دستور ویژه رئیس جمهور برای تشدید محدودیت های کرونایی


رییس جمهور گفت: از شنبه آینده اول آذر ماه، در سراسر کشور محدودیتهایی اجرا میشود. به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به لزوم اعمال محدودیت های بیشتر برای مقابله با شیوع این ویروس اظهار کرد: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا میشود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا میشود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت. وی افزود: ظاهر این طرح درست است که با جریمهها و تعطیل مراکز فرهنگی و نظایر آن خود را بروز و ظهور میدهد اما بیشتر یک هشدار برای مردم است که بدانند این ویروس، ویروس فروردین و اردیبهشت نیست. در همه سال امکان شیوع وجود دارد.

رییس جمهور تاکید کرد: امروز چارچوب کلی این طرح مشخص شد که سخنگوی ستاد آنها را برای مردم توضیح خواهد داد و امیدوارم مثل دور اول شیوع کرونا که سرافراز عبور کردیم و همه به هم کمک میکردیم در این دور که سختتر هم هست با سرافرازی عبور کنیم. روحانی با یادآوری اینکه نزدیک ۹ ماه است با معضل شیوع کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه موج جدید این ویروس در جهان ظهور و بروز پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای کشورها و مردم ایجاد کرده است. خیلی از دولتها ناچار شدند که محدودیتها را از نو افزایش دهند، ما هم به همین دلیل در هفتههای اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار در ۴۶ شهرستان حدود ۹۰ شهرستان محدودیت زیادی را ایجاد کردیم. وی با بیان اینکه هدف از این محدودیتها ملموس شدن شرایط فوقالعاده برای مردم است، گفت: ما از شرایط عادی عبور کردیم، همه باید کمک کنند که بتوانیم از این مسئله با کمترین ضرر عبور کنیم و آنچه در مرحله اول مهم است آموزش دادن است؛ ما باید سواد سلامت مردم را بالا ببریم. مردم باید به خوبی بدانند علائم این بیماری چیست. رییس جمهور تصریح کرد: هنوز هم در جامعه افرادی هستند که میگویند من علامتی ندارم، فقط یه درد عضلانی دارم. وقتی باز هم از او میپرسند علامتی داری؟ می گوید یک چند روزی است که حس چشایی و بویایی کار نمیکند معلوم است آموزش به اندازه کافی به مردم داده نشده است. روحانی ادامه داد: مردم فکر میکنند باید تب شدید داشته باشند، فکر میکنند در شرایطی باشند مدام سرفه کنند تا احساس کنند این بیماری سراغ آنان آمده. ما باید سطح آموزش را بالا ببریم و همچنین مردم هم باید اعتماد کامل به ستاد ملی کرونا و قرارگاه داشته باشد این اعتماد هر چه کمتر شود به ضرر ماست. وی تاکید کرد: کاری به صحبتهای اینها که در داخل یا در رسانههای خارجی مصاحبه میکنند و انتقادهای ناپختهای را بیان میکنند، ندارم اما هر چیزی که اعتماد مردم را به ستاد ملی کرونا و به قرارگاه و وزارت بهداشت کاهش دهد به ضرر ماست، به محض این که اعتماد کم شود دقت مردم برای اجرای مصوبات کم میشود. رییس جمهور تاکید کرد: مورد سوم این است که دولت و آنانی که به دولت یاری می رسانند به الزامات پروتکل توجه کنند، وقتی پروتکلی اعلام میکنیم الزاماتی دارد، وقتی میگوییم ماسک بزنید ماسک باید به وفور در اختیار مردم با قیمت ک قرار گیرد، البته هماکنون برای تهیه ماسک توسط مردم مشکلی نیست و مشکلات حل شده است.

روحانی با تاکید بر توسعه دولت الکترونیک، اظهار کرد: وزیر بهداشت میگوید در مقابله با این ویروس، روز برای ما مهم نیست ساعت مهم است ما باید هرچه میتوانیم همه چیز را به سمت فضای دیجیتال و مجازی ببریم که مردم نیازمند این نباشند به ادارات مراجعه کنند. وی تاکید کرد: نیروهای مسلح نیز باید تجهیزات و امکاناتشان در اختیار باشد که البته در اختیار است؛ چرا که خستگی کادر درمان از سوی نیروهای مسلح میتواند کاهش یابد. رییس جمهور ادامه داد: همچنین بیمارستانها و تاسیساتی که برای نیروهای مسلح نیست بلکه برای دولت است ولی مربوط به وزارت بهداشت نیست و مربوط به دستگاه های دیگر است باید همه پای کار بیایند. روحانی تاکید کرد: اگر مصوباتی تایید و ابلاغ شود اما توسط عده و اقلیتی اجرا نشود، باید با آنان برخورد شود. اگر برخورد نشود، کل کار لنگ میشود. بیشترین مسئولیت در اینباره با قرارگاه است. وی با یادآوری اینکه تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: اگر تردد و تجمع کم شود بسیاری از مسائل ما حل میشود. در بسیاری از شهرها افزایش ابتلاها به خاطر تجمع غیرضرور و غیرقانونی است. یک تیم فوتبال برنده شده که دلیلی بر تجمع نمیشود. هر حادثه بعد از دو هفته مراجعه به بیمارستان را افزایش میدهد و بعد از سه، چهار هفته مراجعه به آرامستان را بیشتر میکند.

رئیسجمهور تصریح کرد: در شهری مانند مشهد، اجتماعی درست میشود که رنگوبوی مذهبی داشته اما مجوز نداشته است. مشهد در روزهای گذشته در برخی از روزها از نظر آماری وضعیتی بدتر از تهران داشت، حالا از هر کسی میپرسیم میگویند مجوزی نداشتند. اصل تجمع و تردد غیرضروری را باید رعایت کنیم. روحانی با یادآوری اینکه ۸۰ درصد کسانی که به کرونا مبتلا میشوند علامت روشن ندارند، افزود: چون این افراد علامت ندارند، فکر میکنند سالم هستند اما دیگران را مبتلا میکنند. باید تست تشخیصی را افزایش دهیم. وزارت بهداشت خود را برای این کار آماده کرده و دولت آماده یاریرسانی است. شرکتهای دانشبنیان هم کمک میکنند تا کیتهای تشخیصی که در زمان کوتاه جواب دهند را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: فرد مبتلا باید از جامعه جدا شود. برای جداسازی فرد باید در مکانی قرنطینه شود و اگر این کار رخ نداد، باید با آن فرد برخورد کرد. در ردیابی بیماران وزارت ارتباطات نیز باید کمک کند. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقتی این مراحل را پیش میبریم اما موثر نمیشود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیتها هستیم و تصمیمات کلی درباره محدودیتها گرفتیم که از اول آذر اجرایی شود. البته ریزهکاریهایی در این طرح وجود دارد که این هفته تعیین میشود و قرارگاه و وزارت بهداشت بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن برعهده دارند.