توافق ایران و آژانس انرژی اتمی اعتماد متقابل را تقویت می‌کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تداوم بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: امیدوارم توافق آژانس و ایران باعث تقویت همکاری و اعتماد متقابل شود.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای ارائه گزارش سالانه این آژانس صحبت می‌کرد، درباره موضوع ایران افزود: من به طور مرتب اجرای تعهدات ایران مطابق برنامه جامع اقدام مشترک را به شورای حکام آژانس گزارش می‌دهم.
وی ادامه داد: آژانس به تایید عدم انحراف از مواد هسته‌ای اعلام شده ایران تحت موافقتنامه پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در مورد عدم وجود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده برای ایران همچنان ادامه دارد.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: در ماه اوت، برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری روحانی و سایر مقامات ارشد به تهران رفتم. ما در مورد حل برخی از موارد اجرای پادمان، از جمله دسترسی بازرسان خود به دو مکان مورد نظر آژانس در ایران، به توافق رسیدیم.


گروسی تاکید کرد: از آن زمان بازرسی‌ها در هر دو مکان انجام شده است. نمونه‌های محیطی گرفته شده توسط بازرسان ما در حال تجزیه و تحلیل هستند. من از توافقنامه بین آژانس و ایران استقبال می کنم که امیدوارم باعث تقویت همکاری و تقویت اعتماد متقابل شود. مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در سخنانی درباره این گزارش اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با تلاش و سرمایه گذاری فراوان در این زمینه به دستاوردهای مهمی نائل شده و در حال حاضر از انرژی هسته‌ای در زمینه‌های تولید برق، پزشکی، کشاورزی و صنعتی استفاده می‌کند.
تخت‌روانچی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، وظیفه راستی آزمایی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت الشعاع قرار نگیرد.
وی همچنین اضافه کرد که حتی نگرانی‌های عدم اشاعه نیز نباید حق کشورهای عضو در بهره‌مندی از این حق را محدود کند. در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود سازی کاربرد صلح آمیز هسته‌ای باید مردود اعلام شود.
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در وین با اعلام خبر انتشار گزارش جدید مدیرکل آژانس در مورد راستی آزمایی اجرای برجام، گفت: این گزارش در کنار تائید کاهش تعهدات برجامی و اقدامات ایران در این راستا، به همکاری میان تهران و آژانس در حوزه‌های مختلف اشاره دارد.