به متخلفان کرونایی رحم نکنید!

همزمان وزير بهداشت نيز اعلام کرده که ‌با متخلفان محدوديت‌هاي کرونايي‌ رحم نمي‌کنيم، چراکه يکي از حياتي‌ترين مواقع تاريخ کرونا در کشور دو هفته‌اي است که از شنبه رقم مي‌خورد و اگر غفلت کنيم مرگ‌هاي چهار رقمي خواهيم داشت. سعيد نمکي با عصبانيت از دستگاه‌هاي بازدارنده خواسته که با متخلفان به شدت برخورد کند، چون بر اين باور است که اين آخرين فرصت کنترل کروناست و با غفلت در اين مقطع چه از سوي مردم و چه از سوي مسئولان در برابر اين ويروس قافيه را خواهيم باخت، پس اگر کسي تخلف کرد بايد رحم نکنيم، چراکه هرکس مي‌تواند يک بمب ويروسي محسوب شود، چراکه امروز قدرت سرايت ويروس به ده نفر رسيده و بيماري‌ها خانوادگي شده است.
روزهاي سياه کرونا در ايران
با توجه به صحبت‌هاي سعيد نمکي، آمار ابتلا و مرگ و مير ناشي از شيوع کرونا، هر روز رکورد جديدي را ثبت مي‌کند و به شکل تصاعدي افزايش مي‌يابد. بنا بر اعلام سخنگوي وزارت بهداشت و درمان از سه‌شنبه (26 آبان) تا چهارشنبه (27 آبان) 13‌هزار و 352 مورد جديد کوويد-19 در کشور شناسايي شد و سه‌هزار و 79 نفر از آنها بستري شدند. 482 بيمار نيز جان خود را از دست دادند. همچنين 5691 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. همچنين فقط استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نيز در وضعيت نارنجي و زرد قرار دارند و بقيه شهرها و استان‌هاي کشور شرايط قرمز کرونايي را پشت سر مي‌گذارند.
رديابي موبايل از تردد مبتلايان به کرونا


يکي از طرح‌هاي کشور در اين دوهفته رصد بيماران و مبتلايان کرونا و مانع شدن از سفر آنها به شهرهاي مختلف است، قرار است از مسافرت مبتلايان پس از شناسايي از طريق موبايل‌هايشان با وسايل حمل‌و‌نقل عمومي جلوگيري شود يا در ترددهايشان به محل کار محدوديت ايجاد گردد و پس از شناسايي آنها، از افراد پيرامون‌شان تست گرفته شده و اجازه گسترش زنجيره انتقال داده نشود. اين موضوع را وزير راه و شهرسازي تاييد کرده و در تکميل اين اطلاعات گفته است: «درصدديم تا از طريق شبکه تلفن همراه بيماران کرونايي را رصد کرده و از تردد آنها به خارج از شهرها، محل کار و ديگر اماکن جلوگيري شود. محمد اسلامي در توضيحات بيشتر گفته است که وزارت بهداشت به‌دنبال غربالگري مبتلايان در کشور است و نکته مهم اينجاست که به‌صورت سيستمي بتوانند مبتلايان را از طريق موبايل‌هايشان کنترل و مانيتور کنند تا تردد آنها را محدود کنيم.» همزمان سعيد نمکي، وزير بهداشت نيز با تاييد صحبت‌هاي وزير راه مبني بر رصد کردن افراد از طريق تلفن همراه گفته است: «براي رديابي افراد در قرنطينه سيستمي را در نظر گرفتيم و براي آنها جريمه در نظر گرفتيم، در مرحله اول فرد مثبتي که در جامعه تردد کند 200 هزارتومان جريمه خواهد شد، و در مرحله بعد به قرنطينه اجباري خواهد رفت.»
خروج از شهر 500‌هزار تومان جريمه
جانشين فرمانده پليس راهور ناجا نيز از اعمال محدوديت‌هاي تردد در تمامي مراکز استان‌هاي کشور از ساعت 10 صبح امروز (چهارشنبه) خبر داد. سردار سيد تيمور حسيني گفته است: بر اين اساس از ساعت 10 امروز، تا ساعت 24 روز جمعه هفته جاري، هيچ‌پلاک غيربومي اجازه ورود به مرکز استان‌ها را نخواهد داشت و از سوي ديگر پلاک‌هاي بومي نيز اجازه خروج از مرکز استان را نخواهند داشت. حسيني با بيان اينکه ماموران پليس راهنمايي و رانندگي از فردا به شکل شبانه‌روزي در تمامي مبادي ورودي و خروجي مراکز استان مستقر خواهند شد، گفت: رويکرد پليس در اين زمينه ارشادي است و ما به‌دنبال جريمه نيستيم، اما طبيعي است که اگر رانندگان اصرار به تخلف داشته باشند، جريمه 500‌هزار توماني براي آنان اعمال خواهد شد. وي از شهروندان و به خصوص رانندگان خواست که با ماموران پليس راهور در اجراي اين طرح همکاري را داشته باشند و از انجام سفرهاي بين شهري پرهيز کنند.