مخالفت 137 کشور با تحریم‌ها علیه ایران

گروه سیاسی/ کشورهای عضو گروه 77 در کنار کشورهای بزرگ طرف توافق هسته‌ای از امریکا خواستند تحریم‌هایی را که دولت دونالد ترامپ در امریکا به‌طور یکجانبه به تصویب رسانده است، لغو کند. درخواستی که خطاب آن به «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکاست که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق به شکست ترامپ شد و اعلام کرد که اجرای تعهدات بسیاری از پیمان‌های بین‌المللی را که با خروج ترامپ از آنها متوقف شده بود، از سر خواهد گرفت.
صف‌آرایی کم سابقه‌ای که در ماه‌های اخیر در سطوح مختلف بین‌المللی به نفع ایران شکل گرفته، نشان داد که سیاست ایران برای حفظ برجام تا چه اندازه در تضعیف عملکرد دولت ترامپ برای به بن‌بست کشاندن اجرای این توافق مؤثر بوده است. نباید از یاد برد که چگونه آخرین تحولاتی که در شورای امنیت در واکنش به خواسته امریکا در قبال ایران انجام شد، به جای حمایت از واشنگتن به صحنه بازخواست آن در قضیه برجام تبدیل شد و به انزوای گروه های ایران‌ستیز در درون حاکمیت امریکا انجامید. حالا هم که با حضور «بایدن» و وعده بازگشت او به این توافق، امیدها برای عملیاتی شدن توافق هسته‌ای بیشتر شده است، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای موسوم به گروه 77 که متشکل از گرایشات مختلف و متضاد سیاسی هستند برای همکاری‌های خود با دولت بایدن جهت حفظ برجام ابراز امیدواری کرده و او را برای بازگشت به این توافق ترغیب می‌کنند.
در چنین شرایطی که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند باید موانع روانی لازم را از سر راه لغو تحریم‌ها از میان برداشت و با رویکردی معتدل، مسیر را برای دولت آینده امریکا جهت تحقق منافع اقتصادی ایران هموار کرد و همزمان یک اجماع جهانی برای احیا و اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایجاد شده، برخی گروه‌ها در داخل برجام را توافقی تمام شده تلقی می‌کنند و می‌کوشند با منحرف کردن تجربیات مربوط به توافق هسته‌ای، فضاسازی علیه دستگاه دیپلماسی و قربانی کردن منافع ملی برای منافع جناحی شرایطی را ایجاد کنند که عملاً هیچ مذاکره‌ای برای رفع تحریم‌ها در دوره دولت دوازدهم ممکن نشود. به نظر می‌رسد بر خلاف نگاه این جریان‌ها اغلب کشورهای جامعه بین‌الملل به استقبال لغو تحریم‌ها و رویکرد احتمالی دولت بایدن در قبال برجام و ایران رفته‌اند.
ساز ناکوک نماینده عربستان


در جدیدترین درخواست‌ها از رئیس جمهوری منتخب امریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای کشورهای عضو «گروه ۷۷ به اضافه چین» در چهل و چهارمین اجلاس وزرای خارجه بر برداشته شدن فوری تحریم‌های ضد جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. «گروه ۷۷ به اضافه چین» با ۱۳۶ کشور عضو، بزرگترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. اجلاس وزرای خارجه گروه ۷۷ به علاوه چین به‌طور سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود که امسال به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد. به گزارش ایرنا، در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که روز گذشته در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: وزرای «گروه ۷۷ به علاوه چین» تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود می‌دانند و خواستار لغو فوری این تحریم‌ها هستند.
این در حالی بود که هنگام تصویب این بیانیه، سفیر سعودی در سازمان ملل به طرح مسأله برجام در بیانیه اعتراض کرد و مدعی شد این موضوع از چند سال قبل به ناحق در بیانیه وزرای گروه تزریق شده است. او که کشورش یکی از لابی‌های بزرگ برای خروج ترامپ از برجام بوده است، ادعا کرد با خروج امریکا از برجام، این برنامه شکست خورده است.
در پاسخ به این ادعاها، علی حاجیلاری نماینده ایران در این نشست از این ادعای نماینده عربستان که موضوع برجام با فشار ایران وارد متن این بیانیه شده است، ابراز تعجب کرد و گفت: «ادعای تزریق پاراگراف به متن بیانیه، بیشتر به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ادعای بی‌اساس سعودی مبنی بر عدم ارتباط موضوع با بیانیه وزرای گروه به نوعی توهین به همه‌ وزرای محترم خارجه‌ گروه است.» حاجیلاری تأکید کرد: «یعنی شما معتقدید نزدیک به ۱۴۰ وزیر خارجه تشخیص ندادند که موضوع به بیانیه وزرا ارتباط ندارد و تنها عربستان تشخیص داده است؟»
او در واکنش به این بخش از اظهارات سفیر سعودی مبنی بر لزوم درج واقعیات در بیانیه وزرای گروه، تأکید کرد: «این عربستان نیست که تعیین می‌کند واقعیات موجود چیست و تجربه هم نشان داده است که سعودی تعریف دیگری از واقعیت دارد.»
پیشتر با پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقام‌های اروپایی در کنار روسیه و چین با استقبال از این نتیجه خواستار بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای و حل و فصل اختلافات جاری با ایران شده بودند. بی‌تردید موضوع ایران و برجام یکی از اصلی‌ترین محورهایی است که کشورهای اروپایی انتظار دارند بعد از حضور بایدن در کاخ سفید در دستور کار زودهنگام دولتمردان امریکایی قرار گیرد.