میدان اعدام و پیشنهاد نماینده مجلس

امیرمحمود حریرچی‪-‬ دیروز یک نماینده مجلس از قوه قضائیه درخواست داشت که برای عبرت دیگران مفسدان اقتصادی و رانت خواران را در ملاءعام آویزان کنند. به نظرم این اظهارات آقای نماینده به نوعی مانور سیاسی است چرا که به جای اینکه به ریشه‌ها پرداخته شود که چرا فرصت‌ها برای آدم‌ها فراهم می‌شود که دست به فساد اقتصادی بزنند و اختلاس کنند و از طرف دیگر درصدد رفع ضعف‌های قانونی در این خصوص باشند، آقای نماینده چنین پیشنهادی را مطرح می‌کند. رانت‌خوار، مفسد اقتصادی و یا اختلاسگر کاری را انجام داده که بر ضد مردم است. یعنی کسی که دست به چنین کارهایی می‌زند عموم مردم را متضرر و ناامید می‌کند و حتی می‌توانم بگویم برای آنها ایجاد تحقیر می‌کند. بنابراین اینکه بخواهیم تعدادی از این مفسدان و رانت‌خواران را در ملاء عام آویزان کنیم در واقع نادیده گرفتن مسئله است و هیچ مشکلی را هم حل نمی‌کند. بهتر است که نمایندگان این مسئله را مطرح کنند که چه ضعف‌ها در قوانین و نظارت‌ها وجود دارد که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد این نکته بسیار اساسی‌تر و امیدوارکننده‌تر است.
از سوی دیگر عموم مردم ضمن برخورد جدی با این افراد می‌خواهند بدانند سرنوشت پول‌هایی که مفسدان ورانتخواران برداشته‌اند چه شده است.
در گذشته میدانی در کشور وجود داشت به اسم میدان اعدام که در آن افراد را برای عبرت دیگران اعلام می‌کردند اما اینکه بخواهند چنین آدم‌های مفسدی را که تا این حد به جامعه ضرر زده‌اند، در ملاء عام اعدام کنند درس عبرت برای چه کسانی خواهد شد؟ برای آن مردمی که شاهد این اعدام‌ها خواهند بود! در حال حاضر نا امیدی و سوالی‌هایی در ذهن مردم وجود دارد مبنی بر اینکه دیگر مفسدان اقتصادی چه می‌شوند و ریشه‌ها و دانه درشت‌ها کجا هستند به نظر من چنین پیشنهادی از سوی یک نماینده مانور سیاسی است و هیچ تاثیری در ریشه کن شدن فساد اقتصادی
نخواهد داشت بنابراین به این صورت می‌توان در مردم ایجاد امیدواری کرد که ریشه این مشکل شناسایی و با متخلفان برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد تا مفسدین فرصتی برای اینکار نداشته باشند.