با یک شهر و دو نرخ نمی‌توان به جنگ کرونا رفت

سرویس اجتماعی-مدت‌هاست تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به بالای 400 نفر در روز رسیده است، عددی که شاید تا پیش از این باور نکردنی بود اما گویا بسیاری از مردم همچنانکه به تلفات روزانه 100، 200 و 300 نفری کرونا در کشور عادت کردند، شنیدن قربانی شدن قریب 500 هموطن و داغدار شدن خانواده‌های آنها نیز برای بسیاری عادی شده است. نشانه این موضوع ترددهای غیرضروری فراوان در سطح شهرها از گشت و گذار و مهمانی رفتن تا پاساژگردی است که همچنان شاهد آن هستیم. در این بین اتخاذ تصمیمات مبهم و در مواردی غیرکارشناسانه از سوی ستاد مقابله با کرونا نیز نه تنها اثر مستقیمی بر رام کردن کرونا نداشته است بلکه در مواقعی زنگ خطر اثر معکوس را نیز به صدا درآورده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان مدت‌هاست راه چاره جلوگیری از ادامه طغیان کرونا را تعطیلی حداقلی دو هفته‌ای اعلام کرده‌اند و حتی 65 رئیس‌دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی که از نزدیک شاهد وضعیت اسفناک کرونا و خستگی و پرپر شدن کادر درمانی کشور هستند در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تعطیلی سراسری دو هفته‌ای شدند، از هفته گذشته بنا بر تصمیم ستاد کرونا علاوه‌بر کاهش ساعت کار مشاغل غیر ضروری در تهران و مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت به ساعت 18، در تهران نیز زمان فعالیت حمل‌ونقل عمومی کاهش یافته است. پیش از این در نقد این دو تصمیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باعث متراکم‌تر شدن جمعیت در مراکز خرید در بازه‌های زمانی کمتر و همچنین از بین رفت کامل فاصله اجتماعی در مترو و اتوبوس‌های شهری می‌شود گزارش‌هایی منتشر کردیم، موضوعی که با گذشت چند روز از اجرای آن به ویژه در سیستم حمل‌ونقل عمومی کاملاً مشهود است. در شرایطی که باز هم انتقادات مردم و کارشناسان و رسانه‌ها به این دو تصمیم ادامه داشت و مطالبه تعطیلی دو هفته‌ای در تهران و حتی کشور بیش از هر زمان دیگری مطرح بود، ستاد مقابله با کرونا در جلسه دیروز خود رای به اتخاذ محدودیت‌های جدید به قول آقای روحانی «نه از این شنبه بلکه از شنبه بعد» داد که جزئیات آن در خبرهای همین صفحه درج شده است. یکی از این محدودیت‌ها تعطیلی مشاغل گروه‌های 2،3‌و4 در شهرهای قرمز همچون تهران است که قرار است از اول آذر به اجرا درآید. در این زمینه باید گفت، آنچه برخی مصوبات ستاد کرونا را کم اثر می‌کند نبود ضمانت اجرایی لازم و کافی و فقدان نظارت مستمر بر روند اجرای این مصوبات است.
نمونه این ماجرا اجرای ناقص طرح کاهش ساعت کار مشاغل به ساعت 18 است که به طور قطع می‌توان گفت در روزهای گذشته در ضعیفترین وضعیت و شاید به عنوان توصیه و نه دستور اجرا شده است. انبوه مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلف از مشاغل غیر ضروری که طبق مصوبه ستاد کرونا باید از ساعت 18 تعطیل باشند بدون واهمه از برخورد قانونی تا ساعت‌های پایانی شب باز هستند و هر چند به دلیل ایجاد تراکم جمعیت انتقاداتی به این مصوبه مطرح بود اما عملا در مقیاس بسیار زیاد این قانون به راحتی زیر پا گذاشته شده است. حال سؤال اینجاست که چه ضمانت اجرایی مطمئنی برای اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید وجود دارد؟ چه کسانی مسئولیت نظارت بر فعالیت یا تعطیلی مشاغل ممنوعه را خواهند داشت؟ سؤال دیگر اینکه علت بی‌توجهی ستاد کرونا به ریاست آقای روحانی به درخواست کارشناسان برای تعطیلی دو هفته‌ای و همراه با نظارت و محدودیت‌های شدید تهران به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس و بازیابی توان کادر درمانی خسته و کم رمق چیست؟ برخی معتقدند نگرانی از آسیب دیدگی مشاغل و افراد کم توان از نظر اقتصادی است که مانع اتخاذ این تصمیم شده است، هر چند در محدودیت جدید هم عملاً بسیاری از مشاغل تعطیل خواهند شد، باید گفت آیا اولویت در شرایط کنونی حفظ جان شهروندان و مردم کشور نیست؟ اگر خدای نکرده یک خانواده سرپرست و نان آور خود را به دلیل کرونا از دست بدهد شرایط دشوارتری خواهد داشت یا اینکه محدودیت‌ها مقداری باعث فشار بر این خانواده شود؟ البته نباید فراموش کرد که این وظیفه دولت است که با برنامه‌ریزی درست و دقیق و شناسایی افراد و مشاغلی که از تعطیلی‌ها یا شرایط کرونایی بیشترین آسیب را دیده‌اند از نظر مالی و سایر موارد حمایت کند. موضوع دیگر اینکه اعلام اجرای محدودیت‌های جدید از یک هفته بعد، آن هم در شرایطی که ما روزانه بیش از 11-10 هزار مبتلای جدید و فوت بیش از 400 نفری ناشی از کرونا را در کشور شاهد هستیم به معنی ادامه این روند خطرناک تا یک هفته دیگر است در شرایطی که اکنون روزها و ساعت‌ها برای اجرای محدودیت‌های کنترل‌کننده کرونا و حفظ سلامتی مردم تعیین‌کننده است.
مردم هم وظیفه دارند
اما موضوع دیگر بی‌توجهی برخی از مردم به محدودیت‌ها است. اینکه مغازه داران و گردانندگان مراکز تجاری به ساعت‌های تعیین شده فعالیت بی‌توجهی کرده و از سوی دیگر مردم نیز بی‌توجه به شرایط خطرناک حال حاظر دست از تفریح و خرید غیر ضروری و گشت و گذار خود بر ندارند یعنی کمک به افزایش انتقال بیماری و افزایش جان باختن بیشتر هموطنان، یعنی یتیم شدن کودکان بیشتر و بی‌سرپرست شدن بیشتر خانوادها. انتشار تصاویر تاسف انگیز شرکت انبوه مردم در حراج روز جمعه یک فروشگاه در غرب تهران بدون رعایت حداقل فاصله اجتماعی و به خطر‌انداختن جان خود و دیگران برای خرید یک کالای غیر ضروری مشمول تخفیف از جمله مواردی است که باید برای جلوگیری از تکرار آن فکر جدی کرد. بی‌انصافی است که عده‌ای طی 9- 8 ماه گذشته بیشترین سطح رعایت محدودیت‌ها را در زندگی خود به کار بندند اما عده‌ای با بی‌توجهی به کمترین سطح از پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی همه زحمات آنها و کادر درمان زحمت کش کشور را به باد دهند. گفتنی است، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اعلام کرد در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از یکی از مجتمع‌های تجاری غرب تهران که در آن به دلیل حراج اجناس یکی از فروشگاه‌های این مجتمع تجاری تعداد زیادی از شهروندان در فضای بسته بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای خرید تجمع کرده بودند پلیس تهران بررسی موضوع و حفظ سلامت شهروندان را در دستور کار قرار‌داد و اداره اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت از ادامه فعالیت این واحد صنفی جلوگیری به عمل آورد.
سایر اخبار این روزنامه
حجت‌الاسلام اژه‌ئی بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان و انقلاب استوار ساخت ترخیص 1/2 میلیون تن کالا/ 7 میلیون تن باقی‌مانده معطل چیست؟ ملاحظات اساسی ما درباره توافق قره‌باغ(یادداشت روز) اخبار ویژه تسلط انقلابیون یمن بر پایگاه استراتژیک الماس /خط دفاعی ائتلاف سعودی در هم شکست اگر کامیون‌های کالای قاچاق را آتش بزنند دیگر کسی قاچاق نمی‌کند شهادت 3 مرزبان ناجا در درگیری با تروریست‌ها در شمال غرب کشور با یک شهر و دو نرخ نمی‌توان به جنگ کرونا رفت باید ایرانی‌ها را به صورت مخفیانه و خاموش ترور کنیم هولوکاست اصحاب اُخدود (نکته) اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذر در کشور خبرهای تایید نشده در باره مرگ ایمن الظواهری، سرکرده القاعده اصلاح‌­طلب‌ها فکر می­‌کنند «جو بایدن» بچه شهرری است! با ما در فضای مجازی همراه باشید ترخیص 1/2 میلیون تن کالا/ 7 میلیون تن باقی‌مانده معطل چیست؟ ترخیص 1/2 میلیون تن کالا/ 7 میلیون تن باقی‌مانده معطل چیست؟