دست رد نهادهای امنیتی آمریکا به ترامپ

گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: مقام‌های انتخاباتی ایالتی و فدرال آمریکا تاکید کردند «هیچ سند و مدرکی» در خصوص تغییر دادن یا از بین بردن آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور و یا تقلب در سیستم‌های رای‌گیری این انتخابات وجود ندارد. این درحالی است که دونالد ترامپ در تازه ترین اظهاراتش مدعی شده که 2.7 میلیون آرای وی حذف شده است.
چند نهاد مسئول در برگزاری و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به «هیچ گونه مدرکی» دال بر تغییر آراء، مفقود شدن آنها یا نفوذ در سامانه انتخاباتی دست پیدا نکرده‌اند.
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در جدیدترین ادعای خود مبنی بر «تخلف» انتخاباتی بخشی از گزارش شبکه «او ای ان ان» (OANN) را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. در گزارش این شبکه خبری نزدیک به دونالد ترامپ ادعا شده است که دستگاه‌های رای گیری در سراسر آمریکا دو میلیون و ۷۰۰ هزار رای متعلق به او را حذف کرده‌اند. رئیس جمهوری کنونی آمریکا از چند ماه پیش در نشست‌های خبری و همچنین صفحه توئیترش به شبکه «او ای ان ان» بیش از شبکه «فاکس نیوز» علاقه نشان می‌داد. روندی که پس از برگزاری انتخابات هفته گذشته تشدید شده و دونالد ترامپ به انتقاد علنی از شبکه «فاکس نیوز» روی آورده است.با این حال در بیانیه نهادهای محلی و ملی مسئول در امر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آمده که رای‌گیری هفته گذشته «سالم‌ترین» انتخابات در تاریخ این کشور بوده است. اداره امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌ها (CISA) وابسته به وزارت امنیت داخلی آمریکا از جمله نهادهایی است که با انتشار این بیانیه بر صحت انتخابات روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) تاکید کرده است.
مقام‌های ایالت پنسیلوانیا نیز ادعای اخیر دونالد ترامپ مبنی بر تغییر ۲۲۱ هزار رای متعلق به او در این ایالت را رد کردند.


از سوی دیگر شبکه سی ان ان گزارش کرد، منابع آگاه گفته‌اند دو مقام ارشد وزارت امنیت داخلی آمریکا تحت فشار کاخ سفید مجبور به استعفا شده‌اند. یکی از این مقامها متعلق به واحد سایبری وزارت امنیت داخلی است که در پی تغییرات دولت دونالد ترامپ در حوزه امنیت ملی استعفا کرد. او که «برایان ویر» نام دارد معاون مدیر امنیت سایبری در آژانس موسوم به آژانس امنیت زیرساخت و امنیت سایبری (CISA)، زیر مجموعه وزارت امنیت داخلی، بوده است. منابع همچنین به سی ان ان گفتند، علاوه بر برایان ویر، «والری بوید»، معاون رئیس امور بین‌الملل وزارت امنیت داخلی هم تحت فشار کاخ سفید استعفا کرده است.
کنایه رئیس ستاد مشترک آمریکا
از سوی دیگر و در شرایطی که نگرانی‌هایی جدی درباره سیطره حامیان ترامپ در پنتاگون به وجود آمده است، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به رئیس‌جمهوری تیکه انداخت. این ژنرال بلند پایه  در صحبت‌هایش در مراسم افتتاحیه موزه ارتش آمریکا بیان داشت: ما در میان ارتش‌ها «منحصر به فرد» هستیم. ما خطاب به یک پادشاه یا یک ملکه، خطاب به یک مستبد یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک شخص سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به یک کشور، یک قبیله یا مذهب سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به قانون اساسی سوگند یاد می‌کنیم. و هر سربازی که در این موزه معرفی شده، هر ملوان، هر عضو نیروی هوایی، هر تفنگدار دریایی، هر نیروی گارد ساحلی، هر کدام از ما از آن سند صرف نظر از هزینه شخصی دفاع و محافظت خواهیم کرد. مارک میلی این صحبت‌ها را در پی یک هفته ای که طی آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اقدام به اخراج مارک اسپر از سمت وزارت دفاع و همچنین انتصاب سه فرد وفادار به خودش در چند منصب رده بالای پنتاگون کرد، مطرح ساخت. این تغییرات ناگهانی نگرانی‌ها درباره اینکه دونالد ترامپ در دو ماه پایانی ریاست جمهوری خود ممکن است چه کارهای دیگری انجام دهد و اینکه آیا ماهیت غیرسیاسی ارتش طی مدتی طولانی ممکن است دگرگون شود افزایش داده است.
 این پرسش‌ها مطرح هستند که آیا صرفا قصدش برخورد با اسپر و کسان دیگری که به اندازه کافی به خودش وفادار نمی‌دانسته بوده است؟ آیا برنامه کلی تری برای تصویف تغییرات سیاسی که ترامپ ممکن است در آخرین روزهایش به عنوان فرمانده کل قوا مورد حمایت قرار دهد وجود دارد؟ در افراطی ترین سناریو آیا ترامپ تلاش خواهد کرد ارتش را به کمک به خودش برای تداوم حضور در ریاست جمهوری فراتر از روز افتتاحیه ریاست جمهوری رئیس جمهور جدید وادارد؟
حمله اوباما
به موازات موضع گیری‌ها علیه ترامپ و تلاش برای اقناع رئیس جمهوری آمریکا درباره پذیرش شکست، «باراک اوباما» از جمهوری خواهان انتقاد کرد. 
رئیس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با اسکات پلی، مجری سی.بی.اس اظهار کرد: به نظر میرسد انگیزه بخشی از این اتهامات این هستند که رئیس جمهور دوست ندارد ببازد و هرگز شکست را نمی‌پذیرد. این حقیقت که مقام‌های دیگر حزب جمهوریخواه که به وضوح آگاهی بیشتری دارند با این مساله همراهی می‌کنند دارند به این طریق خوشایند او عمل می‌کنند و این من را بیشتر آزار می‌دهد.
اوباما ادامه داد: این یک گام دیگر در راستای مشروعیت زدایی نه فقط از دولت بعدی متعلق به بایدن بلکه مشروعیت زدایی از دموکراسی به طور کلی است. و این مسیر خطرناکی است.
در این میان رهبران جمهوریخواهان در کنگره یا از ترامپ خواسته اند شکستش را نپذیرد و یا به رغم عدم یافت شدن سند و مدرکی از تقلب گسترده در انتخابات، سکوت اختیار کرده اند. با این حال شکافهایی در میان جمهوریخواهان در حال پدیدار شدن است و تعداد زیادی از جمهوریخواهان ارشد تاکید داشته اند که بایدن باید فورا گزارش‌های مربوط به امنیت ملی را دریافت کند و برخی دیگر از آنها خواستارآغاز شدن فرآیند انتقال قدرت رسمی شده اند و عده ای دیگر هم تاکید کرده اند که ترامپ شانس کمی برای برگرداندن نتایج انتخابات که صراحتا شکست او را نشان می‌دهد دارد.
کوچ مجازی طرفداران ترامپ
روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید در روزهای اخیر صدها هزارنفر از حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از شبکه‌های اجتماعی چون توییتر و فیس بوک خارج شده و به عضویت شبکه‌های جدید چون می وی، پارلر و رامبل درآمده‌اند.
یکی از دلایل عمده آن هشدارهای توییتر و فیس بوک مبنی بر بی اساس بودن سخنان دونالد ترامپ و برچسب هشدار به توییت‌ها و کامنت‌های فیس بوکی رئیس جمهوری ایالات متحده به عنوان شده است. همچنین بتازگی فیس بوک فعالیت گروه موسوم به «دزدی آرا را متوقف کنید» را با صدها هزار عضو ممنوع اعلام کرد. معروف‌ترین این سایت‌ها پارلر است که عملکردی مشابه توییتر دارد و در حال حاضر بهترین عضوگیری رایگان را در اپل استور و گوگل پلی دارد. گروه ««دزدی آرا را متوقف کنید» هم از تمامی اعضای خود در فیس بوک خواست تا به پارلر بپیوندند.
این گروه تا پیش از ممنوعیت فعالیت از سوی فیس بوک بیش از ۳۰۰ هزار عضو داشت. در «پارلر» از پنج شنبه گذشته حسابی به نام ««دزدی آرا را متوقف کنید» بازشده که تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر آنرا دنبال می‌کنند.
یکی از کاربرانی که این حساب را راه انداخته، در پارلر نوشته است: «تا جایی که می‌توانید برای پیوستن به ما در اینجا باشید. ما از فیس بوک به عنوان بستری برای جمع آوری فالوور استفاده می‌کنیم.» برخلاف فیس بوک و توییتر که از هفته گذشته «برچسب گذاری درباره اطلاعات نادرست انتخابات» را آغاز کرده‌اند، پارلر هیچ دستورالعمل خاصی در این مورد ندارد. در نتیجه، پارلربه محلی برای ادعاها در مورد تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است.