برای ما بود. از عملکرد تیمم در نیمه نخست خیلی راضی هستم چراکه دقیقاً همان‌طور که می‌خواستم، عمل کردیم.وی با بیان اینکه تیمش در نیمه نخست بوسنی را تحت فشار قرار‌داد، گفت: دو، سه شانس گلزنی خوب داشتیم و به نظرم مستحق این پیروزی بودیم. بازی‌هایی مثل این به ما کمک می‌کند که تیم‌مان از نظر ذهنی شفاف‌تر شود و برای دیدارهای انتخابی جام جهانی، بهتر عمل کند.
سرمربی تیم ملی ایران برخلاف دو گلی که تیمش در نیمه دوم زد، از عملکرد شاگردانش ابراز رضایت نکرد و گفت: در نیمه دوم از نظر ذهنی به‌هم ریختیم، چون می‌خواستم شانس را به چند بازیکن دیگر هم بدهم تا آنها محک نیز بخورند. البته از شرایط تیم راضی هستم و امیدوارم که از این هم بهتر شویم.
موفقیت تیم ملی در فاز دفاعی
نمایش خوب تیم ملی برابر بوسنی به ویژه در فاز دفاعی واکنش مثبت برخی کارشناسان از جمله ابراهیم قاسمپور را به دنبال داشت. بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در این باره گفت: بوسنی محک خوبی برای تیم ملی ایران بود و بچه‌ها توانستند فوتبال قابل قبولی را به نمایش بگذارند. ایران در این دیدار در فاز دفاعی عملکرد بسیار خوبی داشت و بچه‌ها هیچ موقعیتی به حریف ندادند. کاملا واضح است که اسکوچیچ در وهله اول از شاگردانش گل نخوردن را می‌خواهد و بعد از آن گلزنی که این سیستم قبلا هم برای تیم ملی نتیجه داده است.
بازیکن اسبق تیم ملی گفت: بحث تغییرات در تیم ملی یکی از مسایل مهم روز فوتبال است. در حال حاضر سرمربی تیم ملی اتکای چندانی به لژیونرها نکرده و بیشترین تمرکزش روی استفاده از بازیکنان داخلی است. این اتفاق خوشحال‌کننده است اما ما نباید از بازیکنان بزرگ فوتبال مان غافل شویم. لژیونرهایی مثل جهانبخش، مهدی طارمی و سردار آزمون از سرمایه‌های فوتبال ایران هستند. آنها علاوه‌بر اینکه قابلیت‌های فنی زیادی دارند در میادین مهم بین‌المللی هم حضور داشته‌اند و تجربه شان به کار تیم ملی می‌آید. به اعتقاد من حضور این نفرات در بازی‌های دشوار و حساسی که پیش رو داریم به کمک تیم ملی می‌آید و حتما خود اسکوچیچ هم به این مسئله واقف است و در اردوهای بعدی از این نفرات استفاده می‌کند.
قاسمپور در پایان گفت: اسکوچیچ بهتر از هر کسی می‌داند که با توجه به پتانسیل فوتبال ایران که شناخت خوبی هم از آن دارد باید چه سیستمی را برای برتری مقابل عراق و بحرین انتخاب کند. با شناختی که از این سرمربی دارم معتقدم می‌توانیم به او اعتماد کنیم و امیدوارم در نهایت اوضاع به گونه‌ای پیش برود که صعودمان به خطر نیفتد.