از دشمن توقع همراهی و حل مشکلات داخلی نداشته باشید

الیاس نادران نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، نوشت: «کشور در شرایطی است که خود شما به «جنگ اقتصادی»  تعبیر کرده‌اید. فراتر از اینکه کشور چقدر هزینه داده است تا شما به این تحلیل رسیده‌اید و چه اندازه آن را باور دارید و چه سیاست‌هایی را در نظر دارید در این کارزار عملیاتی کنید...»
این کارشناس مسایل اقتصادی افزوده: «تصمیماتی که سهامداران حقیقی در بورس را به خاک سیاه نشانده است و در همین شرایط حقوقی‌های دولتی و عمومی غیردولتی چه سودهایی که نبرده‌اند. بازار ارز و طلا، خودرو تا کالاهای اساسی مورد مصرف مردم و رهاشدگی بازارها از واردات تا تولید داخلی عارضه دیگری است. مدیریت بخشی در اجزای دولت و اداره ملوک‌الطوایفی حوزه‌های مختلف اقتصادی حکایت از فقدان سازوکار واحد و سازگار با مدیریت مقتدر اقتصادی در دولت درگیر جنگ اقتصادی است.»
وی با بیان اینکه یک روز صحبت از جنگ اقتصادی و روز دیگر صلح امام حسن(ع) دشمن را جری‌تر نمی‌کند؟، آورده است: «متأسفانه نگاه به بیرون برای حل مسائل داخلی راهبردی بود که هفت سال فرصت از بالندگی اقتصاد و تولید کشور را گرفت. شاید باید به این فکر می‌کردید که اگر ریشه مشکلات خارجی هم باشد راه‌حل داخلی است و به قول خودتان از دشمن در این جنگ اقتصادی توقع همراهی و حل مشکلات داخلی نداشته باشید.»
نادران می‌افزاید: «قصد نقد برجام و تحلیل آورده‌ها و فرصت‌سوزی‌های آن را ندارم اما از یک نکته نمی‌توانم بگذرم و آن اینکه بستن حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور به برجام و معطل کردن کارها و موکول کردن آن به توافق هسته‌ای و بعد از آن وارد شدن کشور به فاز جنگ اقتصادی و باز انتظار کشیدن و دل‌خوش کردن به اینستکس باعث شد نه تنها واحدهای تولیدی صنعتی تولیدی رونق نیابد که بقیه هم که با چنگ و دندان سرپا بودند به لشگر بیکاران ملحق شدند.»


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت شما جسارتاً از دو عارضه مدیریتی و سیاست‌گذاری اقتصادی رنج می‌برد، نوشت: «آیا کسی در دولت می‌تواند به مردم بگوید که دولت در شش ماه آینده چه خواهد کرد؟ از چه صنایع و بازارهایی حمایت خواهد کرد؟ سیاست گمرکی، مالیاتی، پولی، مالی، صنعتی، نفتی، خودرویی و ارزی دولت چه خواهد بود؟»
نادران در بخشی از نامه خود تأکید کرده: «بنده از دولت شما توقع اقدامات بلندمدت، اصلاح ساختار و زیربنایی ندارم ولی انتظار دارم برای خدا با کمک مجلس در این چند ماه باقی‌مانده چند تصمیم اقتصادی گرفته شود و کارگروه مشترکی به این راهکارها فکر کنند و برای برون‌رفت کشور از این وضعیت دست به یک‌سری اقدامات تأثیرگذار کوتاه‌مدت بزنند. این اقدامات لازم است که چند هدف را تأمین کنند: تأمین معیشت مردم که آستانه تحمل آنها و تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تحریم‌ها را بالا ببرد. حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و ایجاد امنیت اقتصادی و بسامان کردن بازارها.»
نماینده تهران افزوده: «اکنون مجلس طرحی در دست تصویب دارد که حداقل ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر چتر حمایت مالی دولت قرار گیرند تا از تورم و آثار گرانی‌های کالاهای مصرفی در امان بمانند. این طرح که با مشورت کارشناسان اقتصادی و اجتماعی تنظیم شده است می‌تواند آثار اجتماعی مثبتی برای کشور داشته، توان مقاومت مردم را در مقابل فشارهای اقتصادی افزایش داده و منجر به ‌ترمیم سرمایه اجتماعی از دست رفته شود. بدین ‌ترتیب نوسانات قیمت‌ها مانع از این نخواهد شد که این اقشار از حداقل نیازهای معیشتی برخوردار شوند.»