«ابتکار» در گفت و گو با کارشناسان چگونگی وضعیت بازارهای داخلی در ماههای آتی را بررسی کرد دوربرگردان بازارها در نیمه دوم اقتصاد


کیمیا نجفی
سال گذشته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که سال ۹۹ سالی سخت برای اقتصاد ایران باشد. چراکه علاوه بر مشکلاتی که به دلیل تحریم، اقتصاد ایران را درگیر خود کرده بود ویروس کرونا نیز پای خود را به درون مرز ایران گذاشت. با شروع سال مشکلات ناشی از شیوع کرونا آنچنان وسیع شد که اثرات تحریم‌ها را کم‌رنگ کرد و اقتصاد را در وضعیت تازه‌ای قرار داد. البته شرایط برای بازارها همانند ماه‌های ابتدای سال باقی نماند و بخش‌های مختلف اقتصادی مسیرهای تازه‌ای را برای ادامه روند خود انتخاب کردند، به گونه‌ای که بورس از نیمه مردادماه در مسیر نزولی شدن قرار گرفت و این در حالی بود که بازار ارز قیمت 30 هزار تومان را تجربه کرد. از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو، مسکن و طلا نیز به امری عادی برای اقتصاد تبدیل شد، البته این در حالی است که اخیرا بازارها بار دیگر تغییر رویه داده و آنطور که به نظر می‌رسد مسیر تازه‌ای را برای حرکت انتخاب کرده‌اند.
پس از افت‌های پی‌درپی شاخص بورس، چند روزی‌ می‌شود که روند صعودی بازار بر سر زبان‌ها افتاده است. به گفته برخی از تحلیلگران بازار، اکنون شرایط به ثبات نزدیک بوده و بازار برخلاف چند ماه گذشته تمایل زیادی به آرامش دارد و می‌توان امیدوار بود که شاخص بار دیگر اعداد و ارقام قابل قبولی را ثبت کند، این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی داشته و معتقدند نگاه بازار برای حرکت، به تغییرات در سطح اقتصاد کلان و مسائل سیاسی کشور بوده و نمی‌توان با قطعیت از روند حرکت شاخص در ماه‌های آتی سخن گفت. غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت شاخص درخصوص چگونگی شرایط بازار در ماه‌های پیش‌ رو به «ابتکار» گفت: قطعا نمی‌توان پیش‌بینی از شرایط بازار داشت که عین واقعیت آن در ماه‌های آتی باشد اما من گمان می‌کنم که شاخص به ارقام ابتدای سال باز نخواهد گشت، مگر اینکه ما شاهد تصمیمات و تغییراتی در ساختار اقتصاد و سیاست کشور باشیم، در غیر این صورت شاخص در محدوده فعلی خود ثابت خواهد ماند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ابتدای سال شرایط و تصمیمات متفاوتی دست به دست هم داده و وضعیت بازار را تغییر یافت، اما همانطور که گفتم اگر تغییرات بنیادی در سطح اقتصاد کلان و مسائل سیاسی رخ ندهد محدوده فعلی شاخص محدوده قابل قبولی است چراکه اقتصاد گنجایش بیشتر از این ارقام را ندارد. البته ممکن است وضعیت برای برخی از شرکت‌ها همانند شرکت‌های فلزی، پالایشی و پتروشیمی بهتر شود اما این در حالی است که بهبود شرکت‌ها نیز به توان صادراتی یا مسائل سیاسی کشور بستگی دارد.


خودرو نخرید ارزان می‌شود!
بازار خودرو یکی دیگر از بخش‌هایی است که این‌روزها شاهد وضعیت متفاوتی بوده و آنطور که گفته می‌شود بازار اخیرا تغییر مسیر داده است. به گفته تحلیلگران رشد شدید قیمت‌ها در بازار به واسطه رشد تورم، نرخ ارز و همچنین ورود سرمایه‌گذاران به بازار خودرو با هدف کسب سود، عوامل مهم افزایش قیمت خودرو بوده و اکنون درپی تغییراتی در بازار ارز بازار خودرو آماده ریزش قیمت‌ها شده است. البته فعالان بازار معتقدند که دلالان به واسطه شایعه‌سازی با تمام قدرت می خواهند مانع از ریزش قیمت‌ها شوند اما بازار بی‌توجه به این تلاش‌ها به دنبال رسیدن به فضای آرام و قیمت‌های منطقی بوده و به همین دلیل است که ما شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. حال این پرسش مطرح می‌شود که ریزش قیمت‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟ برخی از فعالان بازار معتقدند تا زمانی که ریزش نرخ ارز ادامه داشته باشد قیمت‌ خودرو نیز کاهشی خواهد بود، اما از سوی دیگر عده‌ای از تحلیل‌گران بر این‌ باورند که ریزش قیمت‌ها در این بخش از اقتصاد در پی دلایل دیگری است و تنها نرخ ارز مشخص‌کننده روند حرکتی بازار خودرو نخواهد بود. در این راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بررسی وضعیت قیمت خودرو در روزهای اخیر درخصوص چگونگی وضعیت بازار به «ابتکار» گفت: کاهش قیمت خودرو زودتر از قیمت ارز اتفاق افتاد و سقوط قیمت و پایداری که در ریزش قیمت خودرو داشتیم سریع‌تر از نرخ ارز بود. چراکه قیمت ارز پس از کاهش با نوسان همراه شد و مقداری بازگشت داشت اما کاهش قیمت خودرو پایدارتر بود. اکنون ما شاهد یک شیب ملایم کاهش قیمت در بازار خودرو هستیم و این شیب ملایم برای مدتی برقرار خواهد ماند.
وی افزود: بررسی بازار نشان می‌دهد که روزی 500 هزار تومان تا 1 میلیون تومان کاهش قیمت را در بخش خودرو داریم. افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به دلیل متوقف شدن عرضه‌ بود، به عبارتی دیگر هنگامی که موج تورمی باعث عدم عرضه خودرو شد قیمت‌ها بالا رفت و اکنون که عرضه‌ها به بازار بازگشته قیمت‌ها را کاهنده کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: من معتقدم نوسانات کاهش قیمت طولانی‌مدت نخواهد بود و کاهش‌ها تا آذر و یا دی‌ماه سال جاری ادامه پیدا می‌کند و از آن زمان قیمت‌ها به ارقامی می‌رسند که متناسب با نرخ تورم باشد و پس از آن قیمت خودرو همراه با شیب تورم بار دیگر روند افزایشی را آغاز می‌کند.
بازار مسکن در تلاطم
بازار مسکن نیز از گزند تغییرات در امان نمانده و اخیرا اثرات کاهشی شدن قیمت در بازار ملک را شاهد هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد درپی ریزش قیمت‌ها و ترس از کاهش بیشتر، افرادی که به شکل گسترده‌ واحدهای مسکونی را احتکار کرده بودند به تکاپو افتاده تا واحدها را به فروش برسانند و همین مساله انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را ایجاد کرده است. احمدرضا سرحدی، کارشناس مسکن با امیدواری از کاهش بیشتر قیمت ملک به بررسی وضعیت بازار پرداخت و در این‌باره به «ابتکار» گفت: درپی مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا یک جو روانی عمومی راهی اقتصاد ایران شد و این جو عمومی به بازار مسکن هم رسید و حالا شرایط کمی تغییر کرده است. پیش از این به دلیل ابهامات از وضعیت اقتصاد و تهدید تشدید تحریم‌ها افراد در بازار مسکن تمایلی به فروش واحدهای خود نداشتند. اما اکنون تا حدودی وضعیت مشخص شده و بازارهای ارز و طلا شاهد ریزش قیمت شدند و شواهد نشان می‌دهد که فلش قیمت‌ها در بازارهای مختلف روبه پایین است، بنابراین اکنون به دلیل ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن افراد فروشنده شده‌اند. پیش از این سازندگان تمایل بالایی برای دریافت پروانه ساخت و استفاده از بازار گان مسکن را داشتند و اکنون دیگر نشانی از آن تمایل بالا نیست.
وی افزود: من معتقدم اگر تهدیدی ایجاد نشود تا پایان سال حدود 30 تا 40 درصد قیمت ملک پایین خواهد آمد، بنابراین اگر فرض‌های محال و امکان تهدید علیه اقتصاد را کنار بگذاریم می‌توانیم بگوییم فلش قیمت مسکن رو به پایین است.
ریزش روزانه نرخ ارز و طلا
علاوه ‌بر بورس، خودرو و مسکن این‌روزها اقتصاد شاهد ریزش قیمت روزانه در بازار طلا و ارز بوده و دارندگان عمده ارز و طلا در حال تبدیل دارایی‌های خود به ریال هستند. به گفته تحلیلگران شرایط برای کاهش قیمت بیشتر در بازار طلا و ارز فراهم بود و درصورت ریزش بیشتر قیمت در این بخش‌ها، اقتصاد به ثبات نسبی دست خواهد یافت و این در حالی است که اگر اتفاقی رخ دهد می‌تواند وضعیت بازارها را به کل تغییر دهد. حال با توجه به شرایط بازارهای داخلی باید منتظر ماند و دید که در ماه‌های آتی اقتصاد چه سمت‌وسویی را برای حرکت انتخاب خواهد کرد؟
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهوری: دولت مانع فروپاشی ایران شد علیرضا صدقی ناکارآمدی نهادهای تصمیم‌گیر و نفس‌های تنگ جامعه اصولگرایان و اصلاح‫طلبان با کاهش اقبال اجتماعی روبرو شده اند؟ انقراض ژنتیک و نسل در احزاب سیاسی چرا تاریخ برگزاری مهم‌ترین حراج آثار هنری کشور هنوز مشخص نیست؟ جدال «حراج تهران» و کرونا پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص توافق‫نامه جدید آذربایجان و ارمنستان مرزهای جغرافیایی ایران تغییر نکرده است «ابتکار» در گفت و گو با کارشناسان چگونگی وضعیت بازارهای داخلی در ماههای آتی را بررسی کرد دوربرگردان بازارها در نیمه دوم اقتصاد زیرساختها برای رعایت پروتکل‌ها در وسایل نقلیه عمومی آماده است؟ دشواری های اجرای «سفر بدون تست کرونا ممنوع!» رئیس قوه قضائیه: پالس‌های غلط به آمریکا، پیام ملت ایران نیست آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش: نیازمندی‌های دفاعی کشور متناسب با تهدیدات ساخته می‌شود آزمایش انسانی از هفته آینده آغاز می‫شود آخرین اخبار واکسن ایرانی کرونا از زبان وزیر بهداشت