کلید حل مشکلات در پاستور، بهارستان و میرداماد است نه ویرجینیا، میشیگان و آریزونا

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۲۵ آبان ماه به ریاست محمدباقر قالیباف و با دستور کار لایحه یک‌فوریتی تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شد. «محمدباقر قالیباف» در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت: انتخابات اخیر آمریکا و حوادث قبل و بعد از آن اتفاقی عبرت‌آموز بود. آمریکایی که سال‌ها مشکلات ساختاری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را با قدرت رسانه‌ای‌اش پنهان کرده بود، این روزها بدون روتوش در مقابل افکار عمومی جهان به نمایش گذاشته شد.
وی بیان کرد: آمریکای واقعی که در کنار قوت اقتصادی و نظامی خود درگیر شکاف‌های عمیق اجتماعی و تبعیض‌های ساختاری است، فاصله بسیار زیادی با آمریکای نمایشی دارد و تصویر واقعی امروز، روند رو به افول آمریکا را در مقابل چشمان مستضعفان جهان به نمایش گذاشت و با شکسته شدن هیمنه ایجادشده، روند افولش را سرعت بخشید.
از شکست قاتل سردار خوشحالیم
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی متذکر شد: همان گونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سیدحسن نصرالله گفت «ما از شکست قاتل شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خوشحالیم» و همه با چشمان خود دیدند کسی که در این دنیا ندای أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی سر دهد، بر اساس سنت الهی در دنیا و آخرت خوار و خفیف می‌شود. ما نظام فاسد حاکم بر آمریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراج سربازان آمریکایی از منطقه می‌دانیم اما از کوچکی و زبونی صادرکننده فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می‌شویم.وی تأکید کرد: هر چند که از شکست ترامپِ قمارباز خوشحالیم اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. تصمیمات ما باید مستقل از رفتن‌ها و آمدن‌ها باشد و تصمیمات ما است که پایه‌های اصلی اقتصاد کشورمان را می‌سازد و قدرت ما را مشخص می‌کند و باید باور کنیم کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند یا عزا بگیرد.


قالیباف اظهار داشت: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و تولید ملی به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به آریزونا، جورجیا و میشیگان؛ پس به مردم آدرس غلط ندهید.
سوءمدیریت
اصلی­‌ترین دلیل مشکلات کشور
وی ادامه داد: مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور، سوء‌مدیریت، دست روی دست گذاشتن، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی و ناهماهنگی بین نهادهای سیاستگذار و مجری است و این سوءمدیریت‌ها باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای مهم دنیا به ویژه کشورهای همسایه، منطقه و آسیا شده است.
رئیس ‌مجلس با تأکید بر اینکه لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد، تصریح کرد: واقع‌بینی حکم می‌کند که لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سوزی و تولید قدرت، ساده‌اندیشی است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که ایران و همه مردم به ویژه طبقه مستضعف را قوی کنیم.
قالیباف افزود: اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخ تولید و ‌اشتغال را به حرکت درآوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، قطعاً دشمن از اعمال فشار بیشتر علیه کشورمان ناامید خواهد شد. همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج از دشمن را دارد، فرصت‌سوزی است. مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد و مشخص است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا ادعا می‌کند که سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد و همین تمایز، سیاست‌های متفاوتی را در چهار سال پیش‌رو در آن کشور رقم خواهد زد.
رئیس ‌مجلس گفت: آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد، لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست و ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم که فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این نیز اجرایی شده است و درست است که «بایدن» با «ترامپ» فرق دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد. وی گفت: بایدن نفر دوم دولت اوباما و تنظیم‌کننده اصول سیاست خارجی آن دولت بود و تیم کارشناسی و تصمیم‌ساز او عمدتاً همان تیم دولت اوباما است و مردم ایران فراموش نکرده‌اند که دولت اوباما- بایدن چگونه با ایجاد ساختارهایی پیچیده برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اقدام کردند و زمانی که در به نتیجه رسیدن از این تحریم‌ها شکست خوردند، مجبور شدند که وعده رفع تحریم‌ها را بدهند.
رئیس ‌مجلس تصریح کرد: ترامپ نیز بر مبنای همان ساختار تحریمی توانست فشارها را بیشتر کند و آن چیزی را درو کرد که اوباما و بایدن کاشتند و هنوز سوابق بدعهدی و جواب منفی دولت اوباما- بایدن به تلاش شرکت‌های اروپایی برای گرفتن تضمینی مکتوب برای تجارت با ایران در کارنامه آنها وجود دارد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که «جان کری» پس از این جواب منفی، با فریبکاری دلیل عدم رفع عملی تحریم‌ها را، تصمیم شرکت‌های اروپایی اعلام کرد.
اصلاح ساختار بودجه در اولویت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با اولویت بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه با ۱۸۱ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. محسن زنگنه در این باره، گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و به احتمال زیاد قوانین مجلس یازدهم خواهد بود و طی ماه‌های گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌ مجلس شورای اسلامی تهیه شده است.
رئیس ‌کمیته اصلاح ساختار با‌ اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه، متذکر شد: مقام معظم رهبری در سال ۹۷ از مجلس و دولت خواستند که اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار قرار دهند. اصلاح ساختار بودجه با اصلاح چند ماده و تبصره امکان‌پذیر نیست و یکی از کارهای زیربنایی است که می‌تواند ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را حل کند. زنگنه افزود: اگر از گام دوم انقلاب، سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های کلان ۵ ساله صحبت می‌کنیم، ظهور و بروز آنها در بودجه است و بنابراین اصلاح ساختار بودجه امری حیاتی است. اصلاح ساختار بودجه در ۱۲ بند ارائه شده و مواد این طرح با هماهنگی دولت تدوین شده است و با توجه به فرصت محدودی که تا زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم، لازم است این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد.
رئیس ‌کمیته اصلاح ساختار بودجه تاکید کرد: در این طرح به اصلاح منابع، شفافیت منابع، ارتباط مالی شرکت نفت و دولت، اصلاح زیرساخت فروش نفت خام و الزام دولت به ارسال فهرست‌های مالی پرداخته شده است.
محمدباقر قالیباف درباره طرح اصلاح ساختار بودجه، گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه در دستور جلسه بعدی صحن علنی قرار می‌گیرد و این سیاست‌ها و احکام بودجه فقط برای سال ۱۴۰۰ نیست.
رانت در توزیع نهاده­‌های دامی
علی خضریان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درخصوص مشکلات تامین ارز و توزیع نهاده‌های دامی را قرائت کرد.
وی گفت: تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز شامل جو، ذرت و کنجاله سویا برای پرورش دام و طیور برای تقویت تولیدات داخلی بسیار ضروری و پراهمیت است. این نهاده‌ها در برخی از کشورها مانند آمریکا، کانادا، برزیل، آرژانتین، اوکراین و هند تولید و از طریق واردات به دست بهره‌برداران فعال صنعت دامپروری می‌رسد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: اعمال نظر سلیقه‌ای و رانت موجود در روند تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی موجب هدررفت ارز دولتی و ایجاد بازار سیاه شده است.
در بخشی از این گزارش آمده: «این کمیسیون با توجه به شکایات وارده و همچنین وظیفه نظارتی خود، در راستای شناسایی عناصر موثر در بروز بحران کمبود و توزیع ناعادلانه نهاده‌های دام و طیور، حل مشکلات دامداری‌ها و مرغداری‌های کشور برای دسترسی سریع به نهاده‌های دامی و سرانجام کنترل روند افزایشی قیمت گوشت و مرغ، جلسات فشرده‌ای را با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذی‌ربط نظیر وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، اتحادیه‌ها، فعالان و صاحب‌نظران صنعت دام و طیور با هدف رسیدگی به طرز کار و احصاء عناصر تهدیدکننده‌ صنعت مذکور برگزار نمود و برای شناخت کامل موانع و همچنین عوامل نارسایی‌ها و برای برون‌رفت از مشکلات کنونی، سؤالاتی را برای دستگاه‌های ذی‌ربط ارسال و پس از دریافت پاسخ‌های آنان، اقدام به تهیه گزارش حاضر نموده است.»
در بخش پایانی این گزارش در بیان «عوامل موثر در عدم توازن واردات و توزیع نهاده‌های دامی» آمده: «دولت: الف- کم‌توجهی ریاست محترم جمهور و معاون اول ایشان به درخواست‌های وزارت جهادکشاورزی و هشدارهای وزارت اطلاعات با ‌اشاره به حساسیت موضوع تأمین ارز مناسب برای واردات و توزیع نهاده‌های دامی و عدم ابلاغ دستورات لازم و به موقع». این گزارش می‌افزاید: «عدم نظارت بر عملکرد وزارتخانه‌های مرتبط و بانک مرکزی و نیز عدم توجه به کاهش سنگین ذخایر استراتژیک نهاده‌ها. دولت مکلف است به میزان 2/5 میلیون تن کنجاله و ذرت تحت عنوان ذخایر استراتژیک را در انبارهای سطح کشور ذخیره نماید که این میزان در شهریورماه ۱۳۹۹ به میزان ۶۹ هزار تن سویا و ۲۳۰ هزار تن ذرت رسیده است.»
سایر اخبار این روزنامه
صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت هفت روایت از سوءتدبیرهای شگفت(یادداشت روز) اخبار ویژه شلیک 5 موشک به سرزمین‌های اشغالی /۴ موشک به هدف خورد تدابیر جدید برای مدیریت کرونا از تست سریع تا ردیابی و قرنطینه بیماران تلاش شبانه‌روزی محققان ایرانی برای کشف واکسن کرونا اردوکشی خیابانی هواداران ترامپ با شعار؛ رأی من کو؟! کلید حل مشکلات در پاستور، بهارستان و میرداماد است نه ویرجینیا، میشیگان و آریزونا هدف لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری دولت و قطع وابستگی به نفت است قطعاً انتقام خون شهید سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت رؤیای آمریکا تعبیر نخواهد شد/آمریکا در پی سلطه است نه مذاکره سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست وندی شرمن: دولت بایدن باید اهرم‌های فشار بر ایران را افزایش دهد برجام تحریم‌ها را رفع نکرد اما نفس مذاکره دستاورد بزرگی بود! صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت