کرونا همچنان بدون دارو و درمان

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: انتظار ما همراهی اصناف و مردم با اجرای محدودیت‌های جدید است تا بتوانیم این محدودیت‌ها را به خوبی اجرایی کنیم و در نهایت بخشی از احتمال خطر انتشار ویروس کرونا در جامعه به واسطه حضور مردم در مراکز خرید، کاهش پیدا کند.دکتر سیما سادات لاری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند نظارت بر اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی یعنی تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ به بعد هر روز، گفت: نظارت بر اعمال محدودیت‌ها در تهران بر عهده فرمانداری است. در تهران گروه‌هایی شامل نیروی انتظامی، نماینده فرماندار، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده تعزیرات برای نظارت بر اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸ تشکیل شده است.وی افزود: در مجموع به نظر می‌رسد که میزان همکاری مردم و اصناف با این طرح مناسب است. البته در حال حاضر سه روز از اجرای این طرح گذشته و ممکن است برخی از آن آگاهی کافی نداشته باشند. با این حال، نظارت بر اجرای طرح بر عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌هاست. لاری تاکید کرد: انتظار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز، همراهی اصناف و مردم با اجرای این طرح است تا بتوانیم این محدودیت‌ها را به خوبی اجرایی کنیم تا در نهایت بخشی از احتمال خطر انتشار ویروس کرونا در جامعه به واسطه حضور مردم در مراکز خرید، کاهش پیدا کند.وی افزود: در زمینه سایر محدودیت‌ها نیز باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری کند و در صورت تصویب در این ستاد، از طرف سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.به گفته‌ وی هر نوع محدودیت نیازمند همکاری و همراهی جامعه است و در نهایت این محدودیت‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس انجام می‌شود.سخنگوی وزارت بهداشت در خاتمه بیان کرد: در حال حاضر بیماری کووید۱۹ هیچ داروی قطعی یا واکسن موثر و تایید شده‌ای ندارد و تنها راه مقابله با آن، همچنان رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک و عدم حضور در محل‌های تجمع است.
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت  را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 22 آبان تا روز ۲۳ آبان ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۶۷ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۳۸ هزار و ۳۲۲ نفر رسید.لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۴۶۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۴۰ هزار و ۵۸۲ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تا روز ۲۳ آبان، ۵۴۶ هزار و ۶۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.به گفته وی، ۵۶۳۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.لاری افزود: تا روز ۲۳ آبان، پنج میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.وی گفت: استانهای هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
تداوم روند تعطیلی مطب‌ها در بحران کرونا 
و لزوم ورود بیمه‌ها


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به افزایش هزینه‌های مطب داری در بحران کرونا و روند تعطیلی برخی از مطب‌ها بویژه در برخی رشته‌های خاص، تاکید کرد: بیمه باید پای کار بیایند و در حوزه حمایت از مطب‌ها هزینه‌ها را تقبل کنند. دکتر محمدرضا ظفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت مطب‌ها و ارائه تسهیلات حمایتی به آن‌ها در بحران کرونا، گفت: حمایت از مطب‌ها در بحران کرونا، یکی از مطالبات جدی جامعه پزشکی است. با توجه به اینکه رشد هزینه‌ها و تورم در ابعاد مختلف در کشور سرسام‌آور است، همکارانی که در مواجهه بیماری کرونا هستند حداقل باید هزینه‌های ناشی از کرونا برایشان تامین شود تا بتوانند به بیماران سرویس دهی خوبی داشته باشند.وی افزود: نیاز است که تسهیلات حمایتی مانند هزینه ماسک، دستکش، الکل و... در هزینه‌های مطبها دیده شود. البته ستاد کرونای تهران، در نامه‌ای از دکتر زالی این هزینه‌ها را محاسبه کرده و نوشته بودند که سازمان‌های بیمه‌گر این هزینه‌ها را تقبل کنند. زیرا بسیاری از هزینه‌هایی که بیمه‌ها در گذشته انجام می‌دادند، در حال حاضر ذخیره می‌شود. بنابراین باید پای کار بیایند و در حوزه حمایت از مطب‌ها هزینه‌ها را تقبل کنند.ظفرقندی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی که مسافرت‌ها کم شود، تروما هم کاهش می‌یابد، وقتی حجم بیماران مراجعه‌کننده به مطب‌ها کم شود، ارائه برخی خدمات غیرضروری اما پر هزینه نیز برای بیمه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر مردم به دلیل بیماری کرونا، برای بیماری‌های غیرکشنده و غیر ضروری مانند واریس، تعویض مفصل زانو که هزینه‌های زیادی برای بیمه داشت، به مطب‌ها مراجعه نمی‌کنند. بنابراین حالا این هزینه‌ها ذخیره می‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر باید این هزینه‌ها را به بخش افزایش هزینه‌های ناشی از کرونا اختصاص دهند.رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه روند تعطیلی مطب‌ها به دلیل مسائل اقتصادی و به دلیل نبود مراجعه بیماران در برخی رشته‌ها، همچنین وجود دارد، گفت: هنوز هم حدودا روزی با سه تعطیلی مطب مواجهیم که عمدتا به دلیل مسائل قتصادی است. راهکار این موضوع هم حمایت است و باید افزایش هزینه‌های مطب‌داری جبران شود.
«فشار به ظرفیت بیمارستانی»
 مرگ و میر کرونا را بالا می‌برد
معاون کل وزارت بهداشت گفت: وقتی میزان بستری بالا است به ظرفیت بیمارستانی فشار می‌آورد و این موضوع در تمام کشورها ثابت شده که میزان مرگ و میر هم با این شرایط بالا خواهد رفت.ایرج حریرچی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به لزوم ایجاد محدودیت‌ها برای مقابله با کرونا، بیان کرد: یکی از مزایای ایجاد محدودیت‌ها می‌تواند، بازیابی دوباره کادر درمان باشد، ولی هدف اصلی این است که میزان ابتلا کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: وقتی میزان بستری کاهش پیدا کند، میزان مرگ و میر هم کاهش پیدا می‌کند، اما وقتی میزان بستری بالا است به ظرفیت بیمارستانی فشار می‌آورد و این موضوع در تمام کشورها ثابت شده که میزان مرگ و میر هم با این شرایط بالا خواهد رفت، ولی وقتی بتوانیم شرایط را با کاهش ترددها کنترل کنیم و تراکم بیمارستانی کم شود، میزان مرگ و میر هم کاهش پیدا خواهد کرد.حریرچی در رابطه با درخواست دانشگاه‌های علوم پزشکی برای محدودیت‌های سراسری در کشور، افزود: بالاخره ۶۵ نفر از رئیس دانشگاه‌ها که فرماندهی خط مقدم کرونا را بر عهده دارند و حتی خیلی‌ از آنان خودشان یا همکارانشان به ویروس مبتلا شدند و شرایط استان‌ها را به خوبی می‌دانند، درخواستی دادند و قاعدتاً درخواست افرادی که در خط مقدم هستند، مورد عنایت و توجه قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به علائم جدید ویروس کرونا ببان کرد: باید توجه داشته باشیم که این ویروس همه سیستم‌های بدن را درگیر می‌کند و بعضی از خصوصیات ویروس از اول شیوع آن بوده، ولی چون مواجه بشر با آن تازه بود و شناسایی کاملی از ویروس کرونا نداشتیم، این علائم کشف نشده بود.وی ادامه داد: اما الان به دلیل افزایش آگاهی و افزایش موارد، با دقت بیشتری می‌توان علائم را شناسایی کرد.حریرچی افزود: البته رفتار ویروس هم تغییر می‌کند، چون تا الان ظاهرهای مختلفی هم از ویروس دیدیم و امکان دارد تغییرات دیگری هم در آینده برای ویروس وجود داشته باشد.
اتوبوس و مترو یکی از مکان‌های آلوده به کروناست
فراهانی گفت: تهران باید با ۱۰ هزار اتوبوس اداره شود، ولی در حال حاضر با ۵ هزار اتوبوس اداره می‌شود. مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اعمال محدودیت سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی (مترو و اتوبوس)، اظهار کرد: بزرگترین مشکل این است که این تصمیم باعث می‌شود در ساعت‌های پیک، تجمع مردم به حالت انفجاری برسد.فراهانی با اشاره به اینکه در شورای شهر طی ۲ سال بررسی‌ها نشان داد وضعیت حمل و نقل عمومی از حالت هشدار عبور کرده است، ادامه داد: به طور مثال تهران باید با ۱۰ هزار اتوبوس اداره شود، اما در حال حاضر با ۵ هزار اتوبوس اداره می‌شود و وضعیت حمل و نقل عمومی در شرایط کرونایی هم نیز بحرانی است. رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران  افزود: سازمان بهداشت جهانی رسما اعلام کرد که اتوبوس و مترو به جهت تراکم جمعیت یکی از مکان‌های آلوده به ویروس کروناست، لذا دولت موظف است بر اساس قانون نیمی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی را بپردازد.فراهانی خاطرنشان کرد: در دنیا در چنین شرایطی میزان استفاده از حمل و نقل عمومی گسترش پیدا می‌کند، اما ما برعکس قوانین جهانی عمل می‌کنیم؛ در چنین شرایطی باید دولت اختصاص بودجه را انجام می‌داد و بخشی از هزینه تاکسی‌های اینترنتی را پرداخت می‌کرد.