سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مورد اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه گفت: یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها با توجه به جایگاه و شرایط ایران در منطقه، صدور خدمات فنی و مهندسی است و می‌توانیم برای تقویت آن تلاش کنیم. امروزه می‌توانم بگویم که به یک حرکت انقلابی در امر صدور خدمات فنی و مهندسی نیاز داریم.
وی افزود: این خدمات می‌تواند به شمال آفریقا، کشورهای شبه‌قاره هند، و نقاط دیگر ارائه شود. حمایت‌های قانونی، سیاسی، پولی و مالی برای تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی ضروری است.
انصاری در مورد یکی از درخواست‌های وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: یکی از درخواست‌های ما تقویت صندوق ضمانت صادرات بوده که باید به همراه بانک توسعه صادرات به صدور خدمات فنی و مهندسی کمک کنند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد دستورالعمل ابلاغی به سفارتخانه‌های ایران در کشورها نیز گفت: به نمایندگی‌ها اعلام شده است که در صورت بروز مشکلات نقل و انتقال مالی، می‌توانند از تهاتر برای تقویت مناسبات اقتصادی استفاده کنید.


دستور رئیس‌جمهور برای «تهاتر»
وی از دستور رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌ها برای مبحث تهاتر خبر داد و اظهار داشت: بیش از دو سال است که وزارت خارجه از تمام سازمان‌ها درخواست می‌کند که مبحث تهاتر را جدی بگیرند. از چند ماه پیش رئیس‌جمهور به میدان آمد و همه وزارتخانه‌ها را موظف کردند.
او می‌گوید: با بحث تهاتر، کشورها می‌توانند به راحتی با ما همکاری داشته باشند. در همه کشورهای منطقه شرق و غرب آسیا، آمریکای لاتین و غیره این کار عملی است.
در مورد پول‌های بلوکه‌شده در کره‌جنوبی؛
 در حال مذاکره با مقامات کره هستیم
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات صورت‌گرفته درخصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی نیز گفت: وزارت امور خارجه خط‌مقدم تلاش‌ها بوده و در حال مذاکره با مقامات کره هستیم. حتی درخواست ما از کره‌ای‌ها این بود که در حوزه کالاهای انسان‌دوستانه و دارو معامله انجام شود. روزنه‌هایی پیدا شده که اصلاً برای ما قانع‌کننده نیست ولی به نظر می‌رسد که کره‌ای‌ها نیز به دنبال روزنه‌ای هستند که بتوانیم از این منابع استفاده کنیم. ما می‌خواهیم در ازای پول نقد از آنها از بازار کره با وون کره خرید داشته باشیم. قدم‌های بسیار کوچکی از سوی کره برداشته شد که امیدواریم این قدم‌ها ادامه دار باشد و تحرک جدی داشته باشند.
انصاری همچنین از مقررات ویژه برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور به‌خصوص در مورد بورس خبر داد و گفت: به‌زودی مقررات جدیدی به نفع ایرانیان خارج از کشور هم در حوزه سرمایه‌گذاری و هم در سرمایه‌گذاری در بورس به وجود می‌آید.
وی در مورد سند جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز می‌گوید: آن سندی که در رسانه‌ها منتشر شده است، سند موضوع مذاکره ایران و چین نیست؛ سند موضوع مذاکره خیلی متفاوت است. زمینه‌های همکاری آن سند که بیرون آمده بود، اقتصادی بود اما سند نهایی در بخش‌های مختلف قضائی، مجلس و... دو کشور ورود کرده است.
به گزارش مهر، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مورد همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه‌های اقتصادی نیز اظهار داشت: ما از گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم و هم صادرات و واردات کالا جریان داشته است. خوشبختانه این مسئله همچنان و در همه مسائل ادامه دارد. ما تنوع صادرات و واردات به ونزوئلا داریم و ادامه نیز خواهد یافت.
سایر اخبار این روزنامه
صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت هفت روایت از سوءتدبیرهای شگفت(یادداشت روز) اخبار ویژه شلیک 5 موشک به سرزمین‌های اشغالی /۴ موشک به هدف خورد تدابیر جدید برای مدیریت کرونا از تست سریع تا ردیابی و قرنطینه بیماران تلاش شبانه‌روزی محققان ایرانی برای کشف واکسن کرونا اردوکشی خیابانی هواداران ترامپ با شعار؛ رأی من کو؟! کلید حل مشکلات در پاستور، بهارستان و میرداماد است نه ویرجینیا، میشیگان و آریزونا هدف لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری دولت و قطع وابستگی به نفت است قطعاً انتقام خون شهید سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت رؤیای آمریکا تعبیر نخواهد شد/آمریکا در پی سلطه است نه مذاکره سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست وندی شرمن: دولت بایدن باید اهرم‌های فشار بر ایران را افزایش دهد برجام تحریم‌ها را رفع نکرد اما نفس مذاکره دستاورد بزرگی بود! صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت