کشمکش‌های صدا و سیما و وزارت ارشاد بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی ادامه دارد ترکش اختلاف بر تن «قورباغه»

گروه فرهنگ و هنر – کلاف نطارت بر شبکه نمایش خانگی هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود. حالا مناقشه صدا و سیما و وزارت ارشاد بر صدور مجوز سریال‌های شبکه نمایش خانگی به سردرگمی سریال‌های مبتنی بر این وی‌او‌دی‌ها منجر شده و آخرین ترکشش هم گویا به «قورباغه» هومن سیدی اصابت کرده است.
تاریخچه دعوا بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی شاید به زمانی برگردد که شبکه نمایش خانگی توانست کم‌کم از برنامه‌های صدا و سیما پیشی بگیرد و مخاطبان، به دلیل کاهش کیفیت برنامه‌ها و خصوصا سریال‌های ساخته شده در این سازمان ترجیح دادند تا به سراغ پلتفرم دیگری که خط قرمزهای سلیقه‌ای و بی‌شمار صدا و سیما را ندارد، بروند. اما حالا چند ماهی است که با افزایش چشمگیر مخاطبان شبکه نمایش خانگی دعوا بر سر نظارتش بالا گرفته و روزی نیست که صنفی از اصناف سینما نامه‌ای ننویسند و نخواهند که نظارت بر این شبکه همچنان در دستان وزارت ارشاد باشد.
تقریبا اوایل تابستان اعلام شد سازمان سینمایی تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از سریال‌سوزی قرار نیست مجوز جدیدی برای سریال‌سازی صادر کند اما خبرها از شدت گرفتن اختلافات بین صدا و سیما و وزارت ارشاد بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی حکایت داشتند.
علی ژکان شاید اولین کارگردانی یود که به صراحت از یک بلاتکلیفی پرده برداشته و بیان کرد که برای پیگیری سریالی که قرار بوده در شبکه نمایش خانگی بسازد به او گفته‌اند که دیگر سازمان سینمایی مجوزی صادر نمی‌کند و از «ابتدای تیرماه» متولی صدور مجوز در این حوزه خود صداوسیما شده‌ است. هنوز هم بعد از گذشت چند ماه پروسه دریافت مجوز برای ساخت سریال‌های شبکه خانگی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بسیاری از پروژه‌ها پس از ادعای مالکیت صداوسیما، ناامید از اخذ پروانه ساخت بلاتکلیف مانده‌اند. در این بین تعدادی از سریال ها هم که قبلا مجوز ساخت را از وزارت ارشاد گرفته‌اند یا به شرایط جدید برای دریافت مجوز از ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا») تن داده اند، در شرایط دشوار کرونا و در حالی که هر روز خبری جدید از ابتلای بازیگران یا دیگر عوامل ساخت فیلم و سریال ها به گوش می رسد، به کار تولید مشغولند.


آخرین ترکش این کشمکش‌ها گویا نصیب سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی که قرار است از پلتفرم نماوا در دسترس قرار بگیرد، شده است. در این سریال به نویسندگی، تدوین و کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، بازیگرانی چون نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی و فرشته حسینی بازی می‌کنند.
چند روز پیش، سیدی در اینستاگرامش با کلایه درباره بلاتکلیفی تاریخ پخش سریالش نوشت: «من نزدیک به سه سال از زندگی حرفه‌ای و شخصیم را برای ساخت «قورباغه» گذاشتم. فقط و فقط به دلیل ارزش و احترامی که برای مردم نازنین و حرفه‌ام قائل بودم و هستم، بهترین روزهای عمرم را برای این کار صرف کردم. یک تیم تمام حرفه‌ای برای رسیدن یک نتیجه قابل قبول تمام تلاش‌شان را کردند تا سریالی را در شان و شخصیت مخاطب بسازند. این‌ که موفق بوده‌ایم یا خیر، بحثی موکول به بعد از پخش است.
در جریان باشید این سریال مدتی است که آماده پخش بوده و به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاده. به هر ترتیب اعلام رسمی پخش به آبان موکول شد. که باز به دلایلی ارشاد از ما درخواست کرد که تاریخ پخش را به آذر موکول کنیم. که در نهایت دلخوری به حقِ مخاطبان را در پیش داشت که تیم سریال را بی‌برنامه خطاب کرده‌اند. و اکنون در این لحظه، تهیه‌کننده محترم به بنده رسما اعلام کرده که مجدد امکان پخش در آذر هم وجود ندارد و ما باید به خواسته ارشاد پخش را به اول دی ماه موکول کنیم. چرا؟ من و تهیه کننده بسیار زیاد حسن نیت خود را اثبات کردیم و با شورای پروانه نمایش کمال همکاری را داشتیم. فقط و فقط به دلیل این‌که زحمت چند ساله این تیم دیده شود و مردم بتوانند این سریال را ببینند.
جناب آقای انتظامی، لطفا جوابی صریح به بنده و مخاطبان بدهید. چطور ممکن است که ما با داشتن پروانه نمایش از شورای محترم، همچنان بلاتکلیف بمانیم؟ ما مجبوریم تاریخ پخش را به اول دی موکول کنیم.
کسی هست که این اطمینان را بدهد که دی به بهمن یا اسفند یا به هر ترتیبی به سال بعدی موکول نخواهد شد؟ لطفا بفرمایید در این لحظه سریال «قورباغه» توقیف شده است یا خیر؟»
البته این اولین حواشی مربوط به این سریال نبوده است. اولین حاشیه‌های سریال از یکی از نشست خبری جشنواره فیلم فجر رقم خورد که نوید محمدزاده طی آن اعلام کرد که قرار است چند وقتی فیلم سینمایی بازی نکند و همزمان در برخی رسانه‌های غیر رسمی درباره دلیل این سخن او اینگونه مطرح شد که قرار است برای بازی در یک سریال دستمزد کلانی دریافت کند که به ازای آن بناست در هیچ اثر دیگری حضور نداشته باشد. مدتی بعدتر هم «قورباغه» به عنوان سریالی مطرح شد که این شایعه‌ها درباره آن طرح شده بود؛ شایعه‌ای که البته بعد از چند باری مطرح شدن در رسانه‌های مجازی و حتی رسمی تکذیب شد.
دستمزد نوید محمدزاده البته تنها حاشیه مالی این سریال نبود و بیشترین حاشیه‌ها پیرامون نام علی اسدزاده تهیه‌کننده سریال «قورباغه» می‌چرخد که بسیاری به واسطه رابطه نزدیک وی با محمد امامی که این روزها دادگاه تخلفات مالی او در حال برگزاری است، حضور او در مقام تهیه‌کننده «قورباغه» را دلیل بسیاری از ابهامات مالی و غیرمالی این پروژه می‌دانند.
از دیگر حواشی پیرامون این سریال مساله «پخش و عرضه» آن بود که دو سامانه وی‌اودی داخلی را به اختلافاتی آشکار کشاند و باعث شد خود عوامل سریال هم واکنش‌هایی نسبت به آن داشته باشند.
اتفاقات رسانه‌ای حول این سریال البته خیلی پیش‌تر از مجوز پخش آن شروع شده بود و همین فضاسازی رسانه‌ای نوعی توقع را برای مخاطبان به‌وجود آورد که از تابستان منتظر توزیع سریال باشند. با این حال بعد از این فضاسازی تبلیغاتی، محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، در ابتدای مهرماه اعلام کرد که هنوز این سریال پروانه نمایش ندارد و بعد از این گفت‌وگو بود که پروانه نمایش برای آن صادر شد.
حالا بنابر اعلام رسمی، قرار است این سریال از دوشنبه ۲۴ آذر در پلتفرم «نماوا» به نمایش درآید. اما آیا همچنان مناقشه‌ها بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی قربانی خواهد گرفت یا دیگر سریال‌های در دست ساخت برای این بستر دیگر دچار چنین سردرگمی‌هایی نمی‌شوند؟
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش‌های صدا و سیما و وزارت ارشاد بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی ادامه دارد ترکش اختلاف بر تن «قورباغه» محمدعلی وکیلی بایدن، فرصت یا تهدید؟ خیمه تشکل جدید زیر چتر ریش‌سفیدان برپا خواهد شد؟ حساب و کتاب اصولگرایانه برای انتخابات ۱۴۰۰ تحولات بازار ارز منطقی نبود ایستادگی شایعه‌سازان در مقابل کاهش قیمت ارز واکسن ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت بیم و امیدهای غلبه بر کرونا «ابتکار» وضعیت اقتصاد جهان و ایران را پس از ساخت واکسن کرونا بررسی کرد مسیر اقتصاد ایران در جهان بدون کرونا بالا گرفتن اختلافات بر سر قرنطینه پایتخت تهران در آستانه تعطیلی؟ پرونده‌ای از یک انتخابات بی‌سابقه؛ روندی قانونی که مانع از انتقال قدرت می‌شود چالش‫های دل کندن ترامپ از کاخ سفید فرج‫الله چعب سرکرده گروه تجزیه طلب دستگیر شد پرونده سیاه گروهک تروریستی «حرکه النضال» در گذر زمان رئیس قوه قضائیه: باید با کسی که کیف و موبایل مردم را می‌دزدد برخورد قاطع کرد به مناسبت ۲۰ آبان، روز کیش صورت گرفت استقبال از میهمانان و گردشگران جزیره زیبای کیش در فرودگاه سلامت کارکنان، اولویت اصلی در بحران کرونا در روز گرامیداشت جزیره کیش برگزار شد ایین بهره برداری از پروژه حفاطت کاتود اسکله ۳۵ هزار تنی بندر تجاری کیش