آمادگی ایران برای تقویت قدرت دفاعی عراق

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش فارس، امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دیدار با جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع جمهوری عراق با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت به‌ویژه شهیدان سرافراز سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اظهار داشت: این دو فرمانده حق بزرگی بر گردن ملت‌های ایران و عراق و منطقه و بشریت دارند و رزمندگان محور مقاومت و ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت. امیر حاتمی با بیان اینکه امروز عراق از امنیت بهتری نسبت به گذشته برخوردار است، گفت: از روند سیاسی و ثبات و امنیت عراق و تمامیت ارضی کشور برادر همسایه‌مان کماکان حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفت: در استقرار امنیت در منطقه همکاری‌های خوبی بین دو کشور ایران و عراق در جریان مبارزه با تروریسم برقرار بوده است و آن را الگوی مناسبی ارزیابی می‌کنیم و توسعه و آبادانی عراق را لازمه استقرار ثبات و امنیت در آن کشور می‌دانیم و برای مشارکت در بازسازی و توسعه عراق آماده‌ایم. امیر حاتمی گفت: اراده سیاسی رهبران دو کشور ایران و عراق در بالاترین سطح برای تعمیق روابط گسترده وجود دارد. وزیر دفاع تصریح کرد: ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه محدود به سال‌ها و دهه‌های اخیر نبوده؛ بلکه این شرایط متأسفانه در سده‌های گذشته کمابیش بوده و همه‌ی آن‌ها ناشی از دخالت بیگانگان و قدرت‌های استعمارگر و مستکبر بوده و امروز منطقه، شرایط بسیار حساس و دشواری را سپری می‌کند.
امیر حاتمی گفت: چنانچه مقاومت ملت، نیرو‌های مسلح و دولت عراق و سوریه در مقابل متجاوزان و تروریست‌های جنایتکار نبود چه بسا منطقه وضعیت نامعلوم و خطرناکی داشت. وی گفت: رفتار‌های قدرت‌های بزرگ و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ امریکا نشان داد طرح‌های طولانی مدتی را برای نا امن سازی منطقه طراحی کرده‌اند. امیر حاتمی تصریح کرد: معتقدیم که کشور‌های منطقه باید خود، امنیت منطقه را تأمین و مدیریت کنند و تا زمانی که نیرو‌های فرامنطقه‌ای حضور و دخالت داشته باشند دستیابی به ثبات و صلح امکان‌پذیر نخواهد بود.
وزیر دفاع خاطرنشان ساخت: در این بین روندی که اخیراً شدت بیشتری به خود گرفته روابط پنهانی برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی است که آشکار شده است و آن را خیانت به تمام ملت‌های مسلمان می‌دانیم. امیر حاتمی در ادامه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است این آمادگی را دارد تا برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق را تامین و برآورده نماید.


جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع جمهوری عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران به عنوان کشور دوست، برادر و همسایه اظهار داشت: نخستین هدف ما در این سفر تحکیم و تقویت روابط دو کشور و هدف دیگرمان که با جمعی از فرماندهان عالی رتبه نیرو‌های مسلح عراق در ایران حضور پیداکرده‌ایم آشنایی با دستاورد‌های علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران و کسب تجارب ارزنده در حوزه دفاعی است. وی تصریح کرد: در تلاشیم در سایه تبادلات دوجانبه ایران و عراق توانمندی‌های نیرو‌های مسلح عراق برای مبارزه و نابودی تروریسمی را که همچنان ریشه‌های آن در منطقه فعال هستند، تقویت کنیم و بر این اساس تا نابودی کامل آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
جمعه عناد سعدون گفت: افتخار می‌کنیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن توانستیم داعش را در عراق شکست دهیم و ملت عراق هرگز کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برای بیرون راندن و شکست داعش را فراموش نخواهد کرد و همواره قدردان جمهوری اسلامی ایران برای کمک و حمایت‌های بی دریغ برادرانه از ملت و دولت عراق هستیم.