بودجه چوب ادب سیاستمدارانی است که شعار می دهند


گروه سیاسی/ «با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد»؛ این موضع معاون اول رئیس جمهوری است که معتقد است برخلاف دیدگاه‌هایی که منکر اثرات اساسی تحریم بر اقتصاد کشور می‌شوند و دولت را سرمنشأ همه مشکلات معرفی می‌کنند؛ عملکرد دولت روحانی در مواجهه با تبعات تحریم‌ها و در مقایسه با موقعیت مشابه دولت‌های دیگر قابل دفاع است. به این ترتیب اسحاق جهانگیری بدون اشاره مستقیم به سخنان رئیس مجلس با این سخنان، موضع‌گیری روز یکشنبه محمدباقر قالیباف را پاسخ داد که با اشاره به فهرستی از مشکلات اقتصادی کشور گفته بود این مشکلات به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. جهانگیری همچنین تعیین تکلیف‌هایی را که این روزها از سوی مجلسی‌ها و مشخصاً رئیس مجلس درباره لایحه بودجه می‌شود نیز بی‌پاسخ نگذاشت و با تشریح رویکرد دولت در تدوین لایحه بودجه و یادآوری اهمیت بحث‌ها و دیدگاه‌های کارشناسی و نه هیجانی و پوپولیستی برای تدوین لایحه بودجه گفت که «بودجه، چوب ادب سیاستمداران است بویژه سیاستمدارانی که شعار می‌دهند! بودجه، همه را ادب می‌کند و سر خط می‌آورد.‌»
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری که در هفتادوپنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت با اشاره به سیاست دولت در تدوین بودجه سال 1400 و ارائه آن در زمان مقرر به نمایندگان تأکید کرد که تدوین بودجه سال آینده کشور و جهت گیری‌های اصلی با محوریت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
جهانگیری در سخنان خود با بیان اینکه تجربه من به عنوان فردی که هم در دولت و هم در مجلس فعالیت کرده‌ام می‌گوید؛ بودجه چوب ادب سیاستمداران بویژه سیاستمدارانی است که تنها شعار می‌دهند. وی گفت: منابع و مصارف در لایحه بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. نمی‌توان ذهنی و خیالی منابع کشور را افزایش دهیم. متأسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می‌شود با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف‌ها جامه عمل پوشاند.


او در این‌باره افزود: برخی می‌گویند منابع گمرکی را افزایش بدهیم، کسی که این حرف را می‌زند نشان می‌دهد که کمترین آشنایی با اقتصاد ندارد زیرا این دست محاسبه‌ها موجب افزایش قیمت همه کالاها در کشور می‌شود. باید آشکارا و شفاف به مردم بگویند درآمدی که از این تصمیم حاصل می‌شود، پیامدهای آن تورم و افزایش سرسام‌آور قیمت همه کالاها خواهد بود. جهانگیری در عین حال ابراز امیدواری کرد؛ بودجه سال آینده، نقطه آغاز تفاهم و همکاری دولت و مجلس جدید باشد و اگر منابعی وجود داشته باشد که از چشم دولت دور مانده باشد و معرفی شود، قدردانی خواهیم کرد و منابع جدید را برای کمک به زندگی و معیشت مردم صرف خواهیم کرد. او با اشاره به اینکه تحریم‌ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سال‌جاری وارد کرده است، گفت: به فضل الهی این دوره سخت را پشت‌سر خواهیم گذاشت و تصور دشمنان ایران که فکر می‌کردند ایران دچار کسری بودجه شدیدی شده و اقتصادش فرو خواهد ریخت، باطل خواهد شد.
مجادله با یکدیگر گره‌ای از زندگی مردم باز نمی‌کند
معاون اول رئیس جمهوری با یادآوری اینکه با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها که بر دولت و ملت ایران گذشت با همتی که مدیران کشور در موضوع بودجه از خود نشان دادند، موفق شدیم تاکنون از این مرحله عبور کنیم گلایه کرد که برخی نمی‌خواهند قدر این زحمات را بدانند و حرف‌هایی را بر زبان جاری می‌کنند که جز دلسرد کردن مدیریت کشور ثمری ندارد.
با این حال او در ادامه با تأکید بر اینکه همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، گفت: ما شرایط کشور و مردم را در موضعگیری‌های خود لحاظ می‌کنیم و می‌دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مسأله گره‌ای از زندگی آنان باز نمی‌کند.
جهانگیری سپس به بیان دلایل آماری خود برای دفاع از عملکرد دولت برخلاف نظر منتقدان پرداخت و گفت: کارنامه این دولت قابل مقایسه با هر دولت دیگری در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است. برای مقایسه می‌توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت که در این دو برهه کشور با تحریم‌های بین‌المللی مواجه بود. البته دولت قبل در آن مقطع بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که از محل آن ۲۱۰ میلیارد دلار درآمد در اختیار داشت اما درآمد دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار خود تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بود. او با تأکید بر اینکه با کلی‌گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی‌دهد، اظهار داشت: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریباً صفر بود در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۱۱.۲ کاهش یافت.
جهانگیری این دستاوردها را تنها مربوط به تغییرات مدیریتی دانست و گفت: کسانی که می‌گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است این دو مقطع زمانی را که شرایط کشور از لحاظ تحریم‌های بین‌المللی یکسان بوده است مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور رخ داد.
دولت اجازه نداد اقتصاد کشور فرو بپاشد
معاون اول رئیس جمهوری سپس با تبیین برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای مقاوم کردن اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های خارجی پرداخت و گفت: در دوره جدید تحریم‌ها که باید به واقع از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، امریکایی‌ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند، ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج فارس نشانه‌های تصمیمات آنها بود، البته برخی اتفاقات را نمی‌توان در مقطع کنونی بیان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه‌ریزی‌هایی برای کشور انجام داده بودند اما دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.
جهانگیری در عین اشاره به مقاومت دولت در برابر فشارها از تحمل مشکلات از سوی مردم به عنوان مقاومتی یاد کرد که در تاریخ ماندگار خواهد شد.
جهانگیری در ادامه سخنان خود پیرامون لایحه بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ و جهتگیری‌های اصلی آن گفت: کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در تنظیم بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد و البته این به معنای آن نیست که ما از سهمیه و حق صادرات نفتی خود چشم پوشی کنیم. دولت ایران هیچ گاه از حق ملت خود نخواهد گذشت. هنر مدیریت این است که این درآمدها را در جای خود هزینه کند و در بودجه جاری قرار ندهد.
بر همین اساس معاون اول روحانی صادر کنندگان غیرنفتی را سربازان خط مقدم در این جنگ اقتصادی توصیف کرد و گفت: حمایت از صادر‌کنندگان از جهتگیری‌های بودجه سال آینده خواهد بود و ما قدردان آنها هستیم. او همچنین تأکید کرد که بودجه سال آینده در راستای ایجاد امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان تدوین می‌شود و واردات کالاهایی مانند گندم تنها برای حفظ و افزایش میزان ذخایر استراتژیک کشور انجام می‌شود.
او با تأکید بر اینکه یکی دیگر از رویکردهای بودجه سال آینده ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری خواهد بود، گفت: در دوره جدید تحریم‌ها دولت بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا را در فهرست کالاهای لوکس قرار داد و واردات آنها را ممنوع کرد اما متأسفانه برخی برای زیر سؤال بردن عملکرد دولت می‌روند و به موردی در فهرست‌های وارداتی دست پیدا می‌کنند و آن را بزرگنمایی می‌کنند در حالی که در دوره تحریم‌های قبل در دولت گذشته به طور رسمی خودروهای لوکسی نظیر پورشه وارد کشور می‌شد.
حمایت از معیشت محرومان جهتگیری اصلی بودجه 1400
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت حمایت از معیشت محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و نیز کمک به معیشت بیکارانی که از بیمه برخوردار نیستند در بودجه سال ۱۴۰۰، گفت:‌ حمایت از اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه در بودجه سال آینده از جهتگیری‌های اصلی خواهد بود. رسیدگی به حقوق کارکنان و بازنشستگان و متناسب‌سازی دستمزدها و دریافت‌ها در راستای عدالت بنیانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تدوین بودجه سال آینده لحاظ خواهد شد.
او سپس یادآورشد: ما می‌دانیم وضع زندگی کارمندان و کارگران دشوار است و آنها به سختی زندگی خود را اداره می‌کنند، در این شرایط دشوار اقتصادی تلاش کردیم که به میزان قابل توجهی حقوق کارمندان اداری و بازنشستگان افزایش یابد، خوب است که منتقدان مقایسه کنند در آن شرایطی که بیش از ۲ میلیون بشکه نفت با قیمت‌های بالا صادر می‌شد چه میزان به حقوق کارمندان و بازنشستگان اضافه کردند.