مدیرکل آژانس: فعالیت چشم‌گیری در نطنز صورت نگرفته است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که بازرسان این سازمان به دو مکان مورد نظری که به ادعای او توسط ایران اعلام نشده بود، دسترسی کامل پیدا کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، رافائل گروسی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که اینک آژانس باید بتواند به راستی آزمایی از طریق تعامل و همکاری با ایران پرداخته و رو به جلو حرکت کند.
وی با ادعای وجود برخی ذرات اورانیوم در یک مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده از تهران خواست تا سریعا و به طور کامل در این باره توضیح داده تا هرگونه نگرانی درباره پایندی درست و کامل ایران به موافقت‌نامه‌های پادمانی را برطرف کند.
آژانس پیش تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.


با این حال دو طرف، چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.
او هفته پیش در گزارشی برای اعضای آژانس تائید کرد که ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد. ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد. بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد. ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است. همچنین مدیرکل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» درباره گزارش جدید این آژانس در مورد راستی‌آزمایی اجرای «برجام» گفت که فعالیت چشم‌گیری در تاسیسات هسته‌ای «نطنز» صورت نگرفته است. «رافائل گروسی» روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران در وین توضیح داد که براساس یافته‌های بازرسان آژانس، کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز از وضعیت آزمایشی به آماده بهره‌برداری تبدیل شده، اما هنوز فعالیتی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه این مساله فراتر از تعهدات ایران در برجام است، خاطر نشان کرد که این تحول در برآیند فعالیت‌های هسته‌ای ایران چندان چشم‌گیر به شمار نمی‌رود.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز نیز با انتشار گزارشی کوتاه، اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۴ آبان)، آغاز تزریق گاز «یو اف شش» به یک زنجیره ۱۷۴ سانتریفیوژی «آی. آر. ام دو» در کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز را راستی‌آزمایی کردند.
پیشتر برخی رسانه‌های خارجی با استناد به این خبر مدعی شدند که این اقدام گامی دیگر از سوی ایران برای نقض توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود که در آن تهران تنها مجاز است تا اورانیوم غنی شده را با دستگاه‌های نسل اول انباشته کند.
سایر اخبار این روزنامه
انگیزه رییس جمهور آمریکا از نپذیرفتن شکست چیست؟ بازی ترامپ ژوبین صفاری جدال های فرافکنانه دبیر کمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داد جریمه یک میلیون تومانی برای خروج از شهرهای قرمز مدیرکل آژانس: فعالیت چشم‌گیری در نطنز صورت نگرفته است چرا عوامل مختلف فیلمسازی در جریان بیماری کرونا آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟ کرونا، بیماری «همه‌»گیر نه «سلبریتی»‌گیر! جدال لفظی مسئولان برای شانه خالی کردن از تقصیر معیشت مردم ادامه دارد دو مینوی کنایه های بی حاصل «ابتکار» به مناسبت سی‌امین سالروز تصویب قانون کار، چالش پیش‌روی جامعه کارگری را بررسی کرد کارگران در دام قوانین بی‌اعتبار روحانی در جلسه هیات دولت: آمریکا را مجانی تطهیر نکنید سعید خطیب‌زاده: آمریکا در موقعیتی نیست که برای ایران شرط‌گذاری کند مدیرکل امور اتباع وزارت کشور: نخستین شناسنامه صادر شده به فرزندان مادر ایرانی تحویل داده شد در جلسه هیات دولت بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دولت آغاز شد رمدسیویر بیمه شد گایدلاین جدید درمان کرونا از یکشنبه آتی