رمدسیویر بیمه شد گایدلاین جدید درمان کرونا از یکشنبه آتی

سرانجام پرداختهای ویژه به کادر، پوشش بیمه ای رمدسیویر، تدوین گایدلاین جدید درمان کرونا، لزوم تبعیت پزشکان از پروتکل کمیته علمی مقابله با کرونا و ... از جمله مباحثی بود که سخنگوی وزارت بهداشت در بخش دوم نشست خبری خود مطرح کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری در بخش دیگری از نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تست داروها و یا واکسن کرونا سبب افزایش مرگ و میر بیماران شده است یا خیر، گفت: این صحبت بی منطق است. ما اگر مطالعه‌ای بر داروهایی مثل رمدسیویر و فاویپیراویر انجام دادیم به شکل متداول بوده است‌ و در همه دنیا استفاده می‌شدند. داروی درمان قطعی کرونا وجود ندارد و چیزی که تاکنون همه دنیا به آن رسیده است که می‌تواند نجات بخش بیمار باشد، در درجه اول اکسیژن است و در درجه دوم کورتیکواستروئیدها هستند که در فاز التهابی به مریض می‌دهیم، مابقی داروها کم کننده بیماری هستند و درمان قطعی نیستند.
پزشکان از پروتکل کمیته علمی مقابله با کرونا تبعیت کنند
وی افزود: داروهای آنتی وایرال، اینترفرون‌ها و... همگی شامل این دسته هستند. یک یا دو مطالعه مهم توسط دکتر ملک‌زاده و تیمشان انجام شده است که باعث افتخار ما است چون مشارکت با چندین کشور معتبر و از طریق سازمان بهداشت جهانی بوده است و افتخار است که ما را در یک مطالعه شرکت دادند و نتایج آن را اعلام کنیم. دارویی نبوده که بخواهد باعث افزایش مرگ و میر شود اما آنچه که ما را نگران می‌کند این است که حتما همه پزشکان از پروتکل کمیته علمی در تجویز داروها تبعیت کنند.


خطر مسمومیت کبدی به دنبال تجویز داروهای متعدد
انتشار گایدلاین جدید درمان کرونا؛ روز یکشنبه
وی افزود: اکنون جوی وجود دارد که ممکن است پزشک نگران باشد و چندین دارو را با هم تجویز کند که نگران هستیم شاید این موضوع عوارض دیگری مانند مسمومیت کبدی برای بیمار ایجاد کند. در این راستا سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان باید کمک کنند که پزشکان خوب توجیه شوند. البته این قضیه به دلیل نظام شبکه در سیستم ما تا حدودی حل شده ولی پزشک باید توجیه شود که داروی متعدد به بیمار ندهند و بر اساس آخرین گایدلاین برای بیمار دارو تجویز کنند. روز یکشنبه گایدلاین ۹ هم قرار است منتشر شود که امید زیادی به آن داریم چون برای بیماران سرپایی و بستری موارد خوبی در آن قید شده است و داروهای آنتی وایرال به این گایدلاین اضافه شده است.
رمدسیویر بیمه شد
لاری تاکید کرد: خوشبختانه داروی رمدسیویر هم تحت پوشش بیمه قرار گرفت که عده‌ای به دنبال سودجویی نباشند. این داروها در فاز خاصی اثرگذاری دارند که اگر با پروتکل کمیته علمی دارو تجویز شود نتیجه بخشی بهتر خواهد بود.
سرانجام پرداختهای ویژه به کادر درمان کرونا
وی در ادامه درباره پرداختهای ویژه به کادر درمان گفت: ۱۲هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از آن یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی به ما پرداخت شده است. به دلیل نوسنات ارزی ممکن است دچار تغییراتی در درصدها شویم. از این رقم که در قسمت‌های مختلف به ما دادند آخرین تخصیص ۵۵۰۰ میلیاردتومان است که از این رقم ۲۶۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان معوقه کارانه در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی توزیع شده است. برای مابقی هم منتظر دستورالعمل معاونت بهداشت و معاونت درمان هستند که توزیع آن را هم آغاز کنند.
لاری گفت: درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است و به همین علت چون بیشتر بیماران، مریض‌های کرونایی هستند درآمد اختصاصی کاهش یافته و کارانه‌ها به مشکل خورده است و علی‌رغم کار بیشتر همکاران، دریافتی آنها کاهش یافته است. البته افزایش دریافتی که در اول سال اعمال شد، شامل حال همکاران ما هم شد ولی قسمت کارانه کاهش یافته است.
وی با اشاره به تفکیک کارانه از اضافه‌کار، اظهار کرد: اضافه کار به موقع‌تر پرداخت می‌شود اما مبلغ کارانه کم شد و به چشم آمد. نمی‌توان در شرایطی که کارانه پرداخت نشده، پاداش پرداخت کرد. با توزیع این ۲۶۰۰ میلیارد تومان معوقه کارانه به دو تا سه ماه رسیده است که عدد نرمالی است.
سایر اخبار این روزنامه
انگیزه رییس جمهور آمریکا از نپذیرفتن شکست چیست؟ بازی ترامپ ژوبین صفاری جدال های فرافکنانه دبیر کمیته انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا خبر داد جریمه یک میلیون تومانی برای خروج از شهرهای قرمز مدیرکل آژانس: فعالیت چشم‌گیری در نطنز صورت نگرفته است چرا عوامل مختلف فیلمسازی در جریان بیماری کرونا آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟ کرونا، بیماری «همه‌»گیر نه «سلبریتی»‌گیر! جدال لفظی مسئولان برای شانه خالی کردن از تقصیر معیشت مردم ادامه دارد دو مینوی کنایه های بی حاصل «ابتکار» به مناسبت سی‌امین سالروز تصویب قانون کار، چالش پیش‌روی جامعه کارگری را بررسی کرد کارگران در دام قوانین بی‌اعتبار روحانی در جلسه هیات دولت: آمریکا را مجانی تطهیر نکنید سعید خطیب‌زاده: آمریکا در موقعیتی نیست که برای ایران شرط‌گذاری کند مدیرکل امور اتباع وزارت کشور: نخستین شناسنامه صادر شده به فرزندان مادر ایرانی تحویل داده شد در جلسه هیات دولت بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دولت آغاز شد رمدسیویر بیمه شد گایدلاین جدید درمان کرونا از یکشنبه آتی