چرا عوامل مختلف فیلمسازی در جریان بیماری کرونا آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟ کرونا، بیماری «همه‌»گیر نه «سلبریتی»‌گیر!


گروه فرهنگ و هنر – قرار است که از شنبه به مدت دو هفته تمام مشاغل غیر ضروری در اکثر شهرهای بزرگ تعطیل شوند. گروه‌های فیلمسازی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما تا پیش از این، این گروه‌ها کارشان را انجام می‌دادند و تنها گاهی که بازیگری به بیماری کرونا دچار می‌شد حرف از لزوم رعایت بیشتر پروتکل‌ها و گاهی تعطیل شدن پروژه‌های فیلمسازی به میان می‌آمد و انگار کسی عوامل دیگر گروه‌ها را نمی‌دید.
اوایل اسفند بود که ورود ویروس کرونا به کشور به صورت رسمی تایید شد. از آن پس وزارت فرهنگ و ارشاد برای چندین ماه کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به حالت تعلیق درآورد. همان ایام بود که خانه سینما برای جلوگیری از ابتلای اهالی صنعت تصویر و خانواده‌هایشان، پیشنهاد تعطیلی موقت فیلمسازی را مطرح کرد. به هر صورت برای چندین ماه فعالیت بسیاری از پروژه‌های سینمایی متوقف شد اما پس از گذشت چندین ماه، از آنجا که مشخص شد به زودی ویروس کرونا از کشور نخواهد رفت، ساخت برخی فیلم‌ها و سریال‌ها از سر گرفته شد. اما کار کردن در چنین شرایطی با همکاری یک گروه تولید بزرگ چندان هم کم خطر و کم استرس نبود. به هر روی گروه‌ها با تمام سختی کارشان را ادامه می‌دادند، گرچه گاهی صدای عوامل مختلف در این گروه‌ها بلند می‌شد اما کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کرد.
تا اینکه چندی پیش خبر ابتلای سه بازیگر مطرح به ویروس کرونا منتشر شد و برای بار دیگر توجه‌ها به چگونگی فعالیت گروه‌های فیلمسازی جلب شد. در آن ایام سعید رجبی فروتن، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این‌باره گفت: بر طبق اعلامی که اردیبهشت ماه داشتیم تولیدات سینمایی با رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مقابل دوربین می‌روند و ضروری است کلیه فعالیت‌ها براساس ضوابط اعلام ‌شده‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واحدهای تولیدی انجام پذیرد و مسئولیت رعایت این ضوابط با تهیه ‌نندگان است.
او افزود: ضمن آنکه اعلام کردیم ایجاد شرایط برای رعایت دستورالعمل‌ها اعم از موارد مربوط به رفت و آمد گروه و فاصله‌گذاری حین فعالیت در زمره حقوق همکاران هر پروژه است که اطمینان داریم تهیه‌کنندگان محترم نسبت به اجرای آن‌ها اهتمام لازم را خواهند داشت. در صورتی‌که ضوابط یادشده رعایت نشود، هر یک از همکاران می‌توانند مراتب را برای رسیدگی فوری به اداره کل نظارت بر تولید و یا خانه سینما اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی، تصمیم درباره ادامه یا توقف فعالیت پروژه مورد نظر صورت پذیرد. روند تولیدات تنها توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان توقف دارد و ما تابع تصمیم این ستاد هستیم. اما در کنار نظارت بر پروژه‌ها بحث تولید و سرمایه هم در میان است که در این شرایط رابطه مستقیمی می‌توانند با هم داشته باشند. یکی دیگر از تهیه‌کننده‌هایی که این روزها با گروهش مشغول کار است نیز با بیان اینکه هزینه‌ای که گروه برای کار در این ایام متحمل می‌شود بسیار زیاد و گاهی به ماهانه 100 تا 150 میلیون تومان می‌رسد تا پروتکل‌ها به بهترین شکل رعایت شوند، می‌گوید: هر آنچه انجام می‌شود توسط خود گروه‌هاست و نه تنها نظارت بلکه حتی حمایتی هم از سوی سازمان سینمایی نمی‌شویم. اما به هر حال نمی‌توانیم کار را تعطیل کنیم چون علاوه بر اینکه به هر حال این روزها می‌گذرد و تولیداتی برای عرضه باید وجود داشته باشد، نمی‌توان به سادگی همه چیز را متوقف کرد چون افراد زیادی فقط با همین پروژه‌هاست که پس از ماه‌ها تعطیلی روزگار می‌گذرانند و درامدی دارند. کارهایی هستند که حتی تا هزار نفر ممکن است از کنار آن پروژه سینمایی یا سریال شبکه نمایش خانگی ارتزاق کنند.


این کشمکش‌ها تا آنجا ادامه یافت که رئیس ستاد مبارزه با کرونا از وزیر بهداشت خواست که تمامی پروژه‌های فیلمسازی تعطیل شوند اما این خواسته با مخالفت وزارت بهداشت و وزارت ارشاد روبه‌رو شد و تنها گروه‌ها ملزم به رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی شدند.
اما حالا صدای دیگر عوامل دخیل در ساخت یک فیلم هم درآمده است. آرش برومند، صدابردار سینما درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در شرایط نامساعد تولید در سینما گفت: واقعیت این است که وقتی امنیت شغلی وجود نداشته باشد، باید انتظار بیکاری افراد و مشکلات‌شان در حوزه تامین معاش را هم داشته باشیم. ما حتی بیمه هم نیستیم. در چنین شرایطی که بسیاری بیکار هستند، خیلی از بچه‌ها هم مشغول به کار هستند یعنی حتی از اول سال یک روز هم بیکار نبوده‌اند.
این صدابردار ادامه داد: البته من هم معتقدم که همه باید کار کنند ولی حرف من این است که در این شرایط افرادی که در دایره خاصی قرار دارند، بی وقفه مشغول به کار هستند. من همان حرفی را می‌زنم که خیلی از بازیگرانی که تا چند سال پیش سوپراستار بودند، اما حالا کار چندانی به آن‌ها پیشنهاد داده نمی‌شود، می‌گویند. یعنی این یک دیالوگ مشترک است. من این را هم می‌دانم که آدم‌ها حق انتخاب دارند تا برگزینند که چه کسی با آن‌ها همکاری کند ولی در این سینما شرایط به گونه‌ای است که ما از بسیاری می‌شنویم که از همکاری قبلی خود ناراضی بودند ولی در همکاری جدید دوباره سراغ همان‌ها رفته‌اند.
برومند با بیان اینکه همه حتی در این شرایط هم باید کار کنند، توضیح داد: ما اگر کار نکنیم معیشت‌مان دچار مشکل می‌شود ضمن اینکه وقتی به ما پیشنهاد کار می‌شود ما آگاهانه آن پروژه را قبول می‌کنیم کسی ما را وادار به انجام کاری نمی‌کند، می‌دانیم که شرایط کرونایی حاکم است و سختی‌ها و خطراتی دارد بنابراین آگاهانه آن را می‌پذیریم. من شنیده‌ایم برخی از دوستان اعتراض می‌کنند که تهیه‌کننده در این شرایط باید دست به کارهایی بزند تا سلامت آنها دچار مشکل نشود، ولی این دوستان عزیز که می‌دانند شرایط کرونایی حاکم است پس چرا کار را قبول می‌کنند.
وی اظهار کرد: به نظرم با ابتلای برخی از سلبریتی ها به بیماری کرونا، تازه این بیماری مهم می‌شود، مثلاً اگر امثال من دچار این بیماری شویم، برای کسی مهم نیست چون ما عوامل پشت دوربین و به نوعی شهروند درجه دوم هستیم! نکته دیگر اما این است که باید دید واقعاً سر صحنه فیلمبرداری این اتفاق برایشان رخ داده یا جای دیگر.
برومند در پایان گفت: باید شرایط خودمان را بسنجیم، چطور وقتی سر پروژه می‌رویم و دریافتی داریم حال‌مان خوب است و اصلاً فکر نمی‌کنیم که کرونایی وجود دارد، ولی وقتی مبتلا می‌شویم دیگران را مقصر می‌دانیم. به نظرم اگر افراد خودشان مراعات کنند اتفاقی نمی‌افتد اما برای مثال برخی از بازیگران می‌گویند من نمی‌توانم ماسک بزنم این افراد پس چرا پروژه را قبول می‌کنند؟
سایر اخبار این روزنامه
انگیزه رییس جمهور آمریکا از نپذیرفتن شکست چیست؟ بازی ترامپ ژوبین صفاری جدال های فرافکنانه دبیر کمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داد جریمه یک میلیون تومانی برای خروج از شهرهای قرمز مدیرکل آژانس: فعالیت چشم‌گیری در نطنز صورت نگرفته است چرا عوامل مختلف فیلمسازی در جریان بیماری کرونا آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟ کرونا، بیماری «همه‌»گیر نه «سلبریتی»‌گیر! جدال لفظی مسئولان برای شانه خالی کردن از تقصیر معیشت مردم ادامه دارد دو مینوی کنایه های بی حاصل «ابتکار» به مناسبت سی‌امین سالروز تصویب قانون کار، چالش پیش‌روی جامعه کارگری را بررسی کرد کارگران در دام قوانین بی‌اعتبار روحانی در جلسه هیات دولت: آمریکا را مجانی تطهیر نکنید سعید خطیب‌زاده: آمریکا در موقعیتی نیست که برای ایران شرط‌گذاری کند مدیرکل امور اتباع وزارت کشور: نخستین شناسنامه صادر شده به فرزندان مادر ایرانی تحویل داده شد در جلسه هیات دولت بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دولت آغاز شد رمدسیویر بیمه شد گایدلاین جدید درمان کرونا از یکشنبه آتی