پرداخت وام یک میلیون تومانی به ۱۰ میلیون سرپرست خانوار

عبدالناصر همتی دیروز با انتشار یادداشتی در اینستاگرام، اعلام کرد: «با توجه به توقف فعالیت برخی از مشاغل از اول آذر ماه، پرداخت یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به ۱۰ میلیون سرپرست خانوارهای یارانه بگیر که درآمد ثابت ندارند با قبول مابه التفاوت سود توسط دولت از محل وام کرونایی انجام خواهد شد.»
بر اساس این طرح، مابه‌التفاوت نرخ سود ۱۲ درصد تا سود وام قرض‌الحسنه را دولت باید تقبل کند. این وام برای افرادی که حقوق دولتی نداشته و فاقد حقوق ثابت هستند پرداخت خواهد شد.
با گسترش شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم با مشکل امرار معاش مواجه گردیده‌اند و از آنجا که تهران و ۱۵۰ شهر از شنبه اول آذر ماه به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد، بر این اساس مشاغل متعددی قادر به فعالیت نخواهند بود و تأمین زندگی آنان با دشواری بیشتری مواجه خواهد شد.
رئیس‌ کل بانک مرکزی همچنین در یادداشت اینستاگرامی دیگری در واکنش به زمزمه افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی که این روزها خبرساز شده است، نوشت: «با توجه به نرخ سیاستی اعلام شده، بانک مرکزی نسبت به این نرخ در بازار بین بانکی پایبند و برنامه‌ریزی لازم در همین رابطه انجام داده است. بانک‌ها نیز توافق کرده‌اند با توجه به شرایط برخی از بانک‌های ناتراز، نرخ سود بین بانکی را حداکثر 20 درصد تعیین و عملیاتی کنند.
عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به هیچ وجه مجاز نیست. لذا، بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های مصوب سود سپرده‌ها هستند. بازرسان حوزه نظارت بانک مرکزی تخلفات گزارش شده در بانک‌ها را از روز شنبه شروع به رصد کرده‌اند و برای اعمال قانون گزارش خواهند داد.»