پذیرش تلویحی شکست ترامپ

پس از گذشت حدود دو هفته از تاریخ ۳ نوامبر (۱۳ ابان) روز انتخابات آمریکا، سرانجام دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز یکشنبه با انتشار یک پیام توییتری برای اولین‌بار پیروزی جو بایدن در انتخابات را تلویحا تایید کرد. با این وجود، ترامپ همچنان از طرح نظریه‌های توطئه دست برنداشت و بار دیگر سیستم انتخابات کشورش را به تقلب متهم کرد. وی در حساب کاربری توئیتر نوشت: «او(بایدن) برنده شد زیرا در انتخابات تقلب شد. هیچ ناظر یا مراقبی اجازه ورود نیافت، رای‌ها توسط یک شرکت خصوصی متعلق به چپ گراهای افراطی موسوم به دومینیون با اعتباری بد و تجهیزاتی ناقص دسته بندی شد، تجهیزاتی که حتی نمی‌توانند در تگزاس (که من با اختلاف در آن پیروز شدم) مورد تائید قرار گیرند. رسانه‌های جعلی و ساکت و سایر موارد!» پذیرش تلویحی شکست در شرایطی است که ایالت‌های پنسیلوانیا، جورجیا و میشیگان برای تایید نتایج انتخابات آمریکا آماده می‌شوند و تیم انتخاباتی ترامپ هم به شکایت در دادگاه‌ها با ادعای تقلب ادامه می‌دهد، ترامپ تنها ۹ روز دیگر فرصت دارد تا این شکست انتخاباتی را به نفع خود تغییر دهد.
تیم انتخابات ترامپ چندین شکایت در ایالت‌های مهم با ادعای وقوع تقلب انتخاباتی به جریان انداخته است اما دادگاه‌ها این ادعاها را رد کرده و تاکید دارند که کمپین ترامپ سندی در اثبات این ادعاها ارائه نمی‌کند.
به موازات سماجت ترامپ برای حفظ کاخ سفید ، تنش‌ها در جامعه ایالات متحده نیز افزایش یافته است. در جریان راهپیمایی روز شنبه صحنه‌های خشونت‌بار و خونباری در نزدیکی کاخ سفید رقم خورد. گروه راست افراطی نئوفاشیست موسوم به «پراود بویز» و حامیان ترامپ با گروه‌های جناح چپگرا چندین دقیقه درگیر شدند تا اینکه سرانجام پلیس سر رسید.  دست‌کم ۲۰ معترض بازداشت شده و یک مرد جوان هم از ناحیه پشت با چاقو هدف اصابت قرار گرفت. دو پلیس هم حین تلاش برای جدا کردن گروه‌های درگیر مصدوم شدند. با بالا گرفتن درگیری‌، مواد محترقه و بطری هم به سمت طرفداران ترامپ پرتاب شد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک سری پیام‌های توییتری نوشت: «آنتیفای آشغال شنبه به تجمع حامیان ترامپ آمد تا به مردم حمله کند چون این مردم شدیدا مقابله کردند. آنتیفا تا شب صبر کرد تا ۹۹ درصد بروند تا به مردم بی‌گناه «ماگا» (آمریکا را دوباره با عظمت کنیم) حمله کند. پلیس دی.سی کارت را انجام بده و عقب‌نشینی نکن!»


از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داده که تیم بایدن به دلیل تاخیر در اعلام پیروزی او در انتخابات و تعویق فرآیند انتقال قدرت توسط اداره خدمات عمومی که مسئول این امر است قصد دارد به اقدامی قانونی دست بزند. یکی از مسئولان تیم انتقالی بایدن در تماس تلفنی با رسانه‌ها توضیح داده که زمان آن رسیده تا اداره خدمات عمومی، رئیس‌جمهور منتخب را به رسمیت بشناسد زیرا در غیر این صورت با اقدام حقوقی از سوی تیم بایدن مواجه خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند که از منظر حقوقی اقدامات ترامپ عملا بی‌تاثیر است. در قانون اساسی آمریکا نظارت و پیشبرد انتخابات برعهده هر پنجاه ایالت این کشور نهاده شده و هر ایالتی در این زمینه قوانین خود را دارد. ترامپ می‌تواند نتیجه اعلام شده انتخابات در ایالت معینی را نپذیرد و علیه آن به دادگاه شکایت کند. موضوعی که او هم اکنون نیز به دنبال آن است. ظاهرا ایالات متحده آمریکا با پدیده‌ای جدید روبرو است. ترامپ صراحتا در مقابل رسانه‌ها و مردم آمریکا ساختار انتخاباتی آمریکا را به تقلب و دروغ متهم می‌کند. این نشان می‌دهد که آمریکا با شخصیتی روبه‌رو است که به هیچ قانونی پایبند نیست و صرفا فردگرایی و منافع خود را دنبال می‌کند. هرچند بعید است تلاش‌های ترامپ و شکایت‌های وی راه به جایی ببرد با این حال شخصیت منحصر به فرد و قانون‌گریز وی به همراه پشتوانه رای بالا ممکن است ترامپ را به سمت رفتارهای هیجانی بکشاند علاوه بر این ترامپ می‌تواند مشروعیت دولت‌ آینده ‌آمریکا را هم زیر سوال ببرد. در این شرایط باید دید دولتمردان و ساختار سیاسی آمریکا چگونه می‌توانند وضعیت دوقطبی شده جامعه آمریکا و رفتارهای ترامپ را مدیریت کنند.