چرا پایتخت را تعطیل نمی‌کنند؟!

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: از آنجا که تهران بزرگ‌ترین شهر، پایتخت و کانون اقتصادی ایران است و این شهر همزمان به عنوان پایتخت سیاسی ایران نیز شناخته می‌شود و رجال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و هنری کشور در آن گردهم آمده اند؛ لذا کانون اصلی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایران نیز هست. در واقع تهران مشاغل فراوانی در زمینه‌های گوناگون دارد و اولین منطقه صنعتی کشور محسوب می‌شود. تا جایی که بر اساس آخرین آمار در دسترس سهم تهران در کل تولید ناخالص داخلی ایران 25 درصد است که با اختصاص نیمی از بخش صنعت کشور به خود، نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. وجود مقر اصلی شرکت ملی نفت ایران، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان در تهران؛ کارخانه «ایران خودرو» بعنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران در تهران و ده‌ها برند صاحب‌نام ملی دیگر از جمله سرمایه‌هایی است که باعث شده تهران حداقل در سال 2016 تولید ناخالص داخلی بالغ بر 101 میلیارد دلار معادل 25 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران را خلق کرده باشد. علاوه بر این تهران هنوز نیمی از بخش صنعت ساخت کشور را به خود اختصاص داده و به همین دلیل نیز پایتخت تجاری ایران
به شمار می‌رود.
همه اینها در حالی است که زیرساخت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام مدیریت شهری که هوشمندسازی شهر تهران و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری‌های جدید و به ویژه ICT را از طریق تولید و فروش Big Data موجود و قابل تولید فراهم کرده است؛ جاذبه‌ها و پتانسیل‌های پرشمار گردشگری، مراکز متعدد و بزرگ آموزشی و پژوهشی مستقر بعنوان موتور محرک ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به منطقه و جهان؛ مراکز معتبر و کیفی متعدد در حال ارائه خدمات درمانی و سلامت اهمیت پویایی این شهر را دو چندان ساخته است. با توجه به همین مهم نیز هست که هفته‌هاست با وجود اظهارات متعدد و موکد مبنی بر شدت جولان ویروس کووید -19 در کشور به ویژه تهران مسئولان در اتخاذ تصمیمی جهت تعطیلی کامل و دو هفته‌ای تهران مردد مانده‌اند و آنها را یارای تصمیم‌گیری نیست!
رضا مردانی کارشناس اقتصادی در خصوص دلایل مقاومت مسئولان در تهران برای تعطیلی کامل و دو هفته‌ای این شهر با وجود مخاطرات رو‌به افزایش شیوع کرونا در پایتخت به خبرنگار «آفتاب یزد» می‌گوید: در این رابطه به طور قطع اقتصاد نقش تعیین‌کننده دارد، چرا که تهران برخلاف شهرهایی مانند استانبول که صرفا پایتخت تجاری آن کشور است؛ همزمان پایتخت اقتصادی و سیاسی ایران است و تعطیلی آن دارای پیچیدگی‌ها و پیامدهای خاص خود نیز است.


وی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1398 حدود 6137 هزار میلیارد تومان بوده است اظهار می‌کند: با فرض رابطه یک چهارمی این میزان برای تهران می‌توان ادعا کرد که سهم تولید ناخالص داخلی تهران حدود 1534 هزار میلیارد تومان بوده است که در صورت تقسیم آن بر مضرب روزهای سال هر روز در پایتخت عدد بسیار درشتی است که شهروندان کشش پذیرش تمام بار آن را ندارند و دولت هم به دلیل کسری بودجه و نبود منابع درآمدی قوی و مکفی امکان تعطیلی فراگیر تمام صنوف و کسبه را نداشته است.
وی همچنین با استناد به اینکه استان تهران در پرداخت مالیات نیز رتبه اول میان استان‌ها را در اختیار دارد و در حال حاضر 4 میلیون مودی مشاغل در نظام مالیاتی کشور وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون نفر از مودیان مشاغل در تهران هستند، می‌افزاید: این در حالی است که باید این نکته را نیز در نظر داشت که استان تهران همانند سایر بخش‌ها، در مصرف سوخت نیز اشتهای زیادی دارد و از مجموع مصرف 4 فرآورده 19.9 درصـد مصرف کل کشـور را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه در این وادی باید پیامدهای این تعطیلی را در زمینه حجم سپرده‌های بانکی ساکنان استان تهران نیز در نظر داشت که ضمن اینکه بالاترین حجم سپرده‌های بانکی را دراختیار دارند، بیشترین وام را نیز دریافت می‌کنند؛ می‌گوید: در این زمینه در هر دو بخش استان تهران در رتبه نخست کشور قرار دارد تا جایی که براساس آمار بانک مرکزی، میزان سپرده‌های بانکی استان تهران در اواخر سال گذشته (98)
۱۳۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است که در قیاس با ۲۵۷۸ هزار میلیارد تومان کل کشور در همان مقطع بیش از 50 درصد است!
مردانی اظهار می‌کند: با این وجود متاسفانه با افزایش میزان مبتلایان و عدم دوراندیشی در سال‌های گذشته در فراهم کردن بیمارستان مکفی و متناسب با نیازهای جمیعتی پایتخت جهت تسهیل خدمات‌رسانی به مبتلایان بیمارهای حاد تنفسی مانند کرونا و همچنین پیامدهای انسانی ابتلای مردم به این ویروس و عدم مراعات آن با وجود توصیه‌های مکرر تداوم روند کنونی نیز برای دولت و نظام اقتصادی پایتخت پرهزینه در آمده و خواهد آمد و اگر تمهید قاطع و فراگیری تا زمان دسترسی به واکسن اخیرا کشف شده اتخاذ نشود خسارتهای اقتصادی روند کنونی نیز اجتناب ناپذیر است.
> یزد؛ الگوی موفق مهار بیماری
در این وادی، یکی از استان‌های موفق و نمونه در مدیریت کرونا که همکاری موثر و سازنده مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر با کسبه و بازاریان موثر واقع شد استان یزد است که واحدهای صنفی خود را در محدودیت ساعتی مقرر تعطیل و به قرنطینه خانگی خود رفتند و همچنین باعث شدند که عموم مردم بعداز ظهرها از خانه خارج نشوند و در قرنطینه بمانند. اقدامی مشارکتی و تحسین برانگیز که موجب شد تا علیرضا حسنی، رئیس اتاق اصناف استان یزد نیز طی نامه‌ای خطاب به روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌های استان یزد و اتحادیه‌های صنفی و اصناف و بازاریان این استان، از این اقدام آنها به عنوان « آفریدن حماسه» یاد کرده و ضمن اعلام دستمریزاد به این اصناف تاکید کند: « از اینکه حاضر شدید نیمی از روز را برای اقتصاد خانواده در بازار فعالیت داشته و نیمی دیگر از روز را برای سلامت خانواده و سلامت عموم مردم واحد خود را تعطیل و به قرنطینه بروید و با این حرکت زیبا و به موقع جلوی رشد بی‌رویه این ویروس منحوس رادر یزد که با شدت تمام در حال انتقال بود بگیرید از تک‌تک شما تشکر می‌نمایم». اقدامی که به همین پیام تشکر بسنده نشد و به‌خاطر همراهی اصناف و بازاریان با ستاد مدیریتی بحران کرونا این استان اعلام کرد: «آقای دکتر دهشیری مدیرکل دادگستری دستور تخفیفات ویژه را برای جرایم نقدی اصناف و بازاریان صادر نمود که شنبه (امروز) نامه به دادگستری و دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف و همچنین اصناف استان ابلاغ می‌شود که در واقع ثمره زحمات و همراهی اصناف و بازاریان با ستاد مدیریت استان است.
به گزارش خبرنگار «آفتاب یزد»، در وقاع پیرو همین توفیق و همکاری نیز شد که غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد با هدف حمایت قضائی ویژه به واحدهای صنفی و کاهش فشار مالی از صنوف، دستگاه قضائی استان حسب شرایط با تخفیف، عفو و یا تقسیط جزای نقدی جرائم سبک و بدون شاکی خصوصی اصناف نیز موافقت کرد.
وی در این رابطه اظهار کرد: نظر به شرایط فوق بحرانی کرونا در استان و همکاری بسیار خوب و موثر واحدهای صنفی جهت رعایت مصوبات ستاد مقابله با کرونا و پروتکل‌ها و کاهش ساعت‌کاری؛ دستگاه قضائی استان در نظر دارد تا حد امکان از فشار مالی متاثر از ویروس کرونا بر واحدهای صنفی در این شرایط حساس بکاهد.
وی تصریح کرد: کلیه اتحادیه‌ها باید به همه واحدهای صنفی مجاز تحت نظر خود ابلاغ نمایند تا چنانچه به علت جرایم سبک و بدون شاکی خصوصی یا با جلب رضایت شاکی صرفا محکومیت جزای نقدی دارند در صورت تمایل، مشخصات کامل و محکومیت خود را به این دادگستری ارسال تا در حد امکان جهت کاهش میزان جزای نقدی یا تقسیط یا پیشنهاد عفو آن از طریق ساز و کارهای قانونی اقدام شود.
این مقام قضائی خاطرنشان کرد: در خصوص واحدهای دارای شاکی نیز چنانچه شورای حل اختلاف صلحی ویژه اتاق اصناف بتواند رضایت شاکی را جلب نماید این تسهیلات شامل حال آنها نیز خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به برخی از مشکلات شیوع بیماری کرونا در جامعه، ابراز داشت: ویروس منحوس کرونا علاوه بر تهدید سلامتی و جان آحاد جامعه، تبعات اقتصادی و تنگناهای معیشتی زیادی را برای مردم ایجاد کرده که باید تا آن جا که ممکن است از آلام و مشکلات مردم کاست.
شاید توصیه او در این زمینه تجربه‌ای باشد که لازم است به صورت فراگیر در تهران و حتی سایر استانها در دستور کار قرار گیرد. وی طرح «ایران همدل و رزمایش مومنانه» را نقطه عطف روزهای سخت کرونایی دانست و بیان داشت: مردم در اجابت فرمان امام و مولای خود زیبایی‌های فراوانی را با کمک‌های خود در رزمایش مومنانه خلق کردند که در این بین نقش اصناف در مشارکت در این حرکت زیبا قابل تحسین بود و حال دستگاههای اجرایی و قضائی نیز باید از اختیارات قانونی خود تا آنجا که اصول و مقررات اجازه داده، با تخفیف و بخشش و رافت، از مشکلات و آلام اصناف همیشه در صحنه انقلاب و نظام اسلامی بکاهند.