جدال لفظی مسئولان برای شانه خالی کردن از تقصیر معیشت مردم ادامه دارد دو مینوی کنایه های بی حاصل

گروه سیاسی- به نظر می رسد جنجال ها بر سر آدرس مشکلات هنوز به پایان نرسیده است. دعوا بر سر اینکه ریشه مشکلات در کجاست مدام بین روسای قوا و زیرمجموعه هایشان در حال پاسکاری است. کنایه ها هر رزو رنگ تازه ای به خود می گیرد در حالی که شاید نظر افکار عمومی نسبت به این دعواها متفاوت است. اگر به پیام های مردمی در شبکه های اجتماعی رجوع کنیم مردم سهم تقصیر را در صورت نداشتن جهت گیری سیاسی برای همه مسئولان یکسان می دانند. حالا آنکه هنوز هیچ کدام از مسئولان تقصیری بر گردن خود نمی اندازد.
در روز‌های اخیر محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی، از دولت انتقاد کرده بودند که به دنبال مذاکره با دولت جو بایدن است و تاکید داشتند ریشه مشکل اقتصادی کشور، دولت است نه تحریم آمریکا. این انتقادها نخست با واکنش عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی روبه رو شد و سپس مشاوران روحانی نیز به انتقادهای مطرح شده پاسخ دادند. روز گذشته همچنین اسحاق جهانگیری، پاسخی تندی به انتقادات محمدباقر قالیباف داد. و امروز حسن روحانی در نشست هیات دولت، از اقدامات دولت خود دفاع کرد.
حسن‌روحانی امروز در نشست هیات دولت گفت: «تحریم‌ها بالاخره امروز یا فردا رفع می‌شود، ولی برخی همه‌اش دنبال این‌اند که قهرمان رفع تحریم چه کسی است؛ اصلا شما قهرمان رفع تحریم‌ها. می‌گویند نگذارید فلانی قهرمان رفع تحریم شود؛ این دولت قهرمان نشود و دولت بعد بشود. اصلا رییس‌جمهور و دولت قهرمان رفع تحریم‌ها نخواهند بود و ملت ایران هستند که قهرمان رفع تحریم‌ها هستند.»
روحانی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «برخی به جای این‌که بگویند آمریکا در حق ما جنایت می‌کند می‌گویند مدیریت دولت فلان‌جور است و ... شما اصلا می‌دونید مدیریت چیه که این حرف‌ها را می‌زنید...»


الیاس نادران، نماینده مجلس از تهران گفت: «دولتی‌ها باز دم انتخابات دوگانه تحریم و غیرتحریم را مطرح می‌کنند؛ کسی موافق تحریم‌ها نیست؛ مساله عُرضه و بی‌عرضگی است، بحث این است که تحریم‌ها را ذلیلانه بردارند یا با عزت ملی...»
روز گذشته نیز اسحاق جهانگیری در پاسخ به انتقادات قالیباف گفت: «عده‌ای در داخل کشور تلاش می‌کنند به جامعه القا کنند دولت ضعیف است و تصور می‌کنند اگر دولت را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند، مردم نگاه مثبتی به آن‌ها خواهند داشت؛ اما در حقیقت مردم آن‌ها را اصلا به حساب نمی‌آورند ترامپ ظالم و زورگو بود و تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ملت تحمیل کرد و سردار سلیمانی را نیز به شهادت رساند. وقتی چنین فردی در انتخابات ریاست‌جمهوری رای نیاورد کاملا طبیعی است که مردم ایران خوشحال شوند؛ اما این به آن معنی نیست که شخص جدیدی که روی کار آمده باید فردی ممتاز و ویژه تلقی شود».
جهانگیری همچنین طعنه‌ای به قالیباف زد و گفت: «وقتی افکار عمومی تصور می‌کند که ممکن است در شرایط جدید تحریم‌ها از میان برداشته شود، نگاه جامعه نسبت به آینده کشور مثبت می‌شود؛ اما متاسفانه عده‌ای از اینکه نظر مردم و افکار عمومی مثبت باشد، ناراحت می‌شوند و باورشان این است که این جریان ممکن است به نفع فلان گروه باشد».
دعوای سیاسسون از سفره مردم
به نظر می رسد جنجال و جدال ها نه تنها سودی ندارد که زیبنده هم نیست. در این ارتباط مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: اصل ماجرا این است که معیشت روز به روز کوچک شده مردم وسیله‌ای برای دعوا‌های سیاسی بالانشین‌ها شده است. این رفتار ناپسندی است که دعوا‌های سیاسی را به سفره مردم بکشانند. هم کسانی که متلک آدرس آریزونا و... را می‌دهند و هم کسانی که پاسخ آن را می‌دهند در این روند مقصر هستند.
حریری با بیان اینکه در این سال‌ها، سازمان برنامه و بودجه هم در اعانه‌دهی به مردم مقصر بوده است، اظهار می‌کند: متاسفانه بار تورمی همسان سازی حقوق بازنشستگان از جیب مردم پرداخت می‌شود. یا موضوع صندوق‌های قرض الحسنه که آقای رئیس جمهور به عنوان سند افتخار آن را بیان می‌کند با چاپ پول، بدهی طلبکاران صندوق‌های قرض الحسنه پرداخت شده است. این تفاوتی با حرف‌های آقای رئیس مجلس نمی‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر اینکه دو طرف دعوای سیاسی دارند و آن را به سفره مردم کشاندند، می‌گوید: گاهی حرف‌هایی زده می‌شود که معلوم نیست مبنای آن کجاست. جای تعجب است که مشاوران این افراد هم درکی از وضعیت موجود ندارند.
دو نکته در خصوص این دعوا
نسخه اصولگرایان برای اقتصاد همین است که در سخنان رییس مجلس دیده می‌شود، آن‌ها می‌گویند باید تولید داخل را قوی کنیم و نیاز به خارج به حداقل برسانیم، آن‌ها می‌گویند، نباید نگاه‌ها فقط به اروپا و امریکا باشد بلکه باید با کشور‌های همسایه و منطقه روابط گرمی برقرار کنیم و از بازار‌های آن‌ها سود ببریم.حرف‌های زیبایی است، اما چقدر با واقعیت همخوانی دارد؟
به گزارش فرارو قطعا خطا‌های مدیریتی و ناکارآمدی‌ها در سطح کلان اجرایی و قانونگذاری در وضعیت کنونی تاثیری زیادی دارد و عملکرد دولت در بسیاری از موارد زیر سوال است. آدرسی هم که رییس جمهور می‌دهد تمام واقعیت نیست.
اما نسخه قالیباف بسیاری از مسائل را نادیده می‌گیرد، مثل این نکته که با وجود تحریم‌ها حتی نزدیک‌ترین شرکای ایران هم نمی‌توانند با ایران تبادل مالی داشته باشند. در حال حاضر ۴۰ میلیارد دلار پول ایران در کشور‌های دیگر بلوکه شده است که حدود ۲۰ میلیارد دلار آن در چین است و این کشور به خاطر تحریم‌های بانکی قادر به انتقال پول به ایران نیست. دیگر کشور‌هایی که ایران از آن‌ها طلب دارد، کره جنوبی، ژاپن، عراق، هند و... همگی روابط خوبی با ایران دارند، اما نمی‌توانند پول‌های بلوکه شده را به ایران بازگردانند.
نکته دیگر، اقتصاد ایران از چه زمانی به بن بست خورد، واقعیت این است که وضعیت کنونی گرانی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، تا آن زمان قیمت ارز زیر ۱۰ هزار تومان بود، رشد اقتصادی بیش از ۵ درصد بود و اشتغال زایی هم رقم نسبتا قابل قبولی داشت. سرعت گرانی‌ها از اواخر سال ۱۳۹۶ بیشتر شد و ادامه یافت. سوال این است که آیا قبل از آن دولت بهتر عمل می‌کرد و ناگهان با خروج آمریکا از برجام عملکرد دولت بد شد؟ آیا خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها تاثیری در این ماجرا ندارد؟ از سوی دیگر اقتصاد ایران تا قبل از برجام نیز با وجود تحریم‌های سخت، روند رشد مثبت نداشت، در سال‌های پایانی دولت دهم رشد اقتصادی به منفی ۵ درصد رسید، در دو سال اول دولت روحانی هم رشد اقتصادی منفی بود. اساسا برجام برای خروج از همین وضعیت شکل گرفت.
البته موارد دیگری همچون نپیوستن به افی‌ای تی اف هم در این شرایط بی‌تاثیر نبوده است.
سایر اخبار این روزنامه
انگیزه رییس جمهور آمریکا از نپذیرفتن شکست چیست؟ بازی ترامپ ژوبین صفاری جدال های فرافکنانه دبیر کمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داد جریمه یک میلیون تومانی برای خروج از شهرهای قرمز مدیرکل آژانس: فعالیت چشم‌گیری در نطنز صورت نگرفته است چرا عوامل مختلف فیلمسازی در جریان بیماری کرونا آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟ کرونا، بیماری «همه‌»گیر نه «سلبریتی»‌گیر! جدال لفظی مسئولان برای شانه خالی کردن از تقصیر معیشت مردم ادامه دارد دو مینوی کنایه های بی حاصل «ابتکار» به مناسبت سی‌امین سالروز تصویب قانون کار، چالش پیش‌روی جامعه کارگری را بررسی کرد کارگران در دام قوانین بی‌اعتبار روحانی در جلسه هیات دولت: آمریکا را مجانی تطهیر نکنید سعید خطیب‌زاده: آمریکا در موقعیتی نیست که برای ایران شرط‌گذاری کند مدیرکل امور اتباع وزارت کشور: نخستین شناسنامه صادر شده به فرزندان مادر ایرانی تحویل داده شد در جلسه هیات دولت بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دولت آغاز شد رمدسیویر بیمه شد گایدلاین جدید درمان کرونا از یکشنبه آتی