معاون اول رئیس جمهوری: دولت مانع فروپاشی ایران شد

معاون اول رئیس جمهوری گفت: قانون بودجه چوب ادب سیاستمدارانی است که تنها شعار می دهند. منابع و مصارف در بودجه کشور موضوعی واقعی است و باید با آن منطقی برخورد کرد. متاسفانه برخی مسائلی که در حال حاضر عنوان می شود با ده برابر بودجه کنونی نیز نمی‌توان به آن حرف ها جامه عمل پوشاند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در هفتادوپنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اهمیت بودجه سال ۱۴۰۰ کشور گفت: بودجه سال آینده کشور و جهت گیری های اصلی آن باید با محوریت سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین شود.
وی با اشاره به اینکه تحریم‫ها و شیوع کرونا فشارهای مضاعفی بر بودجه کشور در سال جاری وارد کرده است، گفت: به فضل الهی این دوره سخت را پشت سر خواهیم گذاشت و تصور دشمنان ایران که فکر می‫کردند ایران دچار کسری بودجه شدیدی شده و اقتصادش فرو خواهد ریخت، باطل خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکن نیست، گفت: ما شرایط کشور و مردم را در موضع گیری های خود لحاظ می کنیم و می دانیم که مردم در شرایط سخت کنونی از مسئولان خود انتظار دارند که به فکر زندگی و معیشت آنان باشند نه اینکه سرگرم دعوا و مجادله با یکدیگر شوند چرا که این مساله گره‫ای از زندگی آنان باز نمی کند.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مکرر گفته ام کارنامه این دولت قابل مقایسه با هر دولت دیگری در سالهای پس از انقلاب اسلامی است، گفت: برای مقایسه می توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت که در این دو برهه کشور با تحریم های بین المللی مواجه بود. البته دولت قبل در آن مقطع بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می کرد که از محل آن ۲۱۰ میلیارد دلار درآمد در اختیار داشت اما درآمد دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم ابتدایی آغاز بکار خود تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بود.
جهانگیری با تاکید بر اینکه با کلی‫گویی و شعار در کشور اتفاقی رخ نمی دهد، اظهار داشت: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریباً صفر بود در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۱۱.۲ کاهش یافت.
جهانگیری اظهار کرد: در دوره جدید تحریم ها که باید به واقع از آن به عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، آمریکایی ها به دنبال فروپاشی ایران بودند و حتی تا آنجا رفتند که جنگ نظامی را نیز چاشنی کار خود کنند، ترور سردار شهید سلیمانی و برخی اتفاقات دیگر در منطقه خلیج فارس نشانه های تصمیمات آنها بود، البته برخی اتفاقات را نمی توان در مقطع کنونی بیان کرد و شاید در شرایط دیگر بتوانیم برای مردم تبیین کنیم که دشمنان چه برنامه‫ریزی‫هایی برای کشور انجام داده بودند. قطعا هیچ کس نمی‫تواند انفجار در یک نفت کش ایرانی را موضوعی اقتصادی قلمداد کند، دولت اجازه نداد در این شرایط سخت، اقتصاد کشور فرو بپاشد.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: هدف آمریکا اقتصاد ایران نبود می‌خواستند ایران را از هم بپاشانند. در این مقطع حساس مردم ایران مشکلات را تحمل کردند و دولت هم فشار زیادی را متحمل شد که این مقاومت در تاریخ ماندگار خواهد شد.
جهانگیری با بیان اینکه صادر کنندگان غیرنفتی در این دوره همانند سربازان خط مقدم به کشور خدمت کردند، گفت: حمایت از صادرکنندگان از جهت گیری های بودجه سال آینده خواهد بود و ما قدردان آنها هستیم.
معاون اول رئیس جمهوری جهت گیری دیگر بودجه سال آینده را ایجاد امنیت غذایی توصیف کرد و گفت: در سال پایانی دولت گذشته ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می شد و کشتی های متعددی در کنار بنادر بودند و نمی توانستند کالاهای خود را در ساحل تخلیه کنند در شرایطی که در برخی از استان های کشور ذخیره گندم فقط برای چند روز وجود داشت. در حالی که امروز دولت واردات گندم را فقط برای حفظ و افزایش میزان ذخایر استراتژیک کشور انجام می دهد. برنامه دولت در حمایت از کشاورزان و انجام اقدامات اساسی نظیر خرید تضمینی قیمت گندم که از کیلویی ۴۰۰ تومان در سال ۹۲ به ۴۰۰۰ تومان برای سال زراعی آینده رسیده است باعث شد که ما بیش از پیش در زمینه تولید گندم خودکفا شویم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهوری: دولت مانع فروپاشی ایران شد علیرضا صدقی ناکارآمدی نهادهای تصمیم‌گیر و نفس‌های تنگ جامعه اصولگرایان و اصلاح‫طلبان با کاهش اقبال اجتماعی روبرو شده اند؟ انقراض ژنتیک و نسل در احزاب سیاسی چرا تاریخ برگزاری مهم‌ترین حراج آثار هنری کشور هنوز مشخص نیست؟ جدال «حراج تهران» و کرونا پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافق‫نامه جدید آذربایجان و ارمنستان مرزهای جغرافیایی ایران تغییر نکرده است «ابتکار» در گفت و گو با کارشناسان چگونگی وضعیت بازارهای داخلی در ماههای آتی را بررسی کرد دوربرگردان بازارها در نیمه دوم اقتصاد زیرساختها برای رعایت پروتکل‌ها در وسایل نقلیه عمومی آماده است؟ دشواری های اجرای «سفر بدون تست کرونا ممنوع!» رئیس قوه قضائیه: پالس‌های غلط به آمریکا، پیام ملت ایران نیست آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیازمندی‌های دفاعی کشور متناسب با تهدیدات ساخته می‌شود آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت