بیانیه نمایندگان در تقدیر از اقدامات اخیر وزارت اطلاعات در دستگیری سرکردگان گروهک­‌های ‌تروریستی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی با نمایندگان مجلس که عصر روز دوشنبه برگزار شد، بر تلاش مجلس برای تعامل با دولت تأکید کرد و گفت: ضمن تأکید بر تعامل با دولت، بر انسجام مجلس جهت دفاع از تصمیمات و مصوبات نیز تأکید داریم.
وی همچنین درباره طرح اصلاح برخی از احکام بودجه بیان داشت: این طرح ۱۲ ماده‌ای صرفاً برای بودجه سال ۱۴۰۰ نبوده و قرار است بخشی از احکام بودجه را تکمیل کند تا در راستای آن و در مراحل بعدی اصلاح ساختار بودجه نیز در دستور کار قرار گیرد. اصلاح ساختار بودجه بر اساس فرمان رهبر معظم انقلاب بوده از این رو مجلس مصمم است در این راستا قدم بردارد.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح یک‌فوریتی تامین کالاهای اساسی، جهت تامین نظر شورای نگهبان در دستور کار قرار داشت.
اصلاح ساختار بودجه


محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس و در جریان بررسی طرح «احکام کلی بودجه ۱۴۰۰»، گفت: بحث اصلاح ساختار بودجه یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مباحثی است که در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، دستور رهبر معظم انقلاب را دارد و باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: ما باید به سمت درآمدهای پایدار و عدم وابستگی بودجه به نفت حرکت کنیم و اقداماتی را در دستور کار خود قرار دهیم تا از کسری بودجه جلوگیری شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه محورهای جدی دارد، گفت: برای مثال طرح نوسازی نظام مالیاتی که در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس آن را بررسی می‌کند و به دنبال مقابله با فرار مالیاتی و اعمال مالیات جدی در بخش سفته‌بازی، دلالی و سوداگری است، یکی از محورهای جدی اصلاح ساختار بودجه است. قالیباف افزود: بحث مربوط به اصلاح نظام تأمین اجتماعی و ارتباط آن با نظام مالیاتی، اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و اصلاح نظام یارانه‌ها از دیگر محورهای اصلاح ساختار بودجه است. همچنین اصلاحات نهادی بودجه‌ریزی، یکی دیگر از محورها است. ما در حال حاضر بررسی احکام بودجه را در دستور کار داریم که یکی از بندهای اصلی اصلاح ساختار بودجه است و به دنبال اصلاحات نهادی در ساختار بودجه‌ریزی هستیم.
اصلاح طرح پرداخت یارانه
 کالاهای اساسی
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، به منظور تأمین نظر شورای نگهبان طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی را اصلاح کردند.
مطابق با اصلاحات مجلس و بر اساس بند «الف» طرح مذکور، دولت مکلف است به منظور تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم برخوردار، از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به‌صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار ازطریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار (1/200/000) ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار (600/000) ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌های مشمول فوق‌الذکر اقدام نماید.
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره اصلاحات صورت گرفته در طرح تأمین کالاهای اساسی، گفت: شورای نگهبان دو ایراد به مصوبه مجلس گرفته بود مبنی بر اینکه در وهله اول ۶۰ میلیون نفری که در این طرح عنوان شده، مشخص نیستند و همچنین ایراد دیگر شورای نگهبان آن بود که منابع مالی مطمئن برای اجرای این طرح وجود ندارد. بر این اساس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روز گذشته جلساتی را با مسئولان دولت و شورای نگهبان برگزار کرد تا ایرادات وارده به طرح تأمین کالای اساسی مرتفع شود.
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در طرح تأمین کالاهای اساسی تصویب کرده بود که از محل فروش اموال دولتی، اعتبار برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شود اما شورای نگهبان تأکید کرد این اموال دولتی که مجلس برای تأمین اعتبار طرح مذکور مشخص کرده، از سوی دولت و به موجب قانون به فروش رفته است و بر این اساس پولی برای اجرای طرح از این محل وجود ندارد.
مفتح خاطرنشان کرد: در بودجه سال‌جاری حکم قانونی برای فروش اموال و دارایی‌های دولتی وجود دارد و هنوز همه این اموال و دارایی‌ها به فروش نرسیده و باید باقی‌مانده اموال و دارایی‌های دولت جهت تأمین اعتبار برای اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی به فروش برسد.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت می‌تواند ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل فروش کارخانجات صنعتی، ۲۸ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام خود در بانک‌ها و همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان از سهام خود در شرکت‌های پالایشی درآمد کسب کند و این درآمدها صرف اجرای طرح تأمین کالاهای اساسی شود.
تقدیر از کار بزرگ وزارت اطلاعات
علی کریمی ‌فیروزجایی در جلسه علنی دیروز مجلس بیانیه ۲۲۶ نفر از نمایندگان در تقدیر از اقدامات اخیر وزارت اطلاعات در دستگیری فرج‌الله چعب، سرکرده گروهک ‌تروریستی و تجزیه‌طلب حرکت‌الانضال و جمشید شارمد، سرکرده گروه ‌تروریستی تندر (انجمن پادشاهی) را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «شناسایی و به دام انداختن فرج‌الله چعب سرکرده گروهک  ‌تروریستی و تجزیه‌طلب حرکت‌الانضال عامل اصلی در اقدام ‌تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ اهواز و دیگر اقدامات ددمنشانه که در تلاش برای برنامه‌ریزی و حمایت عملیات‌های دیگری در تهران، خوزستان و دیگر شهرهای عزیزمان بود با اقدامات تخصصی و اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مایه فخر و مباهات و التیامی ‌بر زخم‌های برجای مانده از ددمنشی این گروهک رذل و جنایتکار بر تن ایران عزیز.»
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی ملت ایران به سرکردگی آمریکا جنایتکار، رژیم غاصب صهیونیستی و اذناب و عوامل زبون آنها در منطقه، این اقدام شجاعانه و انقلابی و دیگر موفقیت‌های اخیر از جمله دستگیری «جمشید شارمد» ضربات کاری به هسته‌های ‌ترور علیه ملت ایران را به محضر مقام عظمای ولایت و ملت شریف ایران تبریک عرض کرده و با اعلام حمایت مجدد خود از اقدامات قاطع و انقلابی سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در راستای نابودی کامل عوامل و هسته‌های ‌تروریستی و ضد انسانی اعلام می‌کنیم.»
تقدیر از نیروی هوایی ارتش قهرمان
همچنین دیروز علی کریمی فیروزجایی در جلسه علنی مجلس بیانیه ۱۶۷ نفر از نمایندگان درخصوص حمایت از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را قرائت کرد.
در ابتدای این بیانیه آمده: «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از شرکت در ۲ رزمایش مشترک ذوالفقار آجا و رزمایش مشترک قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از مورخ ۷ آبان ماه ۹۹ به مدت ۵ روز اقدام به برگزاری رزمایش مستقل و کامل آفندی با رمز یا صادق آل‌محمد(ص) نمود. در این رزمایش هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین مجهز به محموله‌های اطلاعاتی، جنگال، موشک‌های دوربرد و هدفمند و نقطه‌زن و بمب‌های دورایستا اهداف دشمن فرضی را مورد اثبات قرار داده و منهدم نمودند.»
نمایندگان افزوده‌اند: «در این رزمایش خلبانان جوان مهمات بومی، تکنیک‌های متنوع و پیشرفته‌ای را برای حمله به دشمن فرضی به اجرا درآوردند و بر کلیه اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافتند. شایان ذکر اینکه نهاجا در حالی اقدام به برگزاری سه رزمایش پرفشار در طول ۳ ماه اخیر نموده که دشمن زبون مدعی است با اعمال فشار کشور ایران را دچار مشکل نموده است در حالی که مشاهده می‌نماییم نیروی هوایی با تامین قطعات و فناوری بالا و از منابع داخلی نه تنها آسیبی از تحریم ندیده بلکه به مراتب قوی‌تر از قبل ظاهر شد و قطعاً این رزمایش برای دوستان ما در منطقه مایه خوشحالی و امید خواهد بود زیرا متوجه خواهند شد که جمهوری اسلامی ایران از تجهیزات و توان دفاعی بالا برخوردار می‌باشد.»
در پایان این بیانیه آمده: «امروز ملت بزرگ ایران اسلامی قدرشناس همت و تلاش فرزندان خویش و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند و توفیق جوانان عزیز خود را در فراهم نمودن امنیت مرزهای گسترده میهن عزیز که زمینه‌ساز پیشرفت جامعه، رفاه، عدالت اجتماعی، سرافرازی و عزت دنیا و آخرت است می‌دانند. براین مبنا ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به نمایندگی از ملت بزرگ ایران اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر فرماندهان، افسران، درجه داران و سربازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه امیرفرماندهی محترم نهاجا سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده قدردانی می‌نماییم و امید داریم با توکل به خدا و با عنایت خاصه حضرت ولی‌عصر(عج) و تحت امر فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای همواره در انجام وظیفه ویژه سربازی و خدمت‌رسانی به میهن اسلامی موفق و منصور باشند.»
نامه 21 نماینده به رئیس‌جمهور
به گزارش خبرگزاری مهر، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، آورده‌اند: «چرا وظایف چند ماهه دولت که نیازمند اراده مجریان بوده است تنها طی چند روز آن‌هم دقیقاًً منطبق با زمان‌بندی انتخابات آمریکا با عجله و حتی در روز تعطیل (۱۳ آبان) دقیقاًً مصادف با روز برگزاری انتخابات آمریکا حل و فصل شده است؟ و چه کسی پاسخگوی تلاطم ارزی حاصل از این عجله‌کاری در آینده خواهد بود؟»
در ابتدای این نامه آمده: «در چند ماه اخیر میلیون‌ها تن کالای اساسی علی‌رغم نیاز شدید اقتصاد کشور و معیشت مردم به‌دلیل عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی از جمله بانک مرکزی و وزارت صمت در گمرکات کشور دپو و رسوب شده بود که به‌عنوان مثال در یکی از بنادر کشور، ده‌ها هزار تن گندم ۱۶۵ روز، شکر ۱۷۰ روز، برنج ۲۶۰ روز، روغن خوراکی ۲۳۵ روز و کود شیمیایی ۲۴۰ روز معطل مانده بود.»
نمایندگان در ادامه افزوده‌اند: «مجموعاً حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی رسوب شده در ۱۳ بندر کشور طی حدود فقط ۱۰ روز (۶ تا ۱۶ آبان) با برگزاری چهار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کارگروه تنظیم بازار و جلسه هماهنگی مسئولان اجرایی و نظارتی به شرح ذیل تشکیل و با حذف الزام کد رهگیری تامین ارز، به یک‌ باره دستور ‌ترخیص صادر شد».
در پایان این نامه آمده: «از جنابعالی درخواست می‌کنیم ضمن توضیح به افکارعمومی در این خصوص، علاوه ‌بر تلاش مستمر با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و همکاری و تعامل با مجلس یازدهم و قوه قضائیه (که در حال گره‌گشایی از گمرک و تولید است) مراقبت ‌نمایید تا منافع ملی و معیشت مردم بیش از این به اتفاقات خارجی گره نخورد و به‌طور جدی مانع شوید که کشور از سوراخ اعتماد به وعده آمریکا دوباره گزیده شود.»