خودکشی یک دانش‌آموز دیگر، بازهم پای تبلت در میان است؟‌

آرمان ملي- وحيد استرون: شايد زماني‌که محمد موسوي‌زاده 11 ساله، دانش‌آموز اهل دير در استان بوشهر خودکشي کرد خيلي‌ها اين موضوع را جدي نگرفتند. اوايل آبان پرستو جليلي آذر، يک دانش‌آموز 13 ساله، در دهستان طلاتپه اروميه به دليل فقر و نداشتن گوشي و محروميت از حضور در کلاس‌هاي آنلاين خودکشي کرد و حالا با خودکشي دختر 15 ساله رامهرمزي و چند نوجوان ديگر در استان‌هاي کشور، حالا بايد بيشتر به اين موضوع پرداخت و از شيوع اين امر که خطرناک‌تر از شيوع کروناست، جلوگيري شود. به اعتقاد کارشناسان، بايد تيمي متشكل از پليس و آسيب‌شناسان به همراه مسئولان آموزشي كشور تشكيل شده و براي آنچه در ميان دانش‌آموزان ما رخ مي‌دهد، تحقيق كنند. در روزهاي گذشته خبرهايي در رابطه با خودکشي شش دانش آموز در شهرستان رامهرز شنيده شد و حتي يکي از رسانه‌هاي معتبر و مکتوب کشور آن را تاييد کرد، اما روز گذشته فرماندار رامهرمز با تکذيب اين اخبار گفت: يکسري رسانه‌هاي بي‌تعهد اقدام به نشر اين خبر کردند! آرش قنبريان افزود: «تنها يک دانش آموز اقدام به خودکشي کرده و شش نفر نبودند.» بر اساس گزارش‌هاي محلي منتشرشده، شامگاه جمعه 22 آبان 99 دختر 15 ساله ديگري در رامهرمز خوزستان خود را حلق‌آويز كرده است. نکته بحث برانگيز واکنش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رامهرمز به خبر اين خودکشي بود که در نامه‌اي بنابر دستور آرش قنبري، فرماندار رامهرمز، رسانه‌ها را از انتشار اخبار خودکشي‌هاي اين شهر، منع کرد.
واکنش آموزش و پرورش
طبق موارد قبلي نيز، مسئولان آموزش و پرورش نيز به اين موضوع واکنش نشان داد. در رابطه با خودکشي دانش آموز رامهرزي، روابط عمومي آموزش و پرورش شهرستان رامهرمز اعلام کرد: «اخيرا نوجوان 15 ساله‌اي که در يکي از دبيرستان‌هاي دوره اول متوسطه شهرستان رامهرمز مشغول تحصيل بوده است اقدام به خودکشي کرده که متاسفانه منجر به فوت اين دانش‌آموز شد.» با دستور رئيس شوراي تامين شهرستان رامهرمز يک تيم کارشناسي متشکل از نيروي انتظامي، اورژانس اجتماعي، بهزيستي، فرمانداري و آموزش و پرورش تشکيل شده است تا زواياي مختلف اين اتفاق را بررسي کنند و اقدامات مداخله‌اي لازم را برنامه‌ريزي کنند.
چند خودکشي و يک دليل


اين در حالي است كه پيش از اين خودكشي، طي يك ماه گذشته، 5 خودكشي مشابه ميان دانش‌آموزان اين شهرستان رخ داده است. ماجراي خودكشي‌ها و رفتارهاي خشن آسيب‌زاي كودكان فقط محدود به رامهرمز نبوده است. در چندين هفته گذشته كه سال تحصيلي با طعم كرونا را تجربه كرده‌ايم اتفاقاتي روي داده كه بر حساسيت اين رويدادها مي‌افزايد. 2 آبان امسال نيز يك حادثه مشابه براي پسري روي داد كه باز هم اطلاعات بسيار اندكي درباره او و انگيزه‌هاي او به دست آمده است. براساس گزارش‌ ايلنا پسر 16 ساله‌اي در شهرستان پلدختر استان لرستان خودش را به آتش كشيد و جان باخت. اين اتفاق در روستاي واشيان از توابع شهرستان پلدختر روي داد. علاوه بر اين دختري در اروميه نيز خودكشي كرد. وزارت آموزش و پرورش در مواردي كه بحث بر سر نداشتن تبلت و گوشي هوشمند در ميان دانش‌آموزان بوده به سرعت واكنش نشان داده است. با اين حال و در شرايطي كه شيوع كرونا همه آسيب‌هاي اجتماعي را كمرنگ‌تر كرده عملا تاكنون انرژي قابل توجهي براي كاوش در اين زمينه روي نداده است.
خطر کاهش سن خودکشي
چندي پيش برنا در گزارشي اعلام کرد:«عمده خودکشي‌ها بين سنين 15 تا 35 سال در کشور رخ مي‌دهد، اما در سال جاري شاهد خودکشي‌ کودکان زير 15 سال هم بوديم.» عباس محمدي اصل، جامعه‌شناس در خصوص بحث ازدياد خودکشي دانش‌آموزان به «آرمان ملي» گفت: «دليل گرايش دانش‌آموزان به خودکشي مانند هر پديده ديگر اجتماعي عوامل مختلفي دارد اما اين موضوع در نابه هنجاري اجتماعي تعريف مي‌شود. اگر در جامعه‌اي شرايط مناسب خواسته فرد نباشد فضايي براي او به‌وجود مي‌آيد که شرايط زندگي و ادامه آن سخت شود.» محمدي اصل با اشاره به اينکه خودکشي امروزه به قوت جامعه را فرا گرفته است، بيان کرد: خودکشي دانش‌آموزان مصداقي از نابهنجاري فضاي اجتماعي است که جامعه را احاطه کرده است. دانش‌آموزان به عنوان نسل خردسال جامعه مانند يک آينه تمام نما عمل مي‌کنند که گاهي تصوير دريافتي آنها از زندگي و والدين خود باعث يأس و سرخوردگي آنها مي‌شود. من به عنوان جامعه‌شناس هشدار مي‌دهم که جامعه کنوني دچار يک فضاي آنوميک شده است و دانش‌آموزان ما احساس مي‌کنند هيچ آينده تشويق‌آميزي در انتظار آنها نيست و زندگي بي‌هدف شده است.