واکسن ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت بیم و امیدهای غلبه بر کرونا

سازمان جهانی بهداشت با انتشار لیستی نام شرکت‌هایی که در زمینه واکسن کرونا تلاش می‌کنند را به طور رسمی اعلام کرد که در این لیست نام واکسن‌های ایرانی نیز به چشم می‌خورد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از حضور واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی خبر داد. کیانوش جهانپور در صفحه توئیتر خود نوشت: «واکسن‌های ایرانی کرونا در جمع فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی»
به گزارش ایرنا، معاون فناوری و تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در خصوص مراحل ساخت واکسن کرونا اظهار کرد: واکسن ایرانی کرونا در حال طی کردن مراحل ساخت است.
رضا ملک‌زاده افزود: ما در مراحل پری کلینیکال این طرح هستیم و هنوز وارد مرحله کارآزمایی بالینی انسانی آن نشده‌ایم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان طولانی نیاز است تا واکسن کرونا ایرانی تولید و وارد بازار شود، گفت: برای فعالیت‌های تحقیقاتی نمی‫توان زمان دقیق اعلام کرد اما محققان ما با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا این موضوع محقق شود، به عبارتی باید تلاش بیشتری کنیم تا مراحل ساخت این واکسن را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
ملک‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا ساخت واکسن کرونا در ایران قدری با کندی همراه است، گفت: ما برخی از زیرساخت‌های لازم را در اختیار نداریم و در تلاش برای ایجاد آنها در کشور هستیم.
وی ادامه داد: هر چند ما دانش ساخت واکسن کرونا را به دست آوردیم اما ایجاد زیرساخت‌های آن هم مهم است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به آن دست پیدا کنیم.
امیدواری برای غلبه بر ویروس کرونا
معاون وزیر بهداشت به ساخت واکسن کرونا توسط یک شرکت آمریکایی اشاره کرد و گفت: اگر این واکسن مورد تایید نهایی قرار گیرد، انسان بر بیماری کووید۱۹ می‌تواند غلبه پیدا کند.
وی ادامه داد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا تصور می‌شد که واکسن ۵۰ درصد ایمنی ایجاد کند ولی ساخت واکسن شرکت دارویی آمریکایی نشان داد که این محصول بیش از ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و این ادعای شرکت آمریکایی مبنی بر مطالعه انجام شده مورد تایید قرار گرفت.‌
ملک‌زاده با اشاره به اینکه این واکسن از تکنولوژی بسیار بالا و پیشرفته برخوردار است، گفت: این واکسن روی تعداد محدودی آزمایش شده و نیاز به آزمایشات بیشتری دارد تا اطمینان حاصل شود که بی ضرر بوده و کارایی لازم را دارد.
وی با اشاره بر این مسئله که این واکسن قسمتی از DNA کووید۱۹ را به بدن انسان وارد می‌کند بیان کرد: این واکسن قسمتی از DNA کووید۱۹ را به بدن انسان وارد می‌کند و بدن شروع به تولید آنتی بادی علیه این ویروس می‌کند و در نتیجه در مقابل بیماری مصون می‌شود‌.
تولید انبوه واکسن کرونا چالش بزرگی است
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بعد از ساخت واکسن کرونا، تولید آن چالش بزرگی است که باید از پیش پا برداشته شود، تا مردم بیشتری از این محصول استفاده کنند.
وی با اشاره به این مساله که همه ساکنان زمین منتظر واکسن کرونا هستند و تولید آن در حجم بالا دشوار است، افزود: در حال حاضر همه ساکنان زمین منتظر واکسن کرونا هستند و تولید آن در حدی که همه از آن استفاده کنند، کار بزرگی است به نظر می‌رسد که حتی یک کشور قادر به انجام آن نیست.
ملک‌زاده افزود: معمولا در این مواقع همکاری بین‌المللی شکل می‌گیرد و کشورهایی مانند هند، برزیل، چین و حتی ایران هم این امکان را دارند که وارد این طرح شوند تا واکسن را برای کشور خودشان تولید کنند.
آغاز تزریق انسانی واکسن کرونای داخلی از خرداد سال آینده
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز با اشاره به زمان تزریق واکسن کرونای داخلی گفت: برای سال آینده این امید را داریم که در یک حد مشخصی از خرداد ماه به بعد تزریق انسانی واکسن کرونا شروع شود.
مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا در گفت‌وگو با ایلنا در رابطه با ساخت داخلی واکسن کرونا بیان کرد: قرار است اردیبهشت ماه سال آینده، تزریق انسانی را در فاز ۳ شروع کنیم و فاز یک و دو را نیز احتمالا قبل از پایان امسال اگر مشکلی پیش نیاید، شروع خواهیم کرد.
وی ادامه داد: برای سال آینده این امید را داریم که در یک حد مشخصی، از خرداد به بعد شروع تزریق انسانی را داشته باشیم.
قانعی درمورد اثر واکسن کرونا، افزود: وقتی واکسن ساخته شود، برای همه قابل استفاده است، ولی در نظر داشته باشید، واکسن آنفولانزا ۶۰ درصد اثر دارد یا واکسن سل خیلی کمتر از این اثر دارد، بنابراین هیچ واکسنی نیست که ۱۰۰ درصد پیشگیری کند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که ما هنوز علم کافی در این مورد نداریم، حتی در دنیا هم علم کافی وجود ندارد که به طور مثال به کودک، فرد باردار و فرد بالغ باید تا چه میزان دوز تزریق کرد و یا اینکه از چه سنی به بعد امکان دارد واکسن اثر نداشته باشد.
قانعی افزود: در سال اول این پاسخ‌ها روشن نخواهد بود، لذا همگام با دنیا کار می‌شود، ولی امکان اینکه ایران سه الی چهار ماه از دنیا عقب‌تر باشد، وجود دارد‌.
وی بیان کرد: واکسن جزئی از پیشگیری است.وقتی کسی واکسن آنفولانزا می‌زند به او گفته می‌شود ماسک بزند، دست‌هایش را بشورد و مواظب باشد تا بیماری منتقل نکند، در واقع یک زنجیره پیشگیری داریم نه یک علاج قطعی، بنابراین اگر هم واکسن کرونا به بازار بیاید در مواردی که شایع شود، باید از سایر موارد پیشگیری مثل ماسک و دست شستن استفاده کرد، اما الان بحث ما در رابطه با واکسن این است که میزان مرگ را کم کنیم تا مردم بتوانند زندگی خود را جلو ببرند.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و عضو کمیته واکسن کرونا برای ریشه‌کنی کرونا باید صبر کرد و اصل انرژی را ما بر روی تولید داخل می‌گذاریم. عضو کمیته واکسن کرونا با اشاره به قیمت واکسن برای ایران، گفت: اگر واکسن چین را با کمترین قیمت حساب کنیم حدود ۱۲ دلار خواهد بود، اما واکسن ساخت ایران حدود ۷ دلار برای ما در می‌آید.
وی تصریح کرد: واکسن چین هنوز وارد فاز ۳ نشده و به محض اینکه واکسیناسیون عمومی شود، تازه مشخص می‌شود که چقدر واکسن تاثیر داشته است و به این شکل روند بررسی جلو خواهد رفت.
سایر اخبار این روزنامه
کشمکش‌های صدا و سیما و وزارت ارشاد بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی ادامه دارد ترکش اختلاف بر تن «قورباغه» محمدعلی وکیلی بایدن، فرصت یا تهدید؟ خیمه تشکل جدید زیر چتر ریش‌سفیدان برپا خواهد شد؟ حساب و کتاب اصولگرایانه برای انتخابات ۱۴۰۰ تحولات بازار ارز منطقی نبود ایستادگی شایعه‌سازان در مقابل کاهش قیمت ارز واکسن ایرانی کرونا در فهرست کاندیداهای واکسن سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت بیم و امیدهای غلبه بر کرونا «ابتکار» وضعیت اقتصاد جهان و ایران را پس از ساخت واکسن کرونا بررسی کرد مسیر اقتصاد ایران در جهان بدون کرونا بالا گرفتن اختلافات بر سر قرنطینه پایتخت تهران در آستانه تعطیلی؟ پرونده‌ای از یک انتخابات بی‌سابقه؛ روندی قانونی که مانع از انتقال قدرت می‌شود چالش‫های دل کندن ترامپ از کاخ سفید فرج‫الله چعب سرکرده گروه تجزیه طلب دستگیر شد پرونده سیاه گروهک تروریستی «حرکه النضال» در گذر زمان رئیس قوه قضائیه: باید با کسی که کیف و موبایل مردم را می‌دزدد برخورد قاطع کرد به مناسبت ۲۰ آبان، روز کیش صورت گرفت استقبال از میهمانان و گردشگران جزیره زیبای کیش در فرودگاه سلامت کارکنان، اولویت اصلی در بحران کرونا در روز گرامیداشت جزیره کیش برگزار شد ایین بهره برداری از پروژه حفاطت کاتود اسکله ۳۵ هزار تنی بندر تجاری کیش