برجام تحریم‌ها را رفع نکرد اما نفس مذاکره دستاورد بزرگی بود!

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد به مدیرمسئولی الیاس حضرتی کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم روز گذشته در مطلبی با عنوان «مذاکره مذاکره است» نوشت: «شاید حتی مهم‌تر از خروجی تلاش این سال‌های دستگاه دیپلماسی دولت، نفس انجام مذاکرات بود که در شکل و شمایلی اصولی و در سطحی کم‌نظیر میان ایران و 6 قدرت جهانی انجام گرفت. شکل و شمایلی حرفه‌ای که چنانچه اشاره شد، فارغ از دستاوردها و نتایج آن‌که دست‌کم در موضوع بحث که همان رفع تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران باشد، ملموس و مشخص بود، در نحوه انجام مذاکرات نیز به‌نحوی مدیریت شد که شأن طرف ایرانی مذاکرات در حالی هم‌سطح و هم‌پای طرفین غیر ایرانی مذاکرات رعایت شود که آن‌سوی میز نه یک کشور بلکه چندین قدرت‌های عضو شورای امنیت و البته نماینده اتحادیه اروپا مشغول رایزنی در بالاترین سطح بودند.»
گفتنی است مدعیان اصلاحات از سال 92 رفع همه مشکلات اقتصادی و حتی آب خوردن مردم را هم به توافق هسته‌ای منوط کردند و وعده دروغ رفع تحریم‌ها دادند اما سیف به دستاورد تقریباً هیچ برجام و عراقچی به دستاورد نزدیک صفر آن اعتراف کردند. این طیف که ظرفیت‌های عظیم داخلی را پای وعده‌های پوچ آمریکا و اروپا سوزاند و دیپلماسی را به آمریکا و اروپا محدود کرد، هنوز هم برای جنازه برجام در حال دستاوردتراشی است. این جریان سیاسی هیچ برنامه‌ای برون‌رفت از مشکلات کشور ندارند. همچنین تعریف و تمجید از تیم مذاکره‌کننده در حالی است که این تیم از خطوط قرمز نظام در مذاکره عبور کرد. لازم به یادآوری است که احمد توکلی گفته بود؛ «وقتی وزیر امورخارجه برای توضیح توافق به مجلس آمد، من نماینده مجلس بودم. آقای ظریف پشت تریبون ادعا کردند که «بر اساس برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.» من چهار سؤال به ریاست مجلس، علی لاریجانی دادم که از این چهار سؤال، سه تای آنها در جلسه قرائت شد. یکی از سؤالات من این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته شده است Suspend این کلمه به معنای تعلیق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرند و به آقای ظریف نشان دهند. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی‌اش تمام شده و آن پایین نشسته بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلاً ندیده بودم!» باور می‌کنید؟»
برجام بهترین سند بین‌المللی است!


روزنامه زنجیره‌ای آرمان در مصاحبه با محمد‌هاشمی، عضو کارگزاران سازندگی به نقل از وی نوشت: برجام، بهترین سند بین‌المللی است که جمهوری اسلامی پس از انقلاب داشته است. حال بدعهدی آمریکا به‌ویژه شخص ترامپ، بحث جداگانه‌ای است چراکه ترامپ نه‌تنها از برجام بلکه از بسیاری توافقات بین‌المللی ازجمله یونسکو و معاهده پاریس و غیره خارج شده است.
در ادامه مطلب آمده است: اگر اصلاح‌طلبان در دولت روحانی مذاکره کردند و به نتیجه مطلوب رسیدند، نتیجه‌ای که بسیاری از مقامات و مسئولان کشور، شخصیت‌های سیاسی، و فرهنگی در زمان خودش، آن را تأیید کردند و برجام را بهترین سند دانستند اما در مقابل تجربه جلیلی هم قرار داشت که مذاکره در بغداد و ترکیه و غیره تجربه‌های ناموفقی بود.
هاشمی در پاسخ به اینکه چرا اصولگرایان به‌یک‌باره به مذاکره علاقه‌مند شده‌اند؟ اضافه کرد: ما در کشور دو سه جناح سیاسی داریم؛ ازاین‌رو در هر جناحی دو گونه نگاه می‌تواند وجود داشته باشد. نگاه اول این است که آن‌هایی که کشور، نظام و منافع کشور را در نظر می‌گیرند مصلحت را در این می‌بینند که مذاکره‌ای انجام دهند. نگاه دوم این است که هر جناحی منافع جناح خودش را در نظر بگیرد و به مردم، کشور و نظام کاری ندارد ازاین‌رو اگر این رویکرد دوم باشد، مذاکره ممکن است نتیجه دیگری به دنبال داشته باشد یا در انتخابات آینده، تأثیر داشته باشد. ازاین‌رو یک جناح ممکن است به دنبال مذاکره باشد و اگر این جناح مذاکره کنند خوب است اما اگر جناح مقابل مذاکره کنند بد است؛ بنابراین این نگاه، نگاه ملی و کشوری و بر اساس منافع نظام نیست بلکه بر اساس منافع جناحی است.
لازم به ذکر است که مدعیان اصلاحات به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که اولاً) مگر توافق برجام فقط با آمریکایی‌ها بود که با خروج ترامپ از بین برود؟ ثانیاً) این چه توافقی است که وابسته به آمدن و رفتن یک رئیس‌جمهور در یک کشور باشد؟ و ثالثاً) چرا اروپایی‌ها به برجام وقعی نگذاشتند و صرفاً به وعده و فریب بسنده کردند؟ و رابعاً) نتیجه سندی که مدعیان اصلاحات آن را بهترین سند بین‌المللی می‌دانند چه چیزی جز تشدید تحریم و تهدید علیه جمهوری اسلامی بوده است.
اگر باهوش باشیم، جو بایدن فرصت است!
عضو شورای مرکزی کارگزاران در یادداشتی در روزنامه سازندگی با اشاره به انتخابات آمریکا نوشت: در راستای استفاده از هوش سیاسی و دیپلماتیک باید به سمت استفاده از فرصتی به نام جو بایدن برویم پیش از آنکه به نفع ملت باشد، می‌تواند به سود همه تمام شود. چون اگر بتوانیم مذاکرات مجدد را در دستور کار قرار دهیم و به موازاتش تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی و معیشتی مرتفع شود بخشی از اعتماد ازدست‌رفته ملت‌ترمیم خواهد شد.
وی نوشت: پیروزی بایدن می‌تواند یک فرصت جدی را برای دولت فراهم کند که کشور از شرایط کنونی خارج شود. اینجاست که باید مسئله استفاده از هوش سیاسی را جدی گرفت.
در این مطلب آمده است: با پیروزی بایدن یک پالس مثبت دیپلماتیک به ایران و جهان ارسال شده است؛ پالس مثبتی که می‌تواند بخشی از فشار روانی و وضعیت اقتصادی، معیشتی درونی جامعه را خنثی کند و یا حداقل تعدیل نماید.
تورم، رکود و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم
سازندگی نوشت: به‌هرحال کشور در شرایط فعلی با انبوهی از مشکلات اقتصادی از تورم و رکود افسارگسیخته گرفته تا بیکاری و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم و همچنین تشدید شیوع کرونا مواجه است و در این شرایط نباید به سمتی حرکت کرد که دولت جدید آمریکا نیز وارد دور جدید لجبازی و تحریم بشود.
اظهارات مدعیان اصلاحات مبنی بر فرصت بودن «جوبایدن» در حالی است که بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران در دوران دموکرات‌ها پایه‌گذاری و اعمال شد. روز گذشته «وندی شرمن»، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در دولت اوباما و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکایی که احتمالاً یکی از گزینه‌های کابینه جوبایدن است، در مصاحبه‌ای گفت: «مذاکره‌کنندگان ایرانی خیلی سرسخت هستند و باید تا جایی که می‌توانیم در مذاکره اهرم فشار در اختیار داشته باشیم.»
سرِ تیم مذاکره را همین دموکرات‌ها کلاه گذاشتند
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «صف‌آرایی کم سابقه‌ای که در ماه‌های اخیر در سطوح مختلف بین‌المللی به نفع ایران شکل گرفته، نشان داد که سیاست ایران برای حفظ برجام تا چه‌اندازه در تضعیف عملکرد دولت ترامپ برای به بن بست کشاندن اجرای این توافق مؤثر بوده است. نباید از یاد برد که چگونه آخرین تحولاتی که در شورای امنیت در واکنش به خواسته آمریکا در قبال ایران انجام شد، به جای حمایت از واشنگتن به صحنه بازخواست آن در قضیه برجام تبدیل شد و به انزوای گروه‌های ایران‌ستیز در درون حاکمیت آمریکا انجامید. حالا هم که با حضور «بایدن» و وعده بازگشت او به این توافق، امیدها برای عملیاتی شدن توافق هسته‌ای بیشتر شده است، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای موسوم به گروه ۷۷ که متشکل از گرایشات مختلف و متضاد سیاسی هستند برای همکاری‌های خود با دولت بایدن جهت حفظ برجام ابراز امیدواری کرده و او را برای بازگشت به این توافق ترغیب می‌کنند.»
ارگان دولت افزود: «در چنین شرایطی که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند باید موانع روانی لازم را از سر راه لغو تحریم‌ها از میان برداشت و با رویکردی معتدل، مسیر را برای دولت آینده آمریکا جهت تحقق منافع اقتصادی ایران هموار کرد و همزمان یک اجماع جهانی برای احیا و اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایجاد شده، برخی گروه‌ها در داخل برجام را توافقی تمام شده تلقی می‌کنند و می‌کوشند با منحرف کردن تجربیات مربوط به توافق هسته‌ای، فضا‌سازی علیه دستگاه دیپلماسی و قربانی کردن منافع ملی برای منافع جناحی شرایطی را ایجاد کنند که عملاً هیچ مذاکره‌ای برای رفع تحریم‌ها در دوره دولت دوازدهم ممکن نشود. به نظر می‌رسد بر خلاف نگاه این جریان‌ها اغلب کشورهای جامعه بین‌الملل به استقبال لغو تحریم‌ها و رویکرد احتمالی دولت بایدن در قبال برجام و ایران رفته‌اند.»
اولاً، سیاست منفعلانه حفظ برجام به هر قیمت که تداوم رویکرد خسارت‌بار رسیدن به توافق به هر قیمت است، ضمن سوزاندن فرصت‌ها و ظرفیت‌های شگرف داخلی، آمریکا و اروپا را در بدعهدی و گستاخی، جری‌تر کرد. ثانیاً، عدم همراهی ظاهری اروپا با آمریکا در شورای امنیت به دلیل حفظ ایران در برجام و اجرای تعهدات ایران به طرز یکطرفه و تداوم فشار حداکثری آمریکا بود. طیف مدعی اصلاحات در حالی رأی ممتنع اروپایی‌ها به قطعنامه ضدایرانی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به عنوان لطف و دلسوزی فاکتور می‌کنند که تعهد برجامی اروپا، ایستادن عملی مقابل تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی بوده اما اروپا به طور تمام عیار در تحریم ایران با آمریکا همراهی کرده است. ثالثاً، طبق وعده بزک کنندگان برجام، لغو تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی و گشایش اقتصادی هدف توافق هسته‌ای بوده است نه تقابل ظاهری اروپا و آمریکا. تحریم تسلیحاتی نیز همان سال 94 باید لغو می‌شد اما تیم مذاکره‌کننده ایران تحریم پنج ساله را به شکل داوطلبانه (!) پذیرفته است. رابعاً، همین دموکرات‌ها سر تیم مذاکره‌کننده را کلاه گذاشتند و در روز اجرای برجام، با تحریم و عهدشکنی، توافق را نقض کردند و تعهدات نیم بند خود را زیر پا گذاشتند. پایه‌گذار تحریم‌های حداکثری، دموکرات‌ها در دولت اوباما بوده‌اند و بیشتر تحریم‌هایی که توسط ترامپ اعمال می‌شود، برآمده از تحریم‌های کاتسا و آیسا است. خوشبینی مجدد مدعیان اصلاحات به دموکرات‌ها و تقلای مذاکره دوباره بوی خیانت می‌دهد.
دست زنجیره‌ای‌ها و کانال مانش در یک کاسه!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود نوشت: «در هفته‌های گذشته تراژدی مرگ خانواده‌ای ایرانی در کانال مانش که به امید رسیدن به انگلیس و زندگی بهتر مهاجرت کرده بودند، تیتر رسانه‌های خارجی شد؛ خانواده‌ای پنج‌نفره که هرگز به مقصد نهایی نرسیدند و زودتر ازآنچه فکرش را می‌کردند، به ایران بازگشتند.»
این گزارش افزوده است: «هرچند پیکر شیوا، رسول، آنیتا و آرمین، به ایران رسید اما دریای مانش، آرتین 15 ماهه را پس نداد تا تعداد مفقودان سردشتی این حادثه به سه نفر برسد. حالا سردشت همیشه چشم‌به‌راه کودکی است که خانواده‌اش در آرزوی زندگی بهتر او را از میان جنگل‌ها و کوه‌ها گذراند و به فرانسه رساند. سه‌ماه پیش بود که خانواده پنج‌نفره رسول زندگی‌شان را فروختند، به برادرها و خواهرهایشان از زندگی رنگین و بهتری گفتند که در انگلستان چشم‌انتظارشان بود. بسیاری از اقوام آن‌ها، تجربه مهاجرت غیرقانونی را داشتند. دو خواهر شیوا مدت‌ها بود که در سوئیس و بلژیک زندگی می‌کردند و برادر کوچک‌تر شیوا هم چندماهی بود که در ترکیه مترصد فرصت برای پیوستن به خواهرانش بود. آنها هم برای اینکه بتوانند از کار فصلی، بی‌پولی و تلخ‌کامی نجات پیدا کنند، زندگی‌شان را فروختند و در یک چمدان کردند تا خوشبختی [!] را به بچه‌هایشان هدیه بدهند.»
در ادامه این نوشتار آمده: «چرا رفتند؟ این سؤال را من می‌پرسم و او [برادر متوفا] می‌گوید: «کار نبود. شهرهای مرزی وضعیت بدی دارند. سردشت هم سال‌هاست اوضاعش خراب است. رسول کارگر بود. برای کارگر یک روز کار هست و یک روز نیست...»
روزنامه زنجیره‌ای شرق که روزی مدیرمسئولش در مصاحبه‌ای به‌صراحت گفت باید به بزک برجام می‌پرداختیم اکنون نیز به بزک غرب و اروپا مشغول است. در سطرهای بالا بارها عناوینی مانند خوشبختی و یا آینده‌ای خوب برای کسانی که به غرب مهاجرت کنند آمده است. این جماعت با بزک غرب و ارائه تصویری غیرواقعی در این قبیل حوادث به‌غایت تلخ سهیم هستند.
به این خبرها که اکثراً توسط سایت‌های هم‌طیف روزنامه شرق منتشر شده دقت کنید: «ایسنا: پس از مدت‌ها، نرخ بیکاری انگلیس از ۴ درصد گذشت. مرکز آمار انگلیس اعلام کرد که شمار بیکاران این کشور در سه‌ماهه منتهی به جولای با ۱۰۴ هزار نفر افزایش به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید. نرخ بیکاری نیز با ۲/ ۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱/ ۴ درصد رسید. این نرخ بیکاری از اکتبر سال ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.»
«خبرگزاری آناتولی در لندن: اعمال محدودیت‌های پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا که از 23 مارس در انگلستان آغاز شد، فشارهای جدی بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. طبق برآوردهای بانک مرکزی انگلیس (BoE) این کشور به سمت عمیق‌ترین بحران 300 سال گذشته در حال پیشروی است. بانک مرکزی انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود شیوع ویروس کرونا باعث انقباض 25 درصدی اقتصاد کشور در سه‌ماهه دوم سال شده و امسال ممکن است اقتصاد کشور تا 14 درصد انقباض یابد.»
سایر اخبار این روزنامه
صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت هفت روایت از سوءتدبیرهای شگفت(یادداشت روز) اخبار ویژه شلیک 5 موشک به سرزمین‌های اشغالی /۴ موشک به هدف خورد تدابیر جدید برای مدیریت کرونا از تست سریع تا ردیابی و قرنطینه بیماران تلاش شبانه‌روزی محققان ایرانی برای کشف واکسن کرونا اردوکشی خیابانی هواداران ترامپ با شعار؛ رأی من کو؟! کلید حل مشکلات در پاستور، بهارستان و میرداماد است نه ویرجینیا، میشیگان و آریزونا هدف لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش تصدی‌گری دولت و قطع وابستگی به نفت است قطعاً انتقام خون شهید سلیمانی را از قاتلان او خواهیم گرفت رؤیای آمریکا تعبیر نخواهد شد/آمریکا در پی سلطه است نه مذاکره سند ایران و چین فقط اقتصادی نیست وندی شرمن: دولت بایدن باید اهرم‌های فشار بر ایران را افزایش دهد برجام تحریم‌ها را رفع نکرد اما نفس مذاکره دستاورد بزرگی بود! صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت صدها هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت