تدابیر جدید برای مدیریت کرونا از تست سریع تا ردیابی و قرنطینه بیماران

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید نمکی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان هلال‌احمر در راستای مدیریت و مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما وارد موج‌های دوم و سوم کرونا شدیم، ساده‌انگاری و بی‌توجهی به این بیماری بود.
نمکی افزود: در جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب داشتیم، ایشان تکالیف جدیدی را بر عهده دستگاه‌های مسئول گذاشتند که شامل سرفصل‌هایی نو و مبارک بود. تشکیل قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا از اقدامات خوبی بود که با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب انجام شد به طوری که تا قبل از تشکیل قرارگاه مصوبات ما به طور کامل اجرایی نمی‌شد و یک بال مدیریت کرونا در اختیار ما نبود و با یک بال بسته و شکسته مواجه بودیم که با تشکیل قرارگاه، روند اجرای مصوبات سامان یافت.
وی خاطرنشان کرد: تکلیف دومی که رهبر معظم انقلاب به عهده ما گذاشتند، تعیین مصادیق مقابله با کرونا بود و این حرکت باعث شد تا با همکاری وزارت کشور، مجموع پروتکل‌های مقابله با بیماری تدوین شود که مورد تأیید رئیس‌جمهور قرار گرفت.
علت دیر اجرا شدن مصوبات ستاد کرونا


وزیر بهداشت با اشاره به دیر اجرا شدن مصوبات ستاد کرونا اظهار داشت: یکی از دلایل دیر اجرا شدن این مصوبات، فراهم نبودن مقدمات اجرایی آن بود، لذا اجرای آن به اول آذرماه موکول شد و ما هم ترجیح دادیم به جای اینکه اقداماتی را با عجله و نیم‌بند اجرا کنیم، کمی دیرتر و به طور کامل اجرای آن را انجام دهیم.
نمکی ادامه داد: اگر این بسته مقابله با کرونا به طور کامل اجرایی نشود، تنها با اعمال محدودیت‌ها نمی‌توانیم جلوی پیشرفت این بیماری را بگیریم لذا در همین راستا طرح تشدید غربالگری و پیگیری افراد مشکوک به کرونا را در دستورکار قرار دادیم.
وی با‌ اشاره به اینکه در اوایل شروع بحران کرونا تعداد تست‌های تشخیصی روزانه از 12 هزار عدد به 28 هزار عدد رسید و 78 میلیون ایرانی در این طرح غربالگری شدند، گفت: خوشبختانه در مرحله بعدی نیز ما توانستیم 34 میلیون نفر دیگر را غربالگری کنیم و در مدت زمان کمتر از 60 روز میزان ضریب‌اشغال تخت‌های بیمارستانی را به 20 درصد برسانیم و آمار مرگ و میر در کشورمان نیز به زیر چهل نفر برسد که این موضوع یک رکورد تاریخی ملی برای ایران عزیز است.
وزیر بهداشت در توضیح اجرای طرح جدید اظهارداشت: امروز به دنبال آن هستیم که روش‌های گذشته را با شدت بیشتری دنبال کنیم و با استفاده از امکانات و تجربه‌ای که کسب کردیم باید در اجرای دقیق پروتکل‌ها بیش از پیش نظارت داشته باشیم.
نمکی افزود: از این پس بیماریابی زودرس را اجرایی خواهیم کرد و تست‌های روزانه که اکنون به 40 هزار عدد رسیده با تولید کیت‌های داخلی و وارد کردن کیت‌های کره‌ای به 100 هزار هدف خواهد رسید، به طوری که با این روش می‌توانیم در مدت زمان بیست دقیقه تست را انجام دهیم و تکلیف بیمار مشکوک به کرونا را مشخص کنیم.
وی خاطرنشان کرد: از این تست‌ها برای رانندگان وسایل حمل ونقل عمومی، پرسنل دستگاه‌های دولتی، افراد دارای ریسک بالا و مشکوک و همچنین برای کنترل ورودی‌های کشور استفاده خواهد شد و به دنبال این هستیم که از حداقل 10 نفر از نزدیکان هر کیس مثبت، تست کرونا بگیریم.
وزیر بهداشت گفت: اما مرحله بعدی پس از شناسایی بیماران، موضوع قرنطینه است که با کمک وزارت ارتباطات به سامانه‌ای مجهز شدیم که افراد مشکوک را دنبال کنیم، همچنین با کمک وزیر گردشگری هتل‌ها و محل‌هایی را برای نگهداری افرادی که بضاعت مالی مناسبی ندارند یا شرایط قرنطینه ماندن در منزل را ندارند، درنظر گرفته‌ایم که در این طرح جدید از آنها استفاده خواهیم کرد.
جزئیات تست‌های کرونای جدید اعلام شد؛
سریع و ارزان
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استفاده از کیت‌های تشخیص کرونای سریع را در دستور کار قرار داده است که هم در حدود ۲۵ دقیقه نتیجه آن مشخص می‌شود و هم هزینه‌اش یک سوم تست PCR است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مسئولان وزارت بهداشت معتقدند برای سرعت بخشیدن به غربالگری کرونا راهی جز استفاده از کیت تشخیص سریع نداریم و اهمیت کیت‌ تشخیص سریع در تداوم استفاده از آن، شناسایی به موقع بیماران و اطرافیان آنها و قرنطینه بیماران است.
میزان حساسیت آزمایش‌های تشخیص سریع حدود 78 درصد آزمایش‌های مولکولی یا PCR است که تولید این کیت‌ها در کشور آغاز شده است. علاوه‌بر این کیت‌های تشخیص سریع بهتر است برای موارد سرپایی استفاده
شود.
اگر هزینه تولید داخل این کیت‌ها حدود یک دلار تمام شود، انجام صد هزار آزمایش روزانه، هزینه‌ای حدود صد هزار دلار خواهد داشت. باید توجه کنیم که اهمیت استفاده از آزمایش ‌های تشخیص سریع، در تداوم آن است و در نتیجه باید تلاش شود که قیمت تمام شده این آزمایش‌ها در کمترین میزان باشد.
البته رئیسی معاون امور بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی کرونا قیمت تست‌های سریع را حدود 5 دلار اعلام کرده است.
پیش از این خانم لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم گفته بود در حالی که هموطنان برای تست‌های PCR باید 500 تا 700 هزار تومان هزینه کنند، هزینه تست‌های سریع کمتر از 250 هزار تومان خواهد بود ضمن اینکه پیگیری‌ها برای پوشش بیمه‌ای این تست‌ها در حال انجام است. ضمن اینکه برخلاف تست‌های PCR که نتیجه آن زمان بر است، تست‌های سریع، درمدت 25 تا 30 دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند.
همچنین مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت هم درباره کیت‌های سریع، گفت: شورای عالی بیمه سلامت، کاهش قیمت تست تشخیص مولکولی کرونا را تصویب کرده و منتظر تصویب این مصوبه در هیئت دولت و ابلاغ آن هستیم.
سیامک سمیعی افزود: قیمت انجام تست تشخیص کرونا (تست مولکولی پی سی آر) در بخش خصوصی اکنون حدود ۵۸۰ هزار تومان است البته برخی آزمایشگاه‌ها به بهانه‌های واهی هزینه‌های بیشتری از مردم می‌گیرند که تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. در مورد انجام تست‌های سریع آنتی ژن کرونا در بخش خصوصی هنوز تصمیمی گرفته نشده، چون هنوز کیت‌های آن وارد کشور نشده و به همین علت هنوز تعرفه‌ای برای انجام تست سریع کرونا در بخش خصوصی تعیین نشده است.
قرار است تست‌های تشخیص سریع از هفته آینده در طرح غربالگری عمومی مورد استفاده قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت هفت روایت از سوءتدبیرهای شگفت(یادداشت روز) اخبار ویژه شلیک 5 موشک به سرزمین‌های اشغالی /۴ موشک به هدف خورد تدابیر جدید برای مدیریت کرونا از تست سریع تا ردیابی و قرنطینه بیماران تلاش شبانه‌روزی محققان ایرانی برای کشف واکسن کرونا اردوکشی خیابانی هواداران ترامپ با شعار؛ رأی من کو؟! کلید حل مشکلات در پاستور، بهارستان و میرداماد است نه ویرجینیا، میشیگان و آریزونا هدف لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری دولت و قطع وابستگی به نفت است قطعاً انتقام خون شهید سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت رؤیای آمریکا تعبیر نخواهد شد/آمریکا در پی سلطه است نه مذاکره سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست وندی شرمن: دولت بایدن باید اهرم‌های فشار بر ایران را افزایش دهد برجام تحریم‌ها را رفع نکرد اما نفس مذاکره دستاورد بزرگی بود! صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت