فرمان اجرایی ترامپ علیه چین؛ نمایشی یا تاثیرگذار؟!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: آن گونه که خبرگزاری ایلنا به نقل از«سی.ان.ان» گزارش می‌دهد:« با صدور یک فرمان اجرایی؛ترامپ سرمایه‌گذاری در «شرکت‌های مرتبط با ارتش چین» را ممنوع کرد.» در ادامه ی این خبر می‌خوانیم: «این فرمان که از یازدهم ژانویه سال آینده میلادی اجرایی می‌شود، افراد و شرکت‌های آمریکایی را از هرگونه سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که به اعتقاد دولت آمریکا به تقویت ارتش چین می‌پردازند، منع می‌کند.» بر همین اساس: دونالد ترامپ در این فرمان با اعلام این‌که چین به طور فزاینده‌ای از سرمایه آمریکا برای تامین منابع و امکان توسعه و نوسازی ارتش، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خود سوءاستفاده می‌کند، تاکید کرده است که سرمایه‌گذاری در چنین شرکت‌هایی، به «چین این امکان را می‌دهد که ایالات متحده و نیروهای آمریکایی را در خارج از کشور، از جمله با توسعه و استقرار سلاح‌های کشتار جمعی، سلاح‌های متعارف پیشرفته و اقدامات مخرب سایبری علیه ایالات متحده»، تهدید کند. این فرمان اجرایی، ۳۱ شرکت که توسط وزارت دفاع آمریکا به عنوان شرکت‌های ارتش چین معرفی شده‌اند را هدف
قرار می‌دهد.
> در آمریکا چه خبر است؟
«آلن بدیو» ـ فیلسوف فرانسوی معاصر ـ دو روز پس از انتخاب ترامپ در سال 2016 به عنوان رئیس جمهور آمریکادر یک سخنرانی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس گفته بود:«همچنان که به دیروز و دیشب فکر می‌کردم، یعنی هنگامی که از نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ی آمریکا و پیروزی ترامپ باخبر شدیم، بیت زیبایی از شعر«راسین» فکرم را به خود مشغول کرد:«هنگامه ی هراس شبی ژرف بود.» شاید راسین آینده را پیش چشم داشته است، انتخاب ترامپ را، که رفته رفته با گذشت زمان انکار ناپذیر شده و ژرفای شب انتخابات را به چیزی هول انگیز بدل کرد.


این روزها آن ضد رخداد، فاجعه یا هر نامی که بر آن گذاریم یعنی ترامپ؛ جهانی را در برزخ «چه خواهد شد؟» قرار داده است! این روزها آمریکا صحنه ی کشمکش‌های درونی است، از یک سو بایدن در حال تدارک برای ورود به کاخ سفید است و از سویی دیگر ترامپ و تیم او همچنان بر طبل تقلب و آراء دردسرآفرین می‌کوبند، به دور دنیا سفر می‌کنند و همچنان ایران، چین، کره شمالی، روسیه، ونزوئلا، کوبا و بسیاری از این دست کشورها را به تحریم و برخورد و فشارهای همه‌جانبه تهدید می‌کنند.
الیوت آبرامز اگرچه در تیم ترامپ است اما آمدن بایدن را پذیرفته! او مداخله جویانه برای دولت بعد تصمیم گرفته، می‌گوید:«سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دولت بایدن هم ادامه خواهد داشت.» پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با بایدن تلفنی گفتگو می‌کند، سروصدای روس‌ها به دلیل اقدامات آمریکا علیه پروژه نورد استریم ـ 2
در آمده چین بالاخره به بایدن تبریک می‌گوید، استعفا و برکناری مقامات امنیتی کاخ سفید به قوت خود باقی است اما ترامپ کوتاه‌بیا نیست. او همچنان از اسناد و مدارکی سخن می‌گوید که می‌تواند «ورق انتخابات» را به اصطلاح«برگرداند»! همه ی این‌ها در حالی رخ می‌دهد که آژانس امنیت سایبری و زیر ساخت‌های آمریکا وابسته به وزارت امنیت داخلی و شورای هماهنگی انتخابات این کشور تاکید کردند هیچ گونه سندی دال بر دستکاری نتایج انتخابات نیافته و نیز معتقدند؛ انتخابات سوم نوامبر 2020 آمریکا امن‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا بوده است اما ترامپ است چهره‌ای جنجالی و همچنان غیر قابل پیش‌بینی!
> ترامپ دارد با آبروی خود و آمریکا بازی می‌کند
مجلسی دیپلمات اسبق و تحلیلگر مسائل بین‌المللی برداشت خود از اقدام اخیر ترامپ مبنی بر صدور فرمان اجرایی جهت ممانعت ازسرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌های مرتبط با ارتش چین را حق رئیس جمهور آمریکا دانسته خاطرنشان می‌کند:
این فرمان اجرایی جزء اختیارات رئیس جمهور است. یعنی به عنوان قانون و به تصویب کنگره نرسیده است. اما رئیس جمهور حق دارد فرمانی را صادر کند و این فرمان اجرا می‌شود. موضوع این است که این فرمان به وسیله رئیس جمهور بعدی به همین راحتی که ایشان صادر می‌کند قابل فسخ و نقض است. ترامپ انسان عادی و نرمالی نیست و اکنون تاب از دست دادن این مقام و قدرت را ندارد. با آبروی خود بازی می‌کند که برایش مهم هم نیست و این فرمان‌ها را
صادر می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: روسای جمهور آمریکا در این روزها به احترام رئیس جمهور بعدی معمولا تصمیم‌های مهم نمی‌گیرند و همین‌طور به احترام خودشان که تصمیمی بگیرند و چند روز بعد آن را باطل کنند. خصومت و لجاجت ترامپ با چینی‌ها که واکسن کرونا را ساختند و موجبات سقوطش را فراهم کردند نه از لحاظ سیاسی و نه از لحاظ اخلاقی و سنتی مورد پسند نیست و شرم‌آور است.
مجلسی در واکنش به این پرسش که آیا جنس فرمان اجرایی علیه ایران هم مانند فرمان اجرایی علیه چین است؟ می‌گوید: بله جنس یکی است. منتها در مورد جمهوری اسلامی ایران سوابقی دارد و ایران هم یک رفتاری دارد.
> هر فرمان اجرایی قابلیت لغو ندارد
بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌المللی اما نظر دیگری دارد. وی ضمن اشاره به این مسئله که تمامی فرمان‌های اجرایی قابلیت لغو توسط رئیس جمهور بعدی را ندارد خاطرنشان می‌کند: لغو این فرمان‌ها توسط رئیس جمهور بعدی در مورد ایران قدری سخت‌تر است چون بر اساس فرمانی که ریگان در سال 1980 صادر و ایران به عنوان کانون تروریستی معین کرد فرمان‌هایی که بار مبارزه با تروریست را داشته باشد مقداری مشکل است.
وی تاکید می‌کند این درست است که فرمان‌های اجرایی قانون نیستند اما چون باید پاسخگوی برخی از نهادهای آمریکا باشند ممکن است لغو آن آسان نباشد. به همین دلیل خیلی از آمریکایی‌ها معتقدند که این مسئله باید از اختیارات رئیس جمهور حذف شود. در مورد آمدن مقامات آمریکایی به منطقه خاورمیانه و به خلیج فارس، آقای آبرامز و آقای پمپئو رفتارهایی داشتند که این‌ها مانورهای سیاسی است که در مورد آمدن شان به خلیج فارس بار تاثیراتی بیشتر است به دلیل اینکه اوضاع را آرام کنند یا به آنها توصیه کنند که با آمدن آقای بایدن شما زیر بار نظرات بایدن نروید در واقع به نوعی محکم کاری کردند. از طرفی هم می‌خواهند تا جایی که امکان دارد دولت‌های بیشتری با اسرائیل ارتباط برقرار کنند شاهد این مثال هم اظهارنظری است که پادشاه عربستان مطرح کرده است. در مورد چین هم همین طور است چین به هر حال دشمنی است که از لحاظ تفکرات جمهوری خواهی و عاقبت گرایی به دلیل اینکه آمریکایی‌های جمهوری خواه از تفکر چپ بیزارند و ترامپ هم بایدن را متهم به این مسئله کرد که شما هم چپ افراطی هستید و اگر بدانیم در جامعه جمهوری خواه خیلی حرف بدی است و برایشان رنج‌آور است آن گاه معنای برخی رفتارهای ترامپ را بهتر متوجه خواهیم شد.
> چپ‌های افراطی آمریکا از راست‌های افراطی اروپا خطرناک‌تر هستند
بیگدلی در ادامه چپ‌های افراطی آمریکا را از راست‌های افراطی اروپا بدتر می‌داند تاجایی که خاطرنشان می‌کند کلمه کثیف را برای آنها به کار می‌برند. در تفکری که در جمهوری خواهان وجود دارد همه جز سفیدپوستان را کثیف و گناهکار می‌دانند بنابراین پیروان ترامپ به دو گروه تقسیم می‌شوند یک گروه اکثریت که تفکرات رهایی بخشی دارند و نگاهشان به ترامپ یک نگاه قدسی است و آنها هم همانند ما در حال انتظار به سر می‌برند و منتظر یک منجی هستند که جامعه را از وجود این بیگانگان پاک کند به همین دلیل دیوار مکزیک را کشید و اجازه نداد از کشورهای دیگر وارد آمریکا شوند، گروه‌های دیگری که در اقلیت بسیار پایینی هستند کسانی هستند که تمایلات سیاسی دارند مسائلی که مطرح شده آرا ترامپ بالا رفته و به رقم 72 میلیون رسیده رقم خیلی بالایی است.
> نگاه آمریکای جمهوری خواه به چین و روسیه شیطان انگارانه است
وی ادامه می‌دهد: در مورد چین هم همین گونه است با توجه به اینکه چین سرمایه‌های آمریکایی را جلب و جذب کرده و بیشتر کالاهایش بازار آمریکا را پر کرده است و سبب بیکاری کارگرها شده این هم یک نوع انگ اقتصادی و مالی است که به چین وارد می‌کنند و می‌خواهند فضای آمریکا را نسبت به چین دگرگون کنند و شاید وسیله‌ای برای جذب نیروهای جدیدتر در آینده حزب جمهوری خواه باشد. ترامپ در برابر حزبش مسئولیت دارد. این که گفته می‌شود در سال 2024 می‌آید بعید به نظر می‌رسد چون بدون اجازه حزب اجازه ندارد این کار را انجام دهد و فعالیت انتخاباتی کند. بنابراین نگاه به چین و روسیه نگاه تعصب‌آور و سیاسی نیست بلکه نگاهشان شیطان‌انگارانه است.
این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه افزود: سال‌ها پیش در رادیو شنیدم که گفته شد هم اکنون حضرت رئیس جمهور آمریکا در فرودگاه محقر پکن به زمین نشستند. بعد از چندین ملاقات با مائو در برگشت به فرودگاه فرانکفورت خبرنگاران سوال کردند که شما چهار ملاقات با مائو داشتید یک نگاه هم به صورت او نکردید در جواب گفت من به خاطر مائو به چنین نرفتم بلکه به خاطر 850 میلیون نفر جمعیت چین به این کشور رفتم. از طرفی چون بین چین و شوروی اختلاف به وجود آمده بود آمریکایی‌ها قصد داشتند این فاصله را بیشتر کنند. حزب جمهوری خواه به دنبال بازار می‌گردد تا درآمدهای بیشتری کسب کند. به طور کلی روسای جمهور آمریکا روابط خیلی خوبی با چین نداشند. حتی در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم پیشنهاد می‌کردند که چین و کره شمالی را بمباران
هسته‌ای کنند.
> روسیه شاید، چین هرگز!
بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا نگاه آمریکا به چین دشمنانه‌تر از نگاه به روسیه است؟ اظهار می‌دارد: بله. روسیه به هر حال جزء کشورهای اروپایی آمده است.پوتین و روسیه دیپلماسی می‌دانند و محیط روسیه بازتر شده و دموکراسی گسترش بیشتری پیدا کرده است اما در چین هنوز کنگره مقامات ارشد چین را تعیین می‌کند و مردم در جریان نیستند و تفاوتی بین چین و کره شمالی وجود ندارد بنابراین یک جامعه دربسته‌ای است و آمریکا خوشحال به نظر نمی‌رسد. اینکه کالای چین بازار آمریکا را در بر گرفته است ضربه سنگینی را به آمریکا زد و سالانه 750 میلیارد دلار مبادلات بازرگانی داشتند. آمریکایی‌ها بیشتر ذرت، گندم و سویا صادر می‌کردند اما تمام لباس‌های آمریکایی‌ها، چینی شده بود و این برای آمریکا توهین‌آمیز بود. ترامپ جلوی این مسئله را گرفت و چیزهایی که در آمریکا بود را به چین بازگرداند و از همین جا اختلافات شروع شد. بنده در مصاحبه‌ای گفتم گلاویز شدن آمریکا با چین به نفعش نیست و حالا نیز همین گونه است.
> ترامپ همچنان می‌توان امیدوار باشد
دکتر جلالی کارشناس مسائل آمریکا اما معتقد است ترامپ همچنان می‌توان امیدوار باشد و ادامه می‌دهد: کنگره تشکیل شده از مجلس نمایندگان(435 رای) و سنا(100رای) است. اکثریت آن هم چنان جمهوری خواهان هستند و این فرمان‌های اجرایی می‌تواند تا دو سال بعد از صدور همچنان معتبر باشند. هم چنان که بحث محیط زیست و بحث انتقال کانال نفت و کانال انرژی از کانادا به سمت مکزیک در زمان اوباما و دموکرات‌ها انجام شد اما وقتی ترامپ آمد تا مخالفت خود را اعلام و آن را اجرایی کرد دو سال طول کشید. در مورد ممنوعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ارتش چین باید نگاه را عوض کنیم به دلیل اینکه وزیر خارجه آمریکا نقدی را به دولت کمونیست چین داشت که دموکراسی در هنگ کنگ را
تحت‌الشعاع قرار داد به دلیل اینکه چهار پنج نفر از نمایندگان پارلمان ردصلاحیت شدند و 12 نفر از دموکرات خواهان پارلمان هنگ کنگ مجلس را ترک کردند و از مقام نمایندگی استعفا کردند. بعد از این مسئله در مقابل، چین موضع‌گیری کرد و جنگ تجاری بین آمریکا و چین تا حدودی در دوره چهار ساله گذشته افزایش پیدا کرد یعنی حاکمیت جمهوری خواهان در کاخ سفید باعث ایجاد تنگناهایی برای چین شد این جنگ سیاسی اقتصادی است بین چین و آمریکا که دو ابرقدرت موجود در شرق و غرب هستند.
> مسائل آمریکا را در فضای غیر احساسی و عقلانی بررسی کنید
جلالی ادامه می‌دهد: البته باید در فضای غیر احساسی و عقلانی
تا 14 دسامبر منتظر بود. با توجه به اظهارات آقای ترامپ مبنی بر تقلب(آرا مردگان و آرا مهاجرین که نمی‌توانستد رای دهند) در انتخابات ممکن است دادگاه فدرال که دادگاه عالی آمریکاست بر اساس مستندات رایی دیگر را صادر کند. در حال حاضر 290 رای الکترال برای آقای بایدن ثبت شده که اگر آرا پنسیلوانیا، نوادا و آریزونا تقلب در آن اثبات شود می‌تواند آراء بایدن را به زیر 270 کاهش دهد. جهان اکنون در یک برزخ جنگ بین رسانه‌های قدرتمندی چون CNN و فاکس نیوز است. در واقع کارهایی که آقای ترامپ انجام می‌دهد با این امید است که در یکی دو هفته آینده نتیجه انتخابات به نفع او برگردد. کلام پایانی جمله‌ای است از کتاب «آتش و خشم» که وولف از قول آیلز می‌نویسد:« البته دونالد ترامپ شاید نتواند مانند نیکسون با چین رفتار کند.»