از همه امکانات خود برای رفع تحریم و فشار استفاده می‌کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ارتباطی با دولت آینده امریکا نداریم، درعین حال گفت که درصورت بازگشت امریکا به میز مذاکره، وزارت خارجه آمادگی دارد با سناریوهای مختلف وارد بحث شود. این اظهارنظر محمود واعظی که روز گذشته در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران عنوان شد، در ادامه رویکرد رئیس جمهوری نسبت به موضع دولت در قبال دولت آینده امریکاست. به عبارت دیگر، برخلاف برخی که همچون سال‌های گذشته ادعا می‌کنند دولت چشم به امریکا دارد، واعظی تأکید دارد که دولت ارتباطی با دولت جدید امریکا ندارد. اما در پاسخ به انتظار بدیهی و طبیعی افکار عمومی و مردم ایران که خواهان رفع تحریم‌ها هستند، هم او تأکید کرد که درصورت بازگشت امریکا به میز مذاکره، وزارت خارجه آمادگی دارد با سناریوهای مختلف وارد بحث شود.
به گزارش ایرنا، واعظی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی دولت از رفتار دولت بعدی امریکا نسبت به برجام، با اشاره به اینکه دولت جدید امریکا دو ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و ما هم ارتباط آنچنانی نداریم تا بخواهیم ارزیابی از این صحبت‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: همیشه موضع ما این بود که همه اعضا باید به چیزی که امضا کرده‌اند متعهد باشند، اگر روزی همه اعضای برجام به تعهدات اصلی خودشان برگشتند، ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم در میز مذاکره چه مسائلی مطرح شود، اما می‌دانیم که وزارت خارجه این آمادگی را دارد تا در شرایطی که آنان سر میز مذاکره حاضر شوند، ایران هم با سناریوهای مختلف وارد بحث شود، اضافه کرد: این که تحریم‌ها برداشته شوند و در زندگی مردم گشایشی ایجاد شود، وظیفه ماست و ما باید برای رفع تحریم، گام‌هایی را برداریم بدون اینکه بر اصول کشور و نظام و نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند، خدشه‌ای در آن وارد نشود. او با اشاره به امیدواری‌هایی که میان مردم ایجاد شده است،  تلاش برخی برای مأیوس کردن مردم به دلیل اهداف انتخاباتی را نادرست دانست و گفت: این رفتارها هم در داخل کشور مردم را مأیوس می‌کند و هم آدرس غلط به بیرون از کشور می‌دهد.
واعظی از همه گروه‌ها خواست اجازه دهند تا مسیر درست طی شود، چرا که به گفته او «دولت از سال ۹۲ تا به امروز هیچ‌گاه خودسر هیچ تصمیمی نگرفته و تمام تصمیمات گرفته شده با هماهنگی مراجع ذیربط بوده و بر اساس نظر آن مراجع عمل کردیم.»


پیام رئیس جمهوری به ملت ایران
رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه در جلسه چهارشنبه، موضع دولت نسبت به (نتایج) انتخابات امریکا چه بود، ابتدا این نکته را روشن کرد که سیاست نظام، دولت و جمهوری اسلامی ایران نسبت به امریکا تغییر نکرده است. او گفت: ما یک سیاست داشتیم که همان سیاست نظام است و مورد نظر و تأیید رهبر انقلاب اسلامی است. از این رو هر کس بر سر کار بیاید، به این معنی نیست که ما سیاست خودمان را تغییر می‌دهیم.
واعظی، به رغم این، اضافه کرد: بحثی که رئیس جمهوری در دولت داشتند، پیام به ملت ایران است که گفتند ما از همه امکانات و تلاش خودمان استفاده می‌کنیم تا پول‌های بلوکه شده‌ در کشورهای مختلف را برای رفاه و معیشت مردم آزاد کنیم، به دنبال این هستیم صادرات نفت را افزایش داده، بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم و ارز را به قیمت واقعی خودش برسانیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اضافه کرد: بحث رئیس جمهوری با توجه به تحلیل از شرایط بین‌الملل و مطالبی که ۱+۴ مطرح کرده‌اند، این است که زمانی تحریم بودیم، اتکای ما بر ملت ایران بود، اما به این معنا نیست که همزمان از تمام امکانات خود برای برداشته شدن تحریم و فشار استفاده نکنیم.
واعظی با بیان اینکه ما تحریم را برای خود افتخار نمی‌دانیم، گفت: اتکا به مردم و داخل را افتخار می‌دانیم، از این رو اگر هم بخواهیم تحریم را برداریم، هدف این است که صنعتگران و تولیدکنندگان راحت‌تر بتوانند کالاهای خود را صادر کنند، بازارهای بهتری به دست بیاوریم و بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.
رئیس جمهوری مخالف محدودیت دو هفته‌ای نبود
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت رئیس جمهوری با تعطیلات دو هفته‌ای نیز با تأکید بر اینکه رئیس جمهوری هیچ زمانی با تعطیلی دو هفته‌ای مخالف نبود، اظهار کرد: در ۹ ماهه اخیر در تمام جلسات مربوط به کرونا، رئیس جمهوری با همه طرح‌هایی که وزارت بهداشت آماده کرد و در کمیته اجتماعی، انتظامی و امنیتی در وزارت کشور قابل ا جرا تشخیص داده شد، موافقت کردند. واعظی با اشاره به فرآیند طرح و تصویب طرح جامع تعطیلی، اعم از طرح در جلسه رؤسای کمیته‌ها و سپس در ستاد ملی مقابله با کرونا، از موافقت رئیس جمهوری درهمه این فرآیندها با این طرح خبر داد و گفت: روز شنبه تمام وقت جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را به این طرح اختصاص دادیم و در آن جلسه هم رئیس ‌جمهوری در صحبت زنده تلویزیونی از این طرح استقبال و جزئیات طرح را اعلام کردند. من نمی‌دانم که این حرف‌ها از کجا درمی‌آید.
شایعه استعفای وزیر بهداشت، طراحی اتاق‌های فکر
رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین با بیان اینکه استعفای وزیر بهداشت مطرح نبوده و خود ایشان هم از این موضوع اطلاع نداشت، گفت: گروه‌هایی در کشور هستند که همیشه یا مخالف یا موافق هستند، بالاخره این دولت هم مخالف و موافق داشته است زمانی بیشتر و زمانی هم کمتر بوده است. اما ظاهراً اینکه در اتاق فکری چیزهایی را طراحی کرده و حدس می‌زدند که بتوانند تعطیلی دو هفته‌ای را به چماقی برای فشار به رئیس‌جمهوری تبدیل کنند که موفق هم نبود.
او با تأکید بر اینکه میان آقای نمکی و رئیس‌ جمهوری و دیگران هیچ مشکلی نبود و طرح‌ها خیلی خوب بحث شد، اظهار کرد: همه ما اعتقاد داریم که باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا زنجیره بیماری کرونا قطع شود.
واعظی ادامه داد: این اتاق فکرها تا امروز می‌گفتند چرا رئیس‌ جمهوری دو هفته تعطیل نمی‌کند و وقتی دیدند رئیس جمهوری خودش پیشقدم بود و نقشه آنان نگرفت، می‌گویند حالا که دو هفته تعطیل می‌کنید، کسانی که آسیب می‌بینند و زندگی‌شان دچار مشکل می‌شود برای آنان چه می‌کنید. در حالی که برای آنان هم فکر کردیم.
 واعظی تأکید کرد: موضوع ستاد ملی کرونا را نباید سیاسی و جناحی کنیم و نباید جایی برای تسویه حساب باشد. جایی است که باید دست به دست هم بدهیم و برای مردم که جانشان به خطر افتاده کار انجام دهیم.
منبع جدیدی برای طرح معیشتی نیست
او همچنین درباره طرح الزام دولت به تأمین یارانه کالاهای اساسی و اینکه نمایندگان منابع آن را فروش اموال دولتی پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: چند ماه قبل خودمان در دولت تصویب کردیم که این اموال به فروش برسد. برای این که ما بتوانیم از این طریق محدودیت‌های بودجه را جبران کنیم. با توجه به شرایط اقتصادی این اموال به فروش نمی‌رود، بنابراین فرق نمی‌کند که چه برای یارانه باشد چه برای هر کار دیگر.  بنابراین نمی‌تواند منبع جدیدی برای پرداخت یارانه حمایتی باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر منبعی باشد کاری که شورای نگهبان کرد، کار دقیق و درستی است و ما باید حتماً منبع جدیدی پیش‌بینی کنیم. واعظی در بخش پایانی سخنان خود، درباره فعالیت‌های انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه خود ما نسبت کسانی که می‌خواهند نامزد انتخابات شوند و از حالا شروع کردند به تخریب رئیس جمهوری و دولت و مرتب حرف‌های بی اساس می‌زنند تا انتظارات مردم را بالا ببرند، انتقاد داریم گفت: بنابراین نباید خودمان مثل آنان شویم. به نظر من بعد از عید ۱۴۰۰ زمان خوبی برای ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری است.