دعوای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر خروج از افغانستان

سرویس خارجی- رئیس‌جمهور آمریکا، که اکنون شدیدا درگیر مسائل داخلی است و شکست و کناره‌گیری از قدرت را بعید نمی‌داند، اصرار دارد که نیروهای این کشور را در غرب آسیا، به ویژه افغانستان، بکاهد. برخی از ناظران می‌گویند که علت برکناری «مارک اسپر» از پست وزارت دفاع آمریکا، نیز همین مسئله بوده است و اظهارات سرپرست جدید وزارت دفاع، مبنی بر خروج از افغانستان، را نیز برای اثبات ادعای خود، گواه می‌آورند. در هر حال، چیزی که الان در بحبوحه جنجال‌های داخلی آمریکا، از زبان رئیس‌جمهور و سرپرست وزارت دفاع آمریکا در مورد افغانستان خارج می‌شود، خروج از این کشور است. این اصراری که ترامپ در مورد خروج از افغانستان دارد و احتمالا می‌خواهد آن را تا اول بهمن(زمان خروج قطعی از کاخ سفید) عملی کند، دلایلی دارد و مهم‌ترین آن، تاثیر بر رای دهندگان آمریکایی است تا آنها سال 20۲4 به او رای بدهند.
ترامپ وعده داده است به «جنگ‌های بی‌پایان» خاتمه دهد و از قصد خود برای کاهش شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به 2500 نفر تا اوایل سال ۲۰۲۱ خبر داد. وی به خروج کامل تا شروع سال نو(11 دی) اشاره کرده است. چیزی که در انتخابات جنجالی اخیر مشخص شد، این است که ترامپ با «جو بایدن» تنها سه میلیون اختلاف آراء دارد. این نشان می‌دهد که او اگر بخواهد سال 20۲4 هم کاندیدا شود، شانس برای پیروزی دارد. اگر این شرایط را در نظر بگیریم، آن وقت اقدام ترامپ معنا دار می‌شود. او اگر بتواند خروج کامل از افغانستان را به نام خودش ثبت کند، رای دهندگان بیشتری را به خودش متمایل می‌کند. اما، این خروج می‌تواند برای آمریکا و غرب پیامدهای منفی داشته باشد. هر چند این چیزی مورد، ذهن ترامپ را درگیر خود نمی‌کند، ولی دیگران در واشنگتن و اروپا، نگران آن هستند.
واکنش‌ها
  «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنای آمریکا، به تمایل کاخ سفید برای خروج از افغانستان، واکنش نشان داد و گفت: خروج این نیروها موجب تضعیف آمریکا، تقویت دشمنان و از بین رفتن پیروزی‌های دولت ترامپ در خاورمیانه، طی چهار سال گذشته، خواهد شد.مک کانل مدعی شد که خروج آمریکا از افغانستان و منطقه خاورمیانه، تروریست‌ها را خوشحال خواهد کرد. البته، منظور این سیاستمدار آمریکایی از تروریست‌ها، گروهایی مثل داعش و طالبان نیست، بلکه منظور وی، محور مقاومت است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، « استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، هم دیروز به تصمیم ترامپ برای خروج از افغانستان، واکنش نشان داد و گفت، خروج زودهنگام ناتو از افغانستان، «بهای بسیار سنگینی» خواهد داشت و خطر آن وجود دارد این کشور «بار دیگر به پایگاهی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شود». استولتنبرگ گفت: «افغانستان در معرض خطر دوباره تبدیل شدن به پایگاهی برای تروریست‌های بین‌المللی قرار دارد، تروریست‌هایی که حملات را در کشور‌های ما طراحی و سازماندهی می‌کنند.»


وی افزود: «ما هم اکنون کمتر از ۱۲ هزار نظامی در قالب ناتو در افغانستان داریم و بیش از نیمی از آنها نیرو‌های غیرآمریکایی هستند. حتی با کاهش جدید شمار نیرو‌های آمریکایی، ناتو به مأموریت آموزش، مشاوره و کمک به نیرو‌های امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد و متعهد است تا سال ۲۰۲۴ این نیرو‌ها را تأمین مالی کند».
ترامپ در اجرای تصمیم خود جدی است
برخی مسئولان آمریکایی تاکید کردند که کاخ سفید از وزارت دفاع این کشور خواست، کاهش نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را زمینه ‌سازی کند. به گزارش شفقنا، سی ان ان اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا طی هفته جاری یک فرمان رسمی برای آغاز خروج را صادر می‌کند.
در همین راستا، «کریستوفر میلر»، سرپرست جدید وزارت دفاع آمریکا، جمعه گذشته در نخستین پیام خود به نیروهای مسلح کشورش، ضمن اعلام اینکه تصمیم دارد فرآیند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و منطقه خاور میانه را سرعت ببخشد، تاکید کرد که همه جنگ‌ها باید پایان یابند.
میلر خاطر نشان ساخت: بسیاری از جنگ خسته شدند و من نیز یکی از آنها هستم. با این حال، این همان مرحله تعیین‌کننده‌ای است که در آن تلاش‌های خود را از نقش رهبری به نقش پشتیبان تغییر می‌دهیم؛ پایان جنگ نیازمند امتیاز دادن و شراکت است، با چالش رو‌به‌رو شدیم و هر آنچه در توان داشتیم را انجام دادیم‌، ولی اکنون زمان بازگشت به میهن است.